مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت بوئینگ اعلام کرد اولین ماهواره تمام الکترونیک جهان که در ماه مارچ به فضا پرتاب شد، اکنون فعال شده‌است.

براساس گزارش گيزمگ، ماهواره ABS-3A 702SP كه به شركت ارتباطاتي ABS تعلق دارد، با هدف ارائه خدمات ارتباطاتي در آمريكا، اروپا، خاورميانه و آفريقا به فضا ارسال شده‌است.

اين ماهواره كه در ماه مارچ به همراه راكت فالكون 9 شركت اسپيس ايكس به مدار زمين رفت، به فناوري سيستم رانشي يون زنون يا XIPS مجهز است. تا پيش از اين سيستم‌هاي هيبريدي كه از تركيبي از سوخت‌هاي شيميايي و يوني استفاده مي‌كردند به فضا ارسال شده‌بودند اما اين اولين باري است كه يك ماهواره با سوختي تماما الكتريكي در مدار زمين قرار مي‌گيرد.

بوئينگ مي‌گويد اين فناوري 10 برابر كارامد‌تر از سوخت‌هاي مايع راكت است و پس از 210 هزار ساعت پرواز آزمايشي مورد استفاده قرار گرفته‌است. چهار رانشگر 25 سانتيمتري كه از زنون به عنوان سوخت استفاده مي‌كنند، امكان آن را به ماهواره مي‌دهند كه سالانه با مصرف تنها پنج كيلوگرم سوخت، در نقطه تعيين‌شده باقي بماند. به اين شكل به واسطه كاهش مصرف سوخت و استفاده از رانشگرهاي كوچكتر،‌هزينه پرتاب ماهواره‌ها كاهشي قابل توجه خواهد‌يافت.

رانشگر XIPS به اين ماهواره امكان داد تا خود را به مدار ژئوسنكرون،‌ جايي كه ماهواره در عرض جغرافيايي سه درجه غربي ثابت مي‌شود برساند. شركت ABS قصد دارد دومين ماهواره تمام الكترونيكي خود را سال آينده به مدار زمين بفرستد.

مارك اسپيواك مدير سيستم‌هاي ماهواره‌اي بوئينگ مي‌گويد اين فناوري جديد به منظور تجاري‌سازي جديد‌ترين تكنولوژي و ارائه راه‌حلي مقرون‌به‌صرفه و تطبيق‌پذير ارائه شده‌است كه در نتيجه شركت‌ها قادر خواهند بود با هزينه‌اي كمتر ماهواره‌هاي خود را ارسال كرده و مورد استفاده قرار دهند.

کد خبر 307184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha