سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: برخورد با مفاسد خیابانی، برخورد با تکدی‌گری و جمع‌آوری معتادان ۳موردی بود که به‌ترتیب ساکنان منطقه ۱۲بیشترین تقاضا را برای حل این معضلات در قالب طرح انضباط اجتماعی عنوان کردند.

محله هرندي نيز با مختصات و ويژگي‌هاي خود به‌عنوان پايلوت اجراي طرح جمع‌آوري معتادان انتخاب شد؛ محله‌اي كه حضور پرتعداد معتادان متجاهر، امنيت روز و شب را از ساكنانش ربوده است. اكنون با گذشت 3‌ماه از اجراي طرح انضباط شهري، 700معتاد متجاهر و كارتن‌خواب دراين محله جمع‌آوري شده‌اند تا به گفته مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي تاب آوري اين محله افزايش يابد و از گسترش آن در بقيه نقاط شهر جلوگيري شود. فرزاد هوشيار پارسيان درابتداي اجرا از تدوين برنامه‌اي 15ساله براي اين محله خبرداد و اعلام كرد با توجه به بررسي‌ها و تجربيات استانداري، فرمانداري و شهرداري تهران سند اقدام براي محله هرندي آماده شده و قرار است طي يك برنامه بلندمدت 15ساله در اين محله اجرا شود. به گفته هوشيار اگرحدود 3هزار معتاد متجاهر از اين محله جمع‌آوري شوند، وضعيت هرندي سامان خواهد يافت.

  • رضايت اهالي هرندي از اقدامات زيربنايي و آرام‌سازي‌ محله

بيشترين مصوبات جلسه اخير شوراي مديران حوزه معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري به محله هرندي اختصاص داشت و ضمن تأكيد بر رسيدگي بيشتر به مسائل آن قرار شد مكان‌هاي ورزشي هرندي به ورزشگاه ويژه بانوان تبديل شده و مركز جامع سلامت نيز راه‌اندازي شود. مسئولان سازمان بازرسي شهرداري نيز طي بررسي‌هاي خود بر لزوم شناسايي نيازهاي دارويي مردم بي‌بضاعت اين محله و همچنين تعريف مكانيسمي براي احياي هويت معتادان و بازگرداندن آنها به جامعه و خانواده تأكيد كرده‌اند.

هوشيار معتقد است آنچه در كنار اين اقدامات، طرح را سامان خواهد داد انجام اقدامات زيرساختي است: «راه‌اندازي نخستين پارك مهارت، راه‌اندازي مركز و مدرسه ويژه كودكان كار و كودكان بازمانده از تحصيل ازجمله كارهاي زيربنايي است تا اثرپذيري ديگر فعاليت‌ها را ماندگار كند.»

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري به همشهري گفت:« 6هزار خانوار در اين محله رصد شدند و كودكان كار و بازمانده از تحصيل محله هرندي كه تعداد قابل توجهي هستند نيز مورد شناسايي قرار گرفتند. مرحله اول اين طرح كه ايجاد امنيت و مقابله با اوباشي‌گري و جمع‌آوري معتادان متجاهر و اراذل و اوباش است در حال اجراست و تاكنون اهالي از روند اجراي آن رضايت داشته‌اند.»

طبق اعلام هوشيار پارسيان، قرار است در مرحله دوم اجراي طرح انضباط شهري ‌هزار معتاد جمع‌آوري شوند. وي البته تأكيد مي‌كند كه شهرداري با ماده 16يا همان ترك اعتياد اجباري مخالف است و به شيوه‌ خودمعرف اعتقاد دارد. در مرحله اول تعداد 7كمپ براي ترك اعتياد هزار معتاد خود معرف درنظر گرفته شده است. اين كمپ‌ها موظفند تا 6‌ماه بعد از خروج فرد بهبود يافته همچنان پيگير وضعيت او باشند و ارتباط‌گيري با خانواده كارتن‌خواب‌ها را نيز انجام دهند. وي معتقد است از آنجا كه اين فعاليت‌ها به‌صورت حل موضوع درمحل است، معتادان به ديگر مناطق كوچ نكرده و در واقع اين معضل اجتماعي حركت نخواهد كرد و همچنين موفقيت در اين منطقه بر ديگر مناطق نيز تأثير خواهد گذاشت و بروز جرم را كمرنگ مي‌كند.

  • جاي خالي ديگر نهادها در هرندي

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر اما معتقد است كه شهرداري در اين اقدامات تنهاست و مشكلات محله هرندي كه سال‌ها وجود داشته فقط با ورود شهرداري و تأكيد شخص شهردار اكنون مورد توجه قرار گرفته است. وي در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند كه شهرداري وقتي وارد عمل مي‌شود، يعني اوضاع به مرحله سياه و وخيمي رسيده و جاي خالي ديگر بخش‌ها كاملا به چشم مي‌آيد.

هوشيار، مديرعامل سازمان رفاه خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي مي‌گويد: سازمان‌هاي مردم‌نهاد، خيريه‌ها، مردم و نيروي انتظامي شهرداري را در اجراي اين طرح كمك مي‌كنند و با آموزش‌هايي كه به شهروندان و ساكنان داده شده نقش خوبي دراين موضوع دارند. اما به گفته دانشور اگر اين راه همچنان با اين وضع و فقط با حضور يك تنه شهرداري پيش رود، نمي‌توان نتايج مطلوبي را انتظار داشت. بايد در رياست‌جمهوري كميته مداخله در بحران با حضور شخص رئيس‌جمهور يا معاون اول او تشكيل شود تا بتوان ديگر نهادهاي مسئول را دور يك ميز جمع كرد.

اين عضو شوراي شهر تأكيد مي‌كند كه دولت، بهزيستي، رسانه ملي و اصناف غايبين بزرگ اين ماجرا هستند و مي‌افزايد رسانه ملي اين امكان را براي شهرداري فراهم كند تا مردم را با وضعيت شهر آشنا كند بدون اينكه از شهرداري هزينه‌اي مانند ديگر بخش‌هاي تجاري دريافت كند. دانشور به حضوراصناف كه درهمسايگي اين محله قرار دارند نيز اشاره كرده و معتقد است كه در همه جاي دنيا اصناف و بنگاه‌هاي اقتصادي، فعاليت‌هاي اجتماعي هم انجام مي‌دهند و بايد دراين خصوص نيز ورود كرده و فعاليت كنند. رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر همچنين با اشاره به اتفاقات ناگواري كه معتادان و كارتن‌خوا‌ب‌ها براي كودكان در برخي محله‌ها ايجاد كرده‌اند، اظهار داشت: خانواده‌ها بايد مراقب تردد فرزندان خود در برخي معابر و محله‌ها باشند و لازم است شوراياران و معتمدان محل كه به خوبي با شرايط محله‌شان آشنايي دارند خانواده‌ها را با اين مسئله آشنا كنند.

کد خبر 307303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha