یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

معصومه آباد: سال‌هاست کارگران افغان برای امرار معاش در سرزمین امن و مهاجرپذیر همسایه، دستان خود را با خاک پینه می­­‌بندند اما دست کودکانشان در مواجهه با دست‌اندازهای آموزشی همچنان از تحصیل کوتاه مانده است و گویی هرچه بیشتر تلاش می­‌کنند، ناامید‌تر می‌­شوند.

 معصومه آباد

 تا آنكه در سال‌جاري با انتشار پيام انسان‌دوستانه مقام معظم رهبري براي الزام ثبت­‌نام همه دانش‌آموزان افغان، درِ مدارس به روي كودكان بازمانده از تحصيل، فارغ از آنكه قانوني يا غيرقانوني در اين كشور زندگي مي‌كنند، گشوده شد. اين در حالي است كه متأسفانه عده­‌اي ضمن تفسير به رأي، فرمايش صريح ايشان را تنها به تسهيلات مربوط به عدم‌نياز به برگه هويتي محدود كردند و انگشت خود را اين بار به‌­سوي دريافت شهريه‌هاي بالا و تعيين محدوديت زماني 5روزه‌­اي براي ثبت­‌نام نشانه گرفتند. غافل از آنكه اكنون زمان احقاق­‌حقِ همين كودكان مشتاقي است كه با چشماني پراميد به انتظار زنگ مدرسه نشسته­‌اند.

بنابرگزارش وزارت امور خارجه، قريب به 1.5ميليون پناهنده غيررسمي افغانستاني در كشور وجود دارد كه تنها 340هزار نفر از آنها مشغول به تحصيل‌اند و جمعيت قابل توجهي نيز به واسطه عدم‌اجراي صحيح سياست‌هاي اجرايي از تحصيل محروم مانده‌­اند. در­حالي‌كه عموما مهاجران شيعه‌­اي هستند كه ايران را محل امن خود براي زندگي انتخاب كرده­‌اند. به‌ويژه آنكه ما به‌عنوان يكي از اعضاي متعهد در كنوانسيون حقوق كودك، ملزم هستيم تا حقوق آنان را هم‌چون فرزندان خود‌ به‌ رسميت‌ شناخته و مي­‌بايست اقدامات لازم را براي‌ دستيابي‌ به‌ اين‌ مهم با ايجاد فرصت­‌هاي‌ برابر نظير اجباري و رايگان‌‌كردن‌ تحصيل‌ ابتدايي‌ براي‌ تمامي اقشار جامعه با هر مليت، قوميت و مذهبي به‌كار گيريم. از سوي ديگر بي­سوادي با ارتكاب جرم رابطه مستقيم دارد، به‌طوري كه سال‌گذشته به گزارش سازمان نهضت سوادآموزي كشور،80درصد جرايم استان تهران توسط افراد زير 30سالي انجام گرفته كه 60درصد آنها بي­سواد بوده‌­اند. همين امر گواه از اهميت بارز سوادآموزي به‌عنوان اهرمي بازدارنده از ارتكاب به جرم و جنايت است. طبيعتا ورود كودكان افغان نيز به مدرسه كه بيشتر در حومه شهر و نقاط آسيب­‌پذير زندگي مي­‌كنند، به نوبه‌خود مي‌تواند تأثير بسزايي در جلوگيري از ورود آنها به ورطه مخاطرات اجتماعي داشته باشد.

تا‌كنون وزارت­ آموزش­‌و­پرورش مشكل اصلي را محدوديت­‌هاي بودجه‌­اي و قانوني برشمرده، در حالي‌كه مي‌توان بخشي از هزينه‌هاي تحصيل آنها را از محل درآمد مربوط به عوارض اتباع­ خارجي تأمين كرد. همانطور كه در شوراي سوم نيز مصوبه ارزشمندي براي الزام كارگران شهرداري به سوادآموزي تصويب و خود شهرداري هزينه‌هاي مربوط به تحصيل آنها را متقبل شد.

زمان به سرعت پيش مي‌رود و درنگ در اتخاذ تصميمات اجرايي، امكان ثبت‌نام دانش‌آموزان افغان را براي سال تحصيلي پيش­‌رو كمتر مي‌كند. تنها مي‌­ماند يك اميد خالصانه در نگاه منتظر كودكان افغان كه شايد دستي بتواند زنگ مدرسه را در روز اول مهرماه برايشان به صدا درآورد.

کد خبر 306205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha