شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

رفت‌وآمد این روزهای صاحب‌نظران مسائل هسته‌ای به کمسیون ویژه برجام، از اعضای تیم مذاکره‌کننده گرفته تا سعید جلیلی و علی شمخانی دبیرشورای‌عالی امنیت ملی، حکایت از بررسی موشکافانه برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) در مجلس دارد.

شايد تا پيش از اين گمانه‌زني‌ها درخصوص نتيجه بررسي برجام به تصميم شوراي‌عالي امنيت ملي ختم مي‌شد اما به گفته دبير شوراي عالي امنيت ملي و شخص رئيس‌جمهور، بررسي برجام در اين شورا هم تقريبا به اتمام رسيده و حالا همه منتظر تصميم مجلس هستند. رئيس مجلس  در بازگشت از سفر نيويورك خبر از بررسي جدي‌تر موضوع برجام در مجلس شوراي اسلامي و اعلام نظر نمايندگان ملت در مهرماه داد و گفت كه قبل از سفرم خدمت مقام معظم رهبري رسيدم و از نظرات معظم‌له آگاه شدم كه تأكيد داشتند اركان مختلف كشور در موضوع برجام ايفاي نقش كنند. مقام معظم رهبري تأكيد داشتند كه مجلس بايد در موضوع برجام نظر بدهد. علي لاريجاني گفته است نمايندگان با توجه به شرايط كشور نظر خود را درباره برجام اعلام مي‌كنند.

  • بي‌طرفي كميسيون برجام

گرچه نمايندگان مجلس اين روزها در تعطيلات تابستانه به‌سرمي‌برند اما اعضاي كميسيون برجام هفته‌اي 2جلسه و هر روز 5ساعت براي بررسي جزئيات برجام وقت مي‌گذارند؛ كميسيوني كه مركب از موافقان و منتقدان برجام است. سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي اين كميسيون مي‌گويد: در نخستين جلسه اين كميسيون قرار شد همه اعضا ديدگاه‌هاي موافق و مخالف و سلايق سياسي خود را پشت در كميسيون گذاشته و با نگاه تخصصي برجام را داوري و بررسي كنند.

  • لايحه، بيانيه و يا پذيرش مشروط برجام؟

منصور حقيقت‌پور، عضو هيأت رئيسه كميسيون برجام در گفت‌وگو با همشهري از مسيرهاي پيش‌روي كميسيون در مواجهه با برجام مي‌گويد. او گفته است بهترين حالت ارائه لايحه برجام از سوي دولت به مجلس است كه فرايند تصويبش نيز روشن است اما اگر دولت تمايلي به ارائه لايحه نداشته باشد، دست ما بسته نيست. حقيقت‌پور در ادامه مي‌گويد: البته فعلا براي تصميم‌گيري در اين‌باره زود است و بايد كمي جلوتر برويم تا مشخص شود در چه قالبي جمع‌بندي كميسيون منتشر شود؛ بيانيه باشد يا اينكه به‌صورت مشروط برجام را قبول و يا رد كنيم.

حقيقت‌پور اين را هم گفت كه اگر دولت لايحه ندهد، مجلس مي‌تواند برجام را درقالب يك طرح بررسي كرده و به دولت ابلاغ كند. وحيد احمدي، ديگر عضو كميسيون برجام هم در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: فعلا اولويت كميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس شنيدن اظهارات موافقان و مخالفان و اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي است تا بعدا در اين خصوص تصميم‌گيري كرده و گزارشي براي صحن علني مجلس تهيه شود. او هم مي‌گويد: شايد نتيجه بررسي در قالب بيانيه و يا مجموعه توصيه‌ها از كميسيون بيرون بيايد. شايد هم مجموعه‌اي از التزامات براي دولت درنظر گرفته شود.

  • تعيين چارچوب قانوني براي اجراي برجام

احمدي در پاسخ به اين سؤال كه اگر بررسي‌هاي كميسيون به اينجا ختم شود كه آسيب‌هاي قبول برجام از مزاياي آن بيشتر است، آيا مجلس اختيار رد كردن برجام را دارد يا خير؟ گفت: به هر حال امكان هر چيزي وجود دارد. البته همه‌‌چيز به بررسي نهايي بستگي دارد و اينكه آيا منافع ملي كشور ما رعايت مي‌شود يا خير؟ وي در واكنش به برخي اظهارات درباره صوري‌بودن بررسي برجام در مجلس هم گفت كه اينگونه اظهارات براي تضعيف مجلس و كميسيون ويژه برجام است. شوراي امنيت از ديدگاه خودش برجام را بررسي كرده است.

مجلس براساس اصول قانون اساسي بايد برجام را بررسي و اظهارنظر كند. تعهدات برجام براي ما در مواردي بيش از 20سال طول مي‌كشد و دولت‌هاي آينده هم درگير اجراي آن خواهند بود. به همين‌خاطر مجلس بايد در اين موضوع مهم بررسي كند و اظهارنظر دقيق انجام دهد. ما جمع‌بندي‌هاي شوراي امنيت را هم مورد بررسي قرار خواهيم داد و از نظرات دبير شوراي امنيت هم استفاده خواهيم كرد.

اين عضو كميسيون برجام نظر شخصي‌اش درباره تصميم كميسيون را هم اينطور بيان كرد كه ممكن است در مواردي حساس مثل حوزه دفاعي كه احتمال به خطر افتادن منافع ملي و دفاعي كشور وجود دارد، مجلس براي دولت تكاليف و چارچوب‌هايي در اجراي برجام مشخص كند يعني فارغ از محتوا دولت مكلف شود در حوزه دفاعي مجموعه‌اي از چارچوب‌هايي كه براي امنيت كشور ضرورت دارد را رعايت كند؛ مواردي كه شايد در برجام به آن اشاره و توجهي نشده باشد و يا حتي در تضاد با آن باشد.

کد خبر 306182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha