چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار و باز نشر بیشمار عکسی از یک خرس قطبی ضعیف و استخوانی در فضای مجازی جنجال آفرین شده زیرا این تصویر سندی از یک تراژدی است که جهان باید در انتظار آن بنشیند.

براساس گزارش ديسكاوري، اين عكس را كرستين لانگنبرگر در درياي بارنتز در مجمع‌الجزاير سالبارد نروژ ثبت كرده‌است،‌ منطقه‌اي كه زماني زيستگاه جمعيت رو به رشدي از خرس‌هاي قطبي بود، اما اكنون به دليل از بين رفتن سريع و غيرعادي يخ‌هاي قطبي به خاطر تغييرات شديد اقليمي تحت نظارت محققان قرار گرفته‌است.

خرس قطبی

جف يورك مدير ارشد مركز بين‌المللي محافظت از خرس‌هاي قطبي براي 14 فصل متوالي در ميان درياهاي منجمد حضور داشته و براي دو دهه روي حيات وحش مناطق قطبي مطالعه كرده‌است. وي مي‌گويد در مدت حضورش در مناطق قطبي شاهد وضعيت اسفناك خرس‌هاي قطبي بوده‌است.

به گفته وي گزارش‌ها و تصاوير از خرس‌هاي قطبي بالغ به شدت لاغر يا مرده در منطقه درياي بارنتز بسيار نگران‌كننده هستند اما در عين حال با آنچه كه از مناطق قطبي گرم‌تر از هميشه پيش‌بيني شده همخواني دارند. اگرچه اين جانداران همواره سال‌هاي خوب و بد زيادي را پشت سر گذاشته‌اند، انتظار مي‌رود با گرمتر شدن مناطق قطبي اين جانداران سال‌هاي اسفبار بيشتري را در پيش داشته‌باشند. 

نابودي يخ‌هاي قطبي درحال حاضر در منطقه درياي بارنتز به بيشترين حد خود رسيده‌است به حدي كه در مدت فصل زمستان اين منطقه براي 20 هفته بيشتر از زمستان‌ سال 1979 خالي از يخ است. محققان مي‌گويند تنها خرس‌هاي قطبي قرباني اين شرايط فاجعه‌بار نيستند. شيرهاي دريايي،‌ وال‌هاي قاتل، وال‌هاي بلوگا و ديگر انواع جانداران نيز به دليل كاهش ميزان يخ‌ها در اين منطقه به سوي آلاسكا و گرينلند مهاجرت كرده‌اند.

نابودي يخ‌هاي قطبي در شرايطي رخ مي‌دهند كه بسياري از جانداران در اين مناطق براي بقا به يخ‌ها نياز دارند،‌براي مثال بسياري از آنها براي غذا خوردن، استراحت و به دنيا آوردن فرزندانشان به سطح يخي نياز دارند و زماني كه يخي وجود نداشته‌باشد،‌به ناچار به خشكي پناه مي‌آورند.

با اين‌همه از آنجايي كه خرس‌هاي قطبي وجهي نمادين از مناطق قطبي به شمار مي‌رود،‌ تاثير تخريب سرزمين‌هاي قطبي بر اين جانداران بيشتر ديده مي‌شود. مطالعه محققان دانشگاه هانهايم روي فيزيك بدني خرس‌هاي قطبي نشان داد توزيع ذخاير چربي بدن اين جانداران تغيير كرده و به اندام‌هاي حياتي مانند مغز،‌كليه و كبد منتقل شده‌است تا با استفاده از چربي‌هاي اين اندام‌ها جاندار بتواند به زندگي خود ادامه دهد.

محققان مي‌گويند سه خرس قطبي مورد مطالعه آنها در زماني زيستگاه خود را ترك كرده‌اند كه فصل پرشكار و پر غذايي محسوب مي‌شده‌است، اما در عوض اين سه خرس به سوتغذيه شديد مبتلا شده‌اند زيرا در زيستگاه طبيعي آنها منبع غذايي كافي وجود نداشته‌است. به گفته محققان بايد انتظار آن را داشت كه هرروز گزارش‌هاي بيشتري از خرس‌هاي قطبي لاغر و مرده دريافت كرد، مگر اينكه جهان درباره جلوگيري سريع از انتشار گازهاي گلخانه‌اي راهكاري عملي بيابد.

کد خبر 307507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha