پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی حسن المجید، پسر عموی صدام که به علی شیمیایی معروف است و دو تن دیگر از رهبران سابق نظامی عراق شنبه 17 شهریور به دار آویخته خواهند شد.

خبرگزاری اتریش از بغداد گزارش داد، بدیعه عارف عزت، وکیل این محکومان چهارشنبه شب به خبرگزاری INA گفت: آنها به من از سازمان زندان‌ها با من تماس گرفته و این مطلب را اعلام کردند که حکم اعدام شنبه آینده اجرا می‌شود و ما دستکم این حق را داریم که در صحنه اعدام حضور داشته باشیم.
این وکیل گفت در همین حال نمی‌داند که آیا خانواده این افراد می‌توانند پای چوبه دار حاضر شوند یا خیر.

حکم اعدام
المجید، سلطان هاشم، وزیر دفاع سابق و حسین رشید، فرمانده پیشین ارتش عراق در ماه ژوئن به اتهام کشتار جمعی کردها به اعدام محکوم شدند.

هیات منصفه دادگاه ویژه نقض حقوق جنگی رژیم سابق عراق روز سه‌شنبه حکم اعدام این افراد را تایید کرد و قرار شد این حکم ظرف 30 روز اجرا شود.

دادستان کل عراق این سه تن را به کشتار، شکنجه و آواره کردن غیرنظامیان از شمال عراق متهم کرده بود. گفته می‌شود در جریان قیام انفال که در سال‌های 1987 و 1988 رخ داد، بین 50 هزار تا 180 هزار کرد قربانی شده‌اند. متهم اصلی این پرونده، صدام، دیکتاتور سابق عراق، پایان سال 2006 میلادی به دلیل گناهکار شناخته شدن در موارد دیگری اعدام شد.

فقط تابع دستورات
برخی سیاستمداران عراقی تلاش ناموفقی را برای عفو سلطان هاشم داشتند. آنها این دلیل را مطرح می‌کردند که این وزیر سابق هیچ اقدامی را به میل خود انجام نداده است، بلکه صرفا تابع دستوراتی بوده که به وی محول شده است.

کد خبر 30770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز