سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

محیا ساعدی: بیش از ربع قرن از پایان ۸سال دفاع‌مقدس می‌گذرد و جوانان و نوجوانانی که بعد از جنگ به دنیا آمده‌اند، خاطره‌ای از آن روزها ندارند. به همین دلیل، زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام شهدای طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم این روزها جنبه فرهنگی به‌خود گرفته.

یادی به رنگ دیروز

متوليان سازمان‌ها و نهادهاي مختلف دولتي و خصوصي با توليد محصولات فرهنگي اصيل و ويژه كه ماندگاري بيشتري دارند، سعي در ترويج فرهنگ مقاومت و ايثار داشته‌اند. آغاز هفته دفاع‌مقدس، بهانه‌اي شد تا برخي از اين محصولات را كه طيف‌هاي مختلف سني را دربرمي‌گيرد، معرفي كنيم. البته حجم محصولات توليد شده بسيار فراتر است و در هر حوزه، انتخاب‌هاي بسياري داشتيم اما با توجه به گروه‌هاي سني و همچنين با توجه به تاريخ عرضه محصولات، نمونه‌هايي از اين محصولات را انتخاب كرديم تا در اين صفحه مرور ‌كنيم.

  • محصولاتي براي كودكان

حجم فعاليت‌هاي فرهنگي كه در اين سال‌ها براي كودكان توليد شده نسبت به ديگر رده‌هاي سني بسيار بيشتر است. البته انتقال فرهنگ براي كودكان، بيشتر از راه سرگرمي صورت مي‌گيرد و منجر به توليد محصولاتي پرطرفدار شده كه جايشان را در سبد خريد خانواده‌ها باز كرده‌‌اند.

نوشت‌افزار: چند سالي است كه بحث نوشت‌افزار ايراني- اسلامي، يكي از مباحث داغ محصولات فرهنگي است. دفترها، دفترچه‌ها و خودكارهايي با طرح شهدا، از محصولات پرمخاطب اين‌روزها هستند. دفتر 40برگ با طرح يك شهيد را مي‌توانيد با قيمت 2هزار تومان از فروشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي تهيه كنيد. كيف‌هايي با طرح شهدا هم با قيمت 20تا 30هزار تومان از ديگر محصولات مناسبي هستند كه در آستانه بازگشايي مدارس مي‌توانيد تهيه كنيد.

بازي‌هاي فكري:بازي فكري «حماسه ماندگار» يكي از محصولات فرهنگي ويژه آشنايي با شهداست. اين بازي به‌عنوان يك سرگرمي آموزنده به كودكان و نوجوان اطلاعات مفيدي در حوزه دفاع‌مقدس مي‌دهد. نام عمليات‌ها، منطقه عمليات، رمزهاي عمليات، تعداد شهدا، جانبازان و اسرا، نتيجه عمليات‌ها و اهداف آن و... ازجمله اطلاعاتي است كه كودكان از اين بازي مي‌توانند بياموزند. اين محصول شامل ۳ بازي جداگانه به همراه يك كتاب آموزنده از دانش‌آموزان دوره جنگ است كه با يك سربند «يااباعبدالله» در اختيار مخاطب قرار مي‌گيرد. «حماسه ماندگار» مناسب براي سنين ۷ سال به بالاست و آن را مي‌توانيد با قيمت 4هزار و 500تومان تهيه كنيد.

بازي رايانه‌اي: «دفاع‌مقدس- شبيخون» و «مسيرعشق: زيرصفر» نمونه‌هايي از اين بازي‌ها هستند. بازي اول درباره عمليات نصر3 است. حمله به اردوگاه عراق در شرهاني، برداشتن نقشه‌هاي حمله و آزادي حدود 25 اسير ايراني مراحل اين بازي مهيج است. اين بازي را مي‌توانيد با قيمت 5هزار تومان تهيه كنيد. بازي رايانه‌اي «مسيرعشق: زيرصفر» هم كه يكي از برترين بازي‌هاي ايراني به‌شمار مي‌رود، عنوان بهترين بازي دفاع‌مقدس از جشنواره رسانه ديجيتال را به‌خود اختصاص داده است. داستان بازي به عمليات والفجر مقدماتي مي‌پردازد كه طي آن يكي از برجسته‌ترين خلبانان نيروي‌هوايي به نام «آصف محمودي» با مجموعه‌اي از اسناد بسيار حياتي به دام بعثي‌ها مي‌افتد و هر حركت ديپلماتيكي، شك‌برانگيز و پرخطر خواهد بود. در اين بين، ايران يكي از برجسته‌ترين تكاوران خود يعني رسول كه بسيار باهوش و ماهر است را به پايگاه دشمن فرستاده تا آصف را آزاد كرده و مدارك را برگرداند اما ... . اين بازي مهيج را مي‌توانيد با قيمت 5هزار تومان تهيه كنيد.

انيميشن: ساخت انيميشن با موضوع دفاع‌مقدس يكي از حوزه‌هاي قديمي توليد محصولات فرهنگي براي كودكان است؛ اتفاقي كه از همان سال‌هاي دفاع‌مقدس با برنامه‌اي مثل «علي كوچولو» شروع شد و تا امروز و توليد مجموعه انيميشن «فرزندان آفتاب» ادامه دارد. انيميشن‌هاي «همسنگران»، «پوتين و شقايق» و «گلوله‌هاي كاغذي» ازجمله مجموعه كارهايي هستند كه با استقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شده‌اند. انيميشن «ايران ۱۴۰» هم تنها فيلم ‌سينمايي انيميشن توليد شده با موضوع دفاع‌مقدس است. اين فيلم ۸۰ دقيقه‌اي‌ در مراكز خريد محصولات فرهنگي قابل خريداري است.

  • محصولاتي براي همه

زماني، تنها محصولاتي كه منقش به نام و تصوير شهدا بود، پوسترهايي بودند كه اغلب گرافيك خوبي نداشتند و مورد توجه عموم خانواده‌ها به‌خصوص جوانان قرار نمي‌گرفتند. طي سال‌هاي اخير، در توليد محصولات هنري تلاش شده تا به نوع ديگري مبلغ فرهنگ ايثار و شهادت باشيم؛ از گردن‌آويزهايي شبيه به پلاك رزمندگان بگيريد تا لباس‌هايي منقش به تصوير شهدا. اين محصولات حالا به وفور در بازارهاي اينترنتي و مراكز خريد، براي خود مخاطبان گسترده‌اي پيدا كرده‌اند.

كيف: جوانان نسل جديد به كيف‌هايي با طرح لباس‌هاي رزمندگان علاقه بسياري نشان داده‌اند. اين كيف‌ها يكي از همراهان اصلي مسافران راهيان نور هستند كه كاربرد استفاده براي زندگي روزمره را هم دارند. اين كيف‌ها را با قيمت 6هزار تومان مي‌توانيد خريداري كنيد.

تي‌شرت: چند سال پيش يكي از جذاب‌ترين و پرطرفدارترين محصولات فرهنگي با موضوع شهدا، تي‌شرت‌هايي با تصوير شهدا بودند. جواناني كه اين طرح را براي نخستين‌بار راه انداخته بودند، برند «قهرمان من» را براي كارشان انتخاب كرده بودند. اما اين سال‌ها گروه‌هاي متفاوتي با كيفيت‌هاي مختلف اين محصول را توليد مي‌كنند و هنوز پس از گذشت سال‌ها، مخاطب زيادي دارند. اين لباس‌ها با توجه به جنس پارچه و نوع چاپ از 20تا 60هزار تومان در بازار پيدا مي‌شوند.

ليوان‌: ماگ‌ها يا ليوان‌هايي با طرح تصوير و نام شهدا از محصولات نسبتا جديد مرتبط با شهدا هستند. اين محصولات براي برگزاركنندگان همايش‌هايي با موضوع دفاع‌مقدس هم هديه‌اي مناسب محسوب مي‌شوند. اين ليوان‌ها را با طرح شهيد دلخواه خودتان مي‌توانيد با قيمت 16هزارتومان تهيه كنيد.

پيكسل يا نشانك: پيكسل‌هايي با طرح شهدا براي كاربران امروزي، محصولات فرهنگي جذابي به‌شمار مي‌روند. اين پيكسل‌ها را مي‌توانيد با قيمت يك‌هزار تا 2هزار تومان از فروشگاه‌هاي محصولات فرهنگي تهيه كنيد.

چفيه: يكي از اصلي‌ترين نمادهاي دفاع‌مقدس است و براي هر سني و هر سليقه‌اي علاوه بر گردن‌انداز، كاربردهاي متفاوتي دارد؛ از كاربرد روسري براي دختر خانم‌ها تا جانماز براي طيف ديگري از مخاطبان. چفيه‌ را هم مي‌توانيد با قيمت 5تا 10هزار تومان تهيه كنيد.

سربند: يكي از محصولات محبوب علاقه‌مندان به دفاع‌مقدس است. سربندها با عنوان‌ها، طرح‌ها و رنگ‌هاي متفاوت يكي از پررنگ‌ترين ابزاري هستند كه حال و هواي جبهه را با خود به همراه مي‌آورند. سربندها را مي‌توانيد با قيمت يك‌هزار تا 2هزار تومان تهيه كنيد.

پلاك: پلاك‌ها هم يكي از محصولات مد شده فرهنگ دفاع‌مقدس هستند؛ يكي از بهترين و پرطرفدارترين محصولات به‌ويژه براي پسرهاي جوان. پلاك‌ها را هم براساس جنس مواد سازنده‌شان از 5هزارتومان تا 10هزارتومان مي‌توانيد تهيه كنيد.

جانماز:جانمازهايي با طرح جيب لباس رزمندگان، يكي از محصولات جديدي است كه البته در همين مدت كمي كه به بازار معرفي شده، توانسته طرفداران زيادي را براي خودش پيدا كند.

  • محصولاتي براي بزرگسالان

توليد محصولات فرهنگي درحوزه دفاع‌مقدس، سابقه‌اي طولاني دارد. از همان ماه‌هاي آغازين دفاع، كارگردانان فيلم‌هاي سينمايي، مستند و همچنين نويسندگان وارد ميدان شده و محصولات متنوعي را توليد كرده‌اند؛ آثاري كه تا امروز با همان كيفيت و فراواني در حال توليد هستند.

مستند: مؤسسه روايت فتح از گذشته تا امروز در توليد مستندهايي با موضوع دفاع‌مقدس تلاش كرده است. يكي از بهترين نمونه‌هاي توليدات اين مركز در سال‌هاي اخير مستند پرطرفدار «آخرين روزهاي زمستان» است؛ فيلمي مستند درباره زندگي شهيد حسن باقري كه در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و سرو زرين بهترين مستند دومين جشنواره جام‌جم را از آن خود كرد. اين مستند از شبكه يك سيما به نمايش درآمد و به‌صورت محدود در شبكه نمايش خانگي هم عرضه شده است.

فيلم سينمايي: در همان سال‌هاي آغازين 8سال دفاع‌مقدس، با فيلم «مرز» ژانري جديد در سينماي ايران آغاز به‌كار كرد. اين ژانر چه در زمان جنگ و چه پس از اتمام جنگ تحميلي، يكي از پرمخاطب‌ترين ژانرها بود؛ فروش فيلم‌هايي مثل عقاب‌ها در دهه60، آژانس شيشه‌اي در دهه70 و اخراجي‌ها در دهه80 گواه اين مدعاست. رسول ملاقلي‌پور، كمال تبريزي، ابراهيم حاتمي‌كيا، سيف‌الله داد، احمدرضا درويش، كيومرث پوراحمد، بهزاد بهزادپور و علي شاه‌حاتمي ازجمله كارگردان‌هاي پركار و صاحب سبك سينماي دفاع‌مقدس هستند. مجموعه آثار اين كارگردان‌ها را مي‌توانيد با قيمت 3هزار و 500تومان تهيه كنيد. فيلم سينمايي «دلتنگي‌هاي عاشقانه» درباره زندگي شهيد منوچهر مدق هم در حال حاضر روي پرده سينماهاي كشور رفته است.

كتاب: انتشارات سوره مهر يكي از ناشراني است كه به‌صورت تخصصي در حوزه ادبيات داستاني دفاع‌مقدس فعاليت مي‌كند. كتاب‌هاي پرفروشي همچون «دا»، «پايي كه جا ماند»، «نورالدين پسر ايران»، «بابا نظر» و «آن بيست و سه‌نفر» از جمله برترين كتاب‌هاي حوزه دفاع‌مقدس هستند كه توسط اين نشر به چاپ رسيده اند. اين كتاب‌ها را با حدود قيمت 30هزارتومان براي هر جلد مي‌توانيد تهيه كنيد.

مجله: موضوع دفاع‌مقدس، آنقدر موضوع ويژه و درگير كننده‌اي است كه كمتر مجله‌اي را پيدا مي‌كنيد مطلبي مربوط به آن در خود نداشته باشد. اما مجلاتي هستند كه به‌طور ويژه به موضوع دفاع‌مقدس اختصاص دارند. «همشهري پايداري» يكي از محصولات گروه مجلات همشهري، ويژه دفاع‌مقدس است. اين ماهنامه خاص را مي‌توانيد با قيمت 2هزار تومان تهيه كنيد.

آلبوم موسيقي: سال گذشته محمد اصفهاني، خواننده شناخته‌شده كشورمان كه پيش از اين صدايش را روي فيلم سينمايي «بوسيدن روي ماه» در حوزه دفاع‌مقدس شنيده بوديم، آلبومي ويژه هفته دفاع‌مقدس به نام «شِكوه» را منتشر كرد؛ آلبومي كه از يك سي‌دي صوتي شامل 5ترانه و يك دي‌وي‌دي ‌شامل 4قطعه تصويري تشكيل شده بود و توانست مخاطبان زيادي را جذب كند. آلبوم «شِكوه» محمد اصفهاني را مي‌توانيد با قيمت 12هزار تومان خريداري كنيد.

کد خبر 308129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha