سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اعلام کرد که پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر خلاف قانون است.

محمدباقر نوبخت همچنين به هزينه‌هاي سنگين خرج شده از سال 1389براي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها تاكنون اشاره كرد و گفت: «نه تنها براساس قانون هيچ رقمي به سمت توليد و يا خزانه دولت روانه نشد، بلكه در اين مدت 50هزار ميليارد تومان از خزانه برداشت شده و به همراه تمامي منابع ناشي از افزايش حامل‌هاي انرژي صرف توزيع نقدي شده است.»رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور از قطع يارانه 2ميليون نفر و انصراف 2ميليون و 400هزار از دريافت يارانه به‌عنوان راهكاري براي اختصاص 4هزار و 800ميليارد تومان به طرح تحول سلامت نام برد.

سخنگوي دولت در حالي از پرداخت يارانه 45هزار توماني و صرف هزينه بالا از سوي دولت طي سال‌هاي 89تاكنون انتقاد كرده است كه ابزار قانوني براي صرفه‌جويي بيشتر در پرداخت يارانه در اختيار دولت قرار داده شده است. دولت در بودجه سال‌جاري مكلف به صرفه‌جويي 3هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه نقدي است كه بر اين اساس بايد يارانه 6ميليون نفر قطع شود. تاكنون با گذشت 5‌ماه از سال يارانه 2ميليون نفر قطع شده است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در رابطه با اينكه چرا روند معكوس را در حذف يارانه‌بگيران در پيش نگرفته و به جاي حذف پردرآمد‌ها، نيازمندان را شناسايي نكرده‌اند، گفت: اين هم مي‌تواند يكي از راه‌حل‌ها باشد كه تنها افراد تحت پوشش و مورد حمايت را يارانه بدهيم اما در اين بين بايد توجه داشت كه ما بايد يارانه 66ميليون نفر را حذف مي‌كرديم و فقط به 10ميليون نفر تحت پوشش يارانه نقدي مي‌پرداختيم. آنگاه افراد نيازمندي كه تحت پوشش سازمان بهزيستي و يا كميته امداد امام خميني (ره) و ساير بخش‌هاي پوششي نيستند، ولي در بين آن 66ميليون نفر ديگر قرار دارند حذف مي‌شدند.

نوبخت تصريح كرد: براي ما گواراتر اين است كه پردرآمد‌ها تا هنگام شناسايي و حذف، يارانه بگيرند، ولي يارانه نيازمنداني كه تحت پوشش نيستند حذف نشود، چرا كه در بين آنها افراد نيازمندي وجود دارند كه گزارش‌هاي ما نشان مي‌دهد ساعتي قبل از واريز يارانه نقدي پاي دستگاه‌هاي خودپرداز منتظر مي‌ايستند.

به گزارش همشهري، فشار سنگين تأمين ريالي پرداخت يارانه نقدي باعث شده كه برخي وزراي دولت نگراني خود را آشكار سازند. پيش از اين بيژن زنگنه، وزير نفت هزينه تأمين يارانه نقدي را كمرشكن توصيف كرده بود. هفته پيش هم علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي در اظهارنظري كم‌سابقه گفته بود شب پرداخت يارانه نقدي، شب مصيبت عظماي دولت است.سؤال اصلي اين است كه چرا دولت نسبت به حذف يارانه نقدي اقشار پردرآمد اقدام نمي‌كند؟

 

کد خبر 304932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha