با وجود مخالفت‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها و کارگروه حمایت از تولید با خـــروج محصــــولات پتروشیمی تلاش وزارت صنعت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا همچنان ادامه دارد.

بورس

به گزارش همشهري، پس از مواضع عجيب و غريب محمد رضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت درباره شركت‌هاي خودروساز و كمپين نخريدن خودروهاي صفر كه به گفته حسين فريدون برادر و دستيار رئيس‌جمهور مورد اعتراض حسن روحاني نيز قرار گرفته است، وزير صنعت اين بار دست به اقدامات عجيب تري زده است و حاشيه‌هاي جديد تري را در بازارسرمايه به‌وجود آورده است.

محمدرضا نعمت‌زاده با ارسال نامه‌هايي خواستار خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا شده است. او در نامه‌اي از اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور خواسته كه مصوبه ستاد هدفمند كردن يارانه‌ها را مبني بر عرضه محصولات مجتمع‌هاي توليدي پتروشيمي در بورس كالا به‌صورت اختياري درآورد.

اين گزارش حاكي است ستاد هدفمندي يارانه‌ها با درخواست وزير صنعت مخالفت كرده اما ظاهرا، آقاي وزير دست از نامه‌نگاري براي حصول هدفش‌برنداشته است.به گفته فعالان بازار اين نامه زمينه‌اي براي خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالاست. اين نامه توسط ستاد هدفمندي مورد تأييد قرار نگرفت. وزير صنعت قبلا بار‌ها در گفت‌وگو‌هاي رسانه‌اي و نشست‌هاي خبري‌اش به صراحت خواستار خروج معاملات پتروشيمي از بورس كالا شده بود.او كه در ارديبهشت‌ماه از طريق ستاد تنظيم بازار تلاش كرده بود معاملات محصولات پتروشيمي را از بورس كالا خارج كند اين بار قصد داشت با امضاي معاون اول رئيس‌جمهور و از طريق جلب حمايت جهانگيري اين كار را به سرانجام برساند.

نامه نعمت‌زاده در حالي به معاون اول رئيس‌جمهور ارسال شده است كه خود او حاضر نيست در پاسخ به درخواست اسحاق جهانگيري، بخشنامه‌اي را كه براي لغو كاهش قيمت سنگ آهن ابلاغ كرده، لغو كند.وزير صنعت در يك آشفتگي محض سياست كاملا متضاد و متناقضي را در حوزه صنعت و تجارت دنبال مي‌كند، درحالي‌كه از يك سو در صنعت خودرو از سياست آزاد‌سازي‌ قيمت‌ها حمايت مي‌كند اما در صنعت پتروشيمي مدافع سياست‌هايي است كه بازگشت به روش حواله و سهميه را تضمين مي‌كند.به گفته كارشناسان درخواست وزير صنعت براي اختياري شدن معاملات پتروشيمي در بورس كالا زمينه‌اي براي خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا و بازگشت به نظام حواله‌اي يعني همان سيستمي است كه در دهه 60با توزيع رانت ميان عده‌اي خاص منافع عده‌اي خاص را تأمين مي‌كرد.

  • بورس بهترين مكان براي عرضه محصولات پتروشيمي است

نصرالله رضازاده رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنعت پلاستيك كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا از مبادله محصولات پتروشيمي در بورس كالا رضايت دارد يا خير گفت: من مصرف‌كننده هستم و به‌عنوان نماينده صنايع پايين دستي كشور اعلام مي‌كنم بورس بهترين مكان براي عرضه محصولات پتروشيمي است. او درباره اينكه آيا موافق عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالاست، گفت: بهترين جايي كه مي‌تواند مبادلات محصولات پتروشيمي انجام شود بورس كالاست.

معاملات پتروشيمي در بورس كالا شفاف است و مشخص مي‌شود كه خريدار و فروشنده چه‌كسي است و در عين حال مشخص مي‌شود چه مقدار جنس فروخته شده است. رضا‌زاده با ذكر يك سؤال ادامه داد: اگر محصولات پتروشيمي در خارج از بورس كالا فروخته شودآيا كسي مي‌داند كه چه‌كسي فروخته و چه‌كسي خريده است يا چه ميزان محصولات پتروشيمي خريدوفروش شده است؟

او به تجربه معاملات پتروشيمي در بورس كالا اشاره كرد و گفت: معاملات پتروشيمي در بورس كالا 5سال است كه تجربه شده و نتايجش مثبت بوده است. توليد كشور در سال 88يك ميليون و 650هزار تن بود و با همين روش عرضه در بورس كالا توليددر سال 92به 3ميليون و 650هزار تن رسيد يعني در اين سال ميزان توليد 2ميليون تن افزايش يافت.او افزود: اما با تصميم‌هايي كه وزارت صنعت از پارسال گرفت توليد در سال 93كشور 400هزار تن كاهش پيدا كرد امسال هم به‌مراتب كاهش پيدا مي‌كند يعني در‌سال 93توليد پتروشيمي در كشور به 3ميليون و 200هزار تن رسيده است.

  • جزئيات تلاش‌هاي وزير صنعت

او درباره نامه وزيرصنعت به معاون اول براي خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا گفت: اين نامه در 14تير‌ماه نوشته شده و اين درخواست در كميته ستاد هدفمندي يارانه‌ها مطرح شد و در آنجا مصوب شدكه همان روال گذشته معاملات پتروشيمي ادامه پيدا كند اما آقاي نعمت‌زاده دوباره به نمايندگي از صنايع پايين دستي تقاضا كردند كه محصولات پتروشيمي از بورس كالا خارج شود درحالي‌كه صنايع پايين‌دستي هيچ علاقه‌اي به اينكه توليدات پتروشيمي از بورس كالا خارج شود ندارد.

او تأكيد كرد: صنايع پايين دستي حتي علاقه‌مند است براساس همان تصميمي كه قبلا در ستاد هدفمندي يارانه‌ها گرفته شده بود كليه محصولات پتروشيمي در بورس كالا عرضه شود. او توضيح داد:براساس مصوبه ستاد هدفمندي يارانه‌ها كل مجمتع‌هاي پتروشيمي ملزم هستند كليه محصولاتشان را در بورس كالا عرضه كنند اما از 16تير‌ماه تاكنون اين شركت‌ها بخش عظيمي از توليداتشان را خارج از بورس كالا عرضه كردند و آقاي نعمت‌زاده هم دنبال اين است كه براي اين كار مجوز قانوني بگيرد و به آقايون بدهد و كاري با صنايع پايين‌دستي ندارد و دلش به حال صنايع پايين دستي نمي‌سوزد.

رضا‌زاده با بيان اينكه اين شركت‌ها بايد براي عرضه محصولاتشان خارج از بورس كالا به سازمان بازرسي كل كشور جواب بدهند تأكيد كرد: در كارگروه ستاد تنظيم بازار تصميم گرفته شد قيمت‌ها تغيير كندو مواد‌هاي پليمري و محصولات صنايع پايين‌دستي كشور با پايين‌ترين قيمت فوب جهاني با دلار اتاق مبادله‌اي تعيين شود اما از 14تير‌ماه به بعد قيمت‌ها براساس ارز آزاد تعيين شدكه به‌نظر مي‌رسد اين تصميم تصميم خوبي نيست هم به نفع كشور نيست و هم به زيان كشور است.

  • عرضه‌ پتروشيمي خارج از بورس

رئيس اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي تأمين نياز صنعت پلاستيك كشور در ادامه در مورد مقدار محصولاتي كه خارج از بورس عرضه شده است، گفت: سال گذشته شركت‌هاي پتروشيمي 800هزار تن از محصولاتشان را خارج از بورس كالا فروختند كه بايد در اين زمينه به سازمان بازرسي كل كشور پاسخ بدهند كه با توجه به مصوبه ستاد هدفمندي يارانه‌ها به دستور چه‌كسي فروخته‌اند، امسال هم متأسفانه اين رويه ادامه دارد و آقاي نعمت‌زاده هم قصد دارد مصوبه‌اي دريافت كند كه اتفاقاتي كه در حال رخ دادن است را قانوني جلوه بدهد.

کد خبر 306039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha