سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

بعد از اولتیماتوم سازمان غذا و دارو به شرکت‌های تولید‌کننده آب‌معدنی در کشور مبنی بر رعایت ضوابط این سازمان، روز گذشته شرکت آب معدنی دماوند به‌علت بی‌توجهی به شرایط این سازمان تعطیل شد.

آب معدنی

سال گذشته وزير بهداشت از درصد بالاي روغن پالم درمحصولات لبني خبر داد اما هرگز نام اين محصولات اعلام نشد چرا كه برخي از اين برند‌ها محصولات سالم ديگري هم داشتند و ممكن بود متضرر شوند، حالا اما به‌نظر مي‌رسد اين رودربايستي كنار گذاشته شده است.

حدود يك‌ماه و نيم قبل وزير بهداشت به سازمان غذا و دارو ماموريت داد تا آب‌هاي معدني موجود در بازار را بررسي و نتايج آن را اطلاع‌رساني كند. به‌دنبال اين دستور آزمايشگاه مرجع كنترل سازمان غذا و دارو موظف به پيگيري اين موضوع شد تا ظرف يك‌ماه نتيجه بررسي‌هاي خود را اعلام كند. بر اين اساس تمامي آب‌هاي معدني از سراسر كشور نمونه برداري شده و از جنبه‌هاي مختلف مورد آزمايش قرار گرفتند. از ميان 300 برندي كه بررسي شدند، تعدادي تذكر گرفتند و توليد برخي نيز متوقف شد كه آب معدني دماوند نيز در ميان آنها قرار داشت. مديركل بازرسي و نظارت سازمان غذا و دارو با اعلام اين خبر به خبرگزاري تسنيم گفت: « طبق بررسي‌هاي به عمل‌آمده، خط توليد آب معدني دماوند به‌علت رعايت نكردن قوانين و ضوابط سازمان غذا و دارو و عدم‌تمكين به مقررات متوقف شد. با توجه به اينكه در بررسي آب‌هاي معدني به برندهاي آلوده تذكر داده شده بود كه خط توليد خود را متوقف كنند متأسفانه اين شركت بدون توجه به فعاليت خود ادامه داده بود كه به همين دليل و با حضور بازرسان اين سازمان خط توليد اين آب معدني متوقف شد.»

  • واكنش شركت دماوند

تماس با مسئولان شركت توليدي آب معدني دماوند بي‌نتيجه ماند.پاسخگوي تلفن اين شركت اعلام كرد جوابيه‌اي در اين زمينه در حال تنظيم است و به اطلاع مردم خواهد رسيد و تا آن زمان امكان ارائه توضيحات بيشتري وجود ندارد.دسترسي به دبيركل انجمن آب‌هاي معدني و آشاميدني ايران نيز امكان پذير نبود اما وي پيش از اين با اشاره به اينكه از 130واحد فعال آب در كشور 35درصد توليد آب آشاميدني و مابقي به توليد آب‌معدني مشغولند، به همشهري گفته بود: «امكان تقلب در اين صنف بسيار كم است.براي اينكه شرايط نگهداري اين آب‌ها رعايت شود چند سالي است كه برخي كارخانه‌ها به سمت بسته‌بندي‌هاي چاپدار رفته‌اند تا نور كمتري به اين محصول برسد و از نور آفتاب در امان باشد ضمن اينكه امروزه سفارش و دريافت اين محصولات توسط صاحبان فروشگاه‌ها به‌صورت روزانه انجام مي‌شود و لذا نگهداري محصولات مذكور توسط فروشگاه‌ها حداكثر يك يا 2روز بيشتر طول نمي‌كشد.» تصميم تازه وزارت بهداشت مي‌تواند هشداري جدي براي شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات حوزه غذا و سلامت باشد. حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا وزارت بهداشت همين مسير را دنبال مي‌كند.

  • تفاوت آب معدني و آشاميدني

آب‌هاي معدني به‌علت ويژگي‌هايي كه دارند در طول 4فصلي كه از منابع برداشت مي‌شوند نبايد مواد تشكيل‌دهنده‌شان تفاوتي با قبل داشته باشد و كيفيت آنها بايد يكسان باشد. اين موضوع درخصوص آب آشاميدني صدق نمي‌كند و اين آب مي‌تواند تغيير فصلي داشته باشد، يعني املاح موجود در آن كم و زياد شود. استانداردي كه براي اين آب‌ها درنظر گرفته شده با يكديگر متفاوت است و هر كدام براساس استانداردي كه دارند بررسي مي‌شوند. براساس قوانين مراكز توليد آب معدني و آشاميدني بايد در محل مناسب باشند و اگر در مجاورت فاضلاب باشد، بايد فاضلاب‌ها كاملا استاندارد باشد و فاصله آن نيز رعايت شود چراكه در غيراين صورت نيترات وارد آب شده و آن را آلوده مي‌كند.همچنين در زمين‌هاي كشاورزي اطراف آن نبايد از كود استفاده شود.

کد خبر 308099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha