در حالی که برای چندین روز هیچ مسئولی در وزارت علوم یا دانشگاه آزاد درباره موضوعی که به نام «رشته‌های بدون مجوز» این دانشگاه، جز اظهارنظر‌های کلی و تأکید بر حل مشکل، نکته تازه‌ای مطرح نمی‌کرد چند روزی است که خبرهای زیادی دراین‌باره منتشر می‌شود.

دانشگاه -دانشجویان

پس از مهلت يكساله شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دانشگاه آزاد براي رسيدگي به وضعيت اين رشته‌ها، روز گذشته معاون اين دانشگاه اعلام كرد كه مستندات مربوط به 2هزار رشته محل اين دانشگاه براي تصويب به وزارت علوم ارسال شده و معطل اظهارنظر آنهاست. در آخرين خبر اما روز گذشته رئيس اين دانشگاه از آغاز به‌كار و فعاليت كميته 3نفره براي تصويب رشته‌هاي غيرپزشكي در دانشگاه آزاد اسلامي مطابق با قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

دكتر مير‌زاده كه در جلسه نهمين هيأت امناي استان خراسان شركت كرده بود، با اشاره به اينكه كميسيون 3نفره تصويب رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامي از ديروز (دوشنبه) آغاز به‌كار مي‌كند، گفت: «اين كميسيون مطابق مصوبه سال 1367مجلس شوراي اسلامي كه قانوني و لازم الاجرا بودن آن در سال 1393 مجددا از سوي معاونت قوانين مجلس شوراي اسلامي تأييد و ابلاغ شد، متشكل از نماينده يكي از وزارتين علوم و بهداشت برحسب مورد، نماينده شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و نماينده دانشگاه آزاد اسلامي است.»

به گفته وي طبق اين قانون رشته‌هاي مورد تقاضاي دانشگاه آزاد اسلامي كه پرونده آنها تكميل و در 2سال گذشته به وزارت علوم ارسال شده اما به دانشگاه ابلاغ نشده در اين كميته 3نفره بررسي و پس از تصويب قانوني براي اجرا ابلاغ مي‌شود، بنابراين مصوبات اين كميسيون مطابق مصوبه مجلس، قانوني و لازم‌الاجرا است.

به اين ترتيب كميته 5نفره‌اي كه پيش از اين مسئول رسيدگي به اين پرونده شده بود حالا به يك كميته 3نفره كاهش پيدا كرده است.

اين همان كميته‌اي است كه در مجموع 1477رشته محل دانشگاه آزاد را تصويب كرده و پس از پايان كار، يك‌بار ديگر ماموريتش در تير‌ماه امسال به دستور وزير علوم و براي ادامه رسيدگي به رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد تمديد شد. حالا در حالي‌كه يك كميته جديد مسئول رسيدگي به اين پرونده شده، رئيس دانشگاه آزاد اين بار تلويحا از وزارت علوم انتقاد كرده و گفته است: «در 2سال گذشته 6هزار و 914پرونده مربوط به رشته‌هاي دانشگاهي براي تصويب رشته به وزارت علوم ارسال شده است.

متأسفانه با وجود ضرورت توسعه آموزش عالي و به‌خصوص تحصيلات تكميلي، از اين تعداد تنها 415پرونده ابلاغ شده است. بر اين اساس دانشگاه آزاد اسلامي طبق قانون و براساس رأي كميسيون 3نفره، در جهت تصويب نهايي رشته‌ها اقدام مي‌كند.»

به اين ترتيب مي‌توان از سخنان خود رئيس دانشگاه آزاد كه مدتي قبل گفته بود هيچ رشته بدون مجوزي در اين دانشگاه وجود ندارد، اين نكته را دريافت كه اين دانشگاه دست‌كم نزديك به 7هزار رشته محل را راه‌اندازي كرده و بعد پيگير تصويب آنها شده است.

او همچنين با اعلام اينكه اين كميسيون 3نفره، رشته‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي را بر اساس نياز كشور، آمايش، تأمين استاد مورد نياز و با توجه به استانداردهاي موجود، تصويب مي‌كند، يك‌بار ديگر به ضرورت توسعه تحصيلات تكميلي اشاره كرده و گفته است: «اين يكي از نيازهاي اصلي كشور است. ظرفيت آموزش عالي ايران در مقاطع كارشناسي‌ارشد و دكتري پاسخگوي حجم انبوه تقاضاي متقاضيان نيست و بر اين اساس تحصيلات تكميلي بايد توسعه پيدا كند.» اين براي نخستين بار نيست كه رئيس دانشگاه آزاد بر ضرورت توسعه تحصيلات تكميلي، پيشگيري از فرار مغز‌ها و استعداد‌ها و نقش دانشگاه آزاد در اين زمينه تأكيد مي‌كند؛ موضوعي كه همواره مورد اشاره و اعتراض منتقدان اين دانشگاه در توسعه كمي تحصيلات تكميلي، بدون توجه به زيرساخت‌هاي كيفي قرار داشته است.

کد خبر 306484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha