۳ شرکت خودرو ساز داخلی تازه‌ترین آمـــار تولیــد و فــــروش‌شان را در قالب اطلاعیه‌های رسمی به بورس تهران اعلام کردند.

خودرو

به گزارش همشهري، نزديك به 10روز است كه موج شايعات در مورد كاهش مقدار فروش شركت‌هاي خودرو ساز داخلي به‌ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي به راه افتاده است.خودروسازان همگام با همه شركت‌هاي حاضر در بورس تهران موظفند در پايان هر فصل گزارش عملكرد خود را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهند. علاوه بر اين شركت‌هاي خودروساز از آغاز امسال به‌طور داوطلبانه آمار ماهانه توليد و فروش خود را براي اطلاع سهامداران و سرمايه‌گذاران در بورس منتشر مي‌كنند.

اما شايعات منتشر شده در روزهاي اخير موجب شده بود بسياري از حرفه‌اي‌هاي بورس تهران هم در انتظار آمار توليد و فروش 5ماهه خودروسازان داخلي باشند تا ارزيابي دقيق تري از اوضاع داشته باشند. خودروسازان بورس در ماه‌هاي اخير موتور محرك بازارسهام بوده‌اند و عموما بازده مناسبي را براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند.

ديروز 2شركت عمده توليد خودروهاي سواري يعني ايران خودرو و سايپا و همچنين يكي از اصلي‌ترين شركت‌هاي توليد‌كننده خودروهاي كار در ايران يعني زامياد، آخرين اطلاعات مربوط به توليدوفروش خود را در قالب اطلاعيه‌هاي رسمي، كه به امضاي معاون مالي و اقتصادي هريك از اين شركت‌ها رسيده، روي سامانه اطلاعات ناشران بورس، موسوم به كدال، قراردادند تا از بار شايعات مطرح شده در موردكاهش مقدار فروش خودروهاي داخلي بكاهند.

  • اطلاعات آماري

براساس آخرين اطلاعات منتشر شده روي سامانه كدال، شركت ايران خودرو، در مرداد‌ماه امسال 42هزارو445دستگاه خودرو توليد كرده است اما مقدارفروش اين شركت خودرو ساز در مرداد‌ماه 44هزارو16دستگاه بوده است اين به‌معناي اين است كه است كه شركت ايران خودرو در مرداد‌ماه امسال 1500دستگاه خودرو نيز بيشتر از ميزان توليد و از طريق موجودي انبارش فروخته است.

ايران خودرو در اين اطلاعيه رسمي اعلام كرده است:از ابتداي امسال تاكنون 233هزار دستگاه خودرو توليد كرده است كه از اين تعداد 187هزار دستگاه را به مشتريان تحويل داده است. شركت سايپا نيز در اطلاعيه‌اي رسمي كه روي سايت كدال قرار گرفته، اعلام كرده است مقدار توليداتش در مرداد‌ماه امسال 25هزارو859دستگاه بوده كه از اين مقدار 23هزارو791دستگاه فروخته شده است.

مقدار توليد سايپا از ابتداي سال تاكنون 132هزارو 952دستگاه بوده كه از اين مقدار 102هزارو117دستگاه تحويل خريداران شده است.معاون مالي و اقتصادي شركت زامياد نيز در اطلاعيه‌اي رسمي، مقدار توليد مرداد‌ماه اين شركت را 2هزارو135دستگاه اعلام كرده است كه از اين تعداد 1671دستگاه فروخته شده است.همچنين حجم كل توليد اين شركت از ابتداي سال تاكنون 10هزارو307دستگاه بوده كه از اين مقدار 7هزارو931دستگاه فروخته شده است.

  • ايران خودرو هميشه 37هزار دستگاه در انبار دارد

براي تحليل اين آمار به سراغ هاشم يكه‌زارع، مديرعامل گروه خودروسازي ايران خودرو رفتيم. از او پرسيديم كه آيا اين آمار شايعات مربوط به كاهش مقدار فروش ايران خودرو را تأييد مي‌كند؟ او ضمن رد اين گزاره، توضيح داد: در گذشته مدت زمان تحويل خودرو به مشتري 3‌ماه بود، اما در حال حاضر اين زمان به 16روز كاهش يافته است.

در اين 16روز مراحل كنترل كيفي خودرو، تست جاده و همچنين شماره‌گذاري، بيمه، پرداخت پول مشتري، حمل شهرستان و نظاير آن انجام مي‌پذيرد. او ادامه داد: درنظر داشته باشيد كه ايران خودرو روزانه 2هزارو300دستگاه خودرو توليد مي‌كند، حال اگر مقدار توليد روزانه را در مدت زمان تحويل خودرو به مشتري، يعني 16روز يادشده، ضرب كنيم عدد 37هزار دستگاه به‌دست مي‌آيد؛ يعني اينكه هميشه 37هزار دستگاه خودرو در انبارهاي ايران خودرو موجود است.

از يكه‌زارع پرسيديم كه مقدار توليدات ايران خودرو از ابتداي سال تاكنون 233هزار دستگاه بوده درحالي‌كه طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش اين شركت 187هزار دستگاه است، آيا اين رقم يعني اينكه ايران خودرو امسال 46هزار دستگاه كمتر فروخته است؟ او توضيح داد: همه‌ساله در آخر تابستان و روزهاي پايان تعطيلات تابستاني به‌صورت سنتي مقدار فروش خودرو در بازار داخلي كاهش پيدا مي‌كند. بنابراين اگر رقم 37هزار دستگاه خودرو محاسبه شده در صحبت‌هاي قبلي‌ام را از رقم 46هزار دستگاهي كه در گزارش رسمي ما منتشر شده كم كنيد، در مجموع فقط 9هزار دستگاه خودرو بر اثر ركود فصلي بازار در آخر تابستان فروش نرفته است. اين رقم در مقايسه با آمار سال‌هاي قبل در همين فصل، عدد عجيب و غريبي نيست.

کد خبر 306167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha