مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

تا چند روز آینده کمپانی پژو، خودرو مفهومی RCZ308 را در نمایشگاه بین المللی خودرو در فرانکفورت آلمان در معرض دید بینندگان قرار می‌دهد.

این مدل مفهومی پژو می‌تواند بیانگر حس رانندگی و هیجان باشد. در اولین نگاه به این خودرو، دیزاین متفاوت آن با دیگر محصولات پژو و خودروهای مفهومی گذشته این کمپانی، نظر هر بیننده‌ای را جلب خواهد کرد. البته به خوبی می‌توان پژو بودن RCZ308 را درک کرد و این بدان مفهوم است که طراحان پژو به خطوط طراحی در پژو پایبند بوده‌اند.

در طراحی این خودرو مفهومی، طراحان تمامی تلاش خود را معطوف به استفاده از مواد سبک کرده‌اند و در بسیاری از قطعات این خودرو از آلیاژ آلومینیوم و فیبرکربن و کروم استفاده کرده‌اند. طراحی RCZ308 به گونه‌ای است که در نمای روبه‌رو خودرو، شما با یک پژو جدی و خشمگین روبه‌رو می‌شوید!

Peugeot-308

ورودی هوای بسیار بزرگ به همراه چراغ‌هایی کشیده که یادآور استایلFeline Concept607 است (یکی از خودروهای مفهومی پژو در سال 2000) و لامپ‌های مه شکن در اطراف هواکش که حس کاملا تهاجمی به خودرو داده اند. به نسبت گذشته و طرح‌های مفهومی قبلی پژو، این مدل دارای فرم بسیار هماهنگ تر و عضلانی‌تری است.

 در نمای جانبی وجود گلگیر‌های کاملا عضلانی و برجسته، بر حس تهاجمی بودن و اسپرتی خودرو می‌افزایند، از دیگر نکاتی که در نمای جانبی حائز اهمیت است، اُورهنگ کوتاه خودرو است (میزان پیش آمدگی خودرو بعد از چرخ ها، به زبان ساده تر طول خودرو بعد از چرخها بسیار کمتر از نمونه‌های عادی است).

Peugeot-308

 خطوط تشکیل دهنده سقف و برجستگی زیر در خودرو و انحنای شیشه‌های جانبی خودرو همگی سبب شده‌اند این خودرو در نمای جانبی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و به نسبت کانسپت‌های قبلی پژو که اصولا نکته خاصی در طراحی نداشتند این مدل سرشار از نکته‌های جالب و زیباست.

در نمای پشت RCZ Concept نیز شاهد همان یکپارچگی و ترتیب در طراحی هستیم و باز هم وجود خطوط برجسته و فرمها پر انرژی، اسپرت بودن این خودرو را به بیننده القا می‌کند. نکته جالب دیگری که در طراحی این خودرو مفهومی پژو جلب توجه می‌کند، سقف آن و فرم خاص ایرودینامیک آن است. البته این فرم در گذشته توسط خودروساز‌های دیگری نظیر شورلت و بی ام و دوج و ... چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است (Dodge Viper GTS, BMW Z8, …).

البته پژو از این فرم به خوبی و در جای مناسبی استفاده کرده است و ترکیب آن با ستون‌های پولیش شده یکپارچه سقف، هماهنگی خوبی دارد.

Peugeot-308

در نمای داخلی نیز به تبعیت از نمای خارجی شاهد یک دیزاین اسپرت هستیم. استفاده از چرم سفید و مشکی به همراه دوخت‌های به رنگ سفید در ترکیب با قطعات فلزی روی صندلی‌ها و بخشهای دیگر، کابینی کاملا اسپرت را پدید آورده است.

در طراحی صندلی‌ها از فرمهای کاملا مشخص و قابل تفکیک استفاده شده و در بقیه اجزای کابین نیز شاهد چنین فرمهایی هستیم. استفاده از خطوط زاویه دار در کنار بکارگیری متریال‌های مناسب همگی در افزایش حس اسپرت خودرو سهیم هستند.

دیتیل‌ها در فضای داخلی همگی حس کاملا مدرن و اسپرت دارند، سردنده و مجموعه اطراف آن با فرمی پنج ضلعی و جدید، فرمان ساده ولی در عین حال جذاب، خروجی‌های هوای دایره‌ای شکل با قاب از جنس کروم، استفاده از بافت فیبر کربن، پدالهای آلومینیومی به همراه قطعات پلاستیکی دایره‌ای شکل برای ایجاد اصطکاک با کف کفش، ساعت اسپرت مارک Bell&Ross® .

این خودرو مفهومی در رده 2+2‌ها قرار می‌گیرد، این بدان معناست که صندلی‌های عقب جای چندان کافی برای افراد بالغ ندارد و بیشتر مناسب کودکان و قرار دادن چند ساک مسافرتی است که البته با جمع کردن آنها در کف خودرو فضای بار وسیع‌تری را در صندوق عقب خواهید داشت.

هنگامی که راننده در پشت فرمان RCZ308 قرار می‌گیرد صندلی‌های ارگونومیک این خودرو بدن آن را در بر می‌گیرد و راننده به لطف شیشه‌های وسیع خودرو، دید وسیعی از محیط بیرون را در اختیار دارد.

شیشه‌های جلو و عقب از جنس پلی کربنات هستند و در عین مقاوم بودن از وزن کمتری نیز برخوردارند. البته این شیشه‌های تیره (از نمای خارجی) در ترکیب با سقف مشکی از جنس فیبر کربن هماهنگی خاصی را به نمای خارجی خودرو در این قسمت داده‌اند. پژو جدید از یک موتور 6/1 لیتری بهره می‌برد که با همکاری PSA پژو ـ سیتروئن و BMW پدید آمده است.

 این موتور در حقیقت همان موتوری است که در مدل 207 RC مورد استفاده قرار گرفته است با این تفاوت که به کمک نرم افزار جدیدی که در آن استفاده شده است قدرت موتور از 175 اسب بخار به 218 اسب بخار افزایش یافته است.

در مجموع با یک نگاه منصفانه به RCZ308 می‌توان امیدوار بود در آینده شاهد خودروهایی زیباتر و متفاوت از پژو خواهیم بود، البته برگزاری مسابقات طراحی پژو و بررسی خواسته‌ها و سلایق مردم نقش بسزایی در رسیدن به این نقطه در طراحی پژو دارد.

باید این نکته را بپذیریم که طراحی در پژو چه آن را زشت یا زیبا، حرفه‌ای یا آماتور، بنامیم هر چه که هست مطابق با سلیقه دوستداران پژو و به‌طور کلی عامه مردم علاقه‌مند به خودرو است، پس مسلماً این خودرو ساز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است و حرکت پژو در به‌دست آوردن سلیقه مخاطبان از طریق مسابقات طراحی امری است که دیگر خودروسازان را نیز به فکر راه‌اندازی مسابقاتی مشابه انداخته است؛ که همانا نتیجه‌ای جز جلب مخاطبان بیشتر و به‌دست آوردن نیاز مخاطبان با روشی ساده در پی نخواهد داشت.

همشهری امارات

کد خبر 30642

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز