پس از نزول‌های سنگین بازار سهام، دیروز شاخص بورس و به‌دنبال آن فرابورس با رشد مواجه شدند و شاخص کل بورس تهران ۲۵۰واحد رشد کرد، همزمان با این صعود کورسوی امیدی در تالارهای معاملات سهام روشن شد.

بورس

در مبادلات ديروز به غيراز رشد 250واحدي بورس و 1.5درصدي فرابورس ارزش معاملات نيز به شكل محسوسي رشد كرد. ديروز سهامداران 285ميليارد تومان سهام را در بورس و 442ميليارد تومان سهام را در فرابورس دادوستد كردند. ديروز در عين حال بيشتر معاملات هم در گروه بانك‌ها، پالايشگاه‌ها و خودروسازان انجام شد وپالايش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسيان و بانك صادرات بيشترين تأثير مثبت را روي شاخص بورس برجاي گذاشتند اما در مقابل فولاد مباركه، سرمايه‌گذاري نفت و گاز تأمين و سيمان فارس و خوزستان بيشترين اثر منفي را روي شاخص بورس برجاي گذاشتند. اين نشان مي‌دهد كه اگرچه بازار سهام همچنان در سردرگمي به سر مي‌برد اما به‌دليل افزايش تقاضا‌ها در برخي نماد‌ها كورسوي اميدي در بازار سهام به‌وجود آمده است.

در اين شرايط كارشناسان با وجود خوشبيني به روند آينده معتقدند كه راه‌حل بهبود قطعي شرايط بورس، تزريق نقدينگي جديد و افزايش اعتماد براي سرمايه‌گذاري در بورس است.كارشناسان مي‌گويند در شرايطي كه بانك‌ها بيش از 22درصد سود به سپرده‌ها پرداخت مي‌كنند سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند پول‌هايشان را در بانك‌ها سرمايه‌گذاري كنند. اين موضوع منجر به فرار سرمايه‌ها از بورس تهران شده است. كارشناسان به‌شدت از عملكرد دولت و نقش اقتصاددانان تئوري پرداز در نزول بازار سهام انتقاد مي‌كنند.

  • كمبود نقدينگي

عامل اول و اصلي در به‌وجود آمدن وضعيت منفي بازار سهام ناشي از كمبود نقدينگي در كل كشور و به‌ويژه در بازار سرمايه است. ‌در اين شرايط كه بانك‌ها 25درصد سود مي‌دهند و تورم هم 10درصد است، مردم دليلي براي حضور در بازار سهام آن هم با وجود ريسك ندارند.
حسين عبده
دبيركل سابق بورس

  • تاثير پتروشيمي بر بورس

سياستگذاري‌هاي دولت در تعيين قيمت خوراك پتروشيمي از عوامل نزول بورس است و مهم‌ترين پيام آيين‌نامه خوراك گاز و مايع پتروشيمي كه به امضاي معاون اول رئيس‌جمهوري رسيده ، تأثير در بازار سرمايه است.
عبدالله رحيم لوي
كارشناس بازار سرمايه

  • ابهام در تعيين نرخ خوراك پتروشيمي

ابهامات در تعيين نرخ خوراك پتروشيمي و همچنين نرخ بهره مالكانه يا حق انتفاع معادن و... زيان شديد و افت قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه‌ها را سبب شده است. از طرف ديگر‌طولاني شدن اين روند كليت بورس‌را تحت‌تأثير قرار داده كه نتيجه آن عميق‌تر شدن ركود در بورس است.
محمداحمدزاداصل
مديرعامل گروه بهشهر

  • دولتمردان حتماً تدبير مي‌كنند!

مقام ناظر پولي در كشور نرخ سود بانكي را 20درصد اعلام كرده است در اين صورت مردم ترجيح مي‌دهند پول هايشان را در بانك‌ها قرار دهند . قطعا دولتمردان تدابيري مي‌انديشند كه از ادامه اين افت جلوگيري شود.
علي صحرايي
معاون بورس تهران

  • اقتصاد گرفتار اقتصاددان‌ها

دولتمردان كشور در تله آمار و ارقام گرفتار شده‌اند. آنان از كل وضع اقتصادي و بحران بيكاري و ركود و... تنها به بخش كاهش تورم دل‌خوش كرده‌اند و مريض سرطاني را صرفا به اميد اينكه ضربان قلب دارد اميد به بهبودي مي‌بخشند. اشتباهات دولت تدبير و اميد در حوزه اقتصاد نابخشودني است. در 3دهه گذشته بخش زيادي از مشكلات اقتصادي ناشي از نظريات تئوري و دانشگاهي اقتصاددانان بوده است. متأسفانه بخش زيادي از تصميم‌گيرندگان حوزه اقتصاد كشور حتي تجربه يك كسب و كار كوچك وموفق را نداشته‌اند.
شاهين چراغي
رئيس هيات مديره كارگزاري مهرآفرين

  • ركود به‌دليل نبود نقدينگي

نبود نقدينگي عامل اصلي تشديد ركود در بازار سرمايه است. شرايطي كه در حال حاضر در بازار مشاهده مي‌كنيم، شرايط عمومي اقتصادمان است. وقتي نرخ سودبانكي بالاست و صنايع به‌علت عدم‌حمايت دولت با مشكل مواجهند چگونه مي‌توان انتظار داشت بورس در مسير بهبود قرار گيرد.
مهدي طحاني
كارشناس بازار سرمايه

  • فضاي كسب و كار شفاف شود

كاهش قيمت نفت و محصولات پتروشيمي در بازارهاي جهاني، نرخ سود در بازار پول و شفاف نبودن بازار مواداوليه در صنايع پتروشيمي، پالايشگاهي و سنگ آهن از اصلي‌ترين دلايل نوسان اخير بازار سرمايه است. وزارتخانه‌هاي مربوطه در اين بخش‌هاي صنعتي بايد در جهت شفاف شدن فضاي كسب و كار‌كمك كنند.
حسن قاليباف اصل
مديرعامل بورس تهران

  • مواجهه دولت با چالش جدي رشد اقتصادي

عوامل منفي مؤثر در روند نزولي بازار سرمايه اندك نيست كه ازجمله آن مي‌توان به نرخ بالاي سود بانكي و در كنار آن نبود چشم‌انداز روشن پيرامون آينده اقتصادي كشور اشاره كرد. علاوه بر همه اين موارد دولت با مشكل جدي نقدينگي مواجه شده كه اين امر وضعيت بازار سرمايه را نيز تحت‌تأثير قرار داده است.
سعيد اسلامي بيدگلي
عضوهيات مديره آرمان آتي

کد خبر 308219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha