درحالی‌که تنش میان چین و آمریکا بر سر امنیت سایبری، مناقشه دریای چین جنوبی و رقابت‌های اقتصادی در بالاترین سطح طی سال‌های اخیر قرار گرفته، شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین دیروز وارد آمریکا شد تا پس از دیدار با مدیران اقتصادی و سیاسی این کشور با باراک اوباما هم دیدار کند.

شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین

هفته گذشته در پي بالا گرفتن بحث ميان دوطرف بر سر حملات سايبري كه گفته مي‌شود منشا آنها خاك چين بوده و تهديد آمريكا به اعمال تحريم عليه چيني‌ها، سفر شي جينپينگ به آمريكا تا آستانه لغو هم پيش رفت. رئيس‌جمهور چين برخلاف روساي جمهور ديگر كشورها به جاي واشنگتن ابتدا به شهر سياتل رفت تا 2 روز اول سفر خود را به مذاكره با مديران ارشد اپل، مايكروسافت و بوئينگ اختصاص دهد. ديدار با اوباما و برخي نمايندگان كنگره نيز در ادامه سفر او طي روزهاي پنجشنبه و جمعه انجام خواهد شد. اين نخستين سفر رسمي شي جينپينگ به آمريكا در 3سالي است كه به‌عنوان رئيس‌جمهور چين انتخاب شده است.

شي جينپينگ كه كمتر با رسانه‌هاي دنيا گفت‌وگو مي‌كند، در پرسش و پاسخ مفصلي كه به‌صورت كتبي با روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال انجام داده، ديدگاه‌هاي خود و دولتش در مورد مشكلات موجود در روابط دوجانبه با آمريكا و برخي مسائل مهم بين‌المللي را مطرح كرده است.

  • بحران اقتصادي چين

شي جينپينگ كه پس از زلزله اقتصادي اخير در چين با هيچ رسانه خارجي گفت‌وگو نكرده، دخالت دولت در بورس و بازارهاي مالي كشور را قابل توجيه و آن را مشابه اقدام دولت‌هاي ديگر براي مهار بحران در بازارهاي اقتصادي بزرگ دنيا دانسته است. او شرايط فعلي اقتصاد چين را به‌عنوان دومين اقتصاد بزرگ دنيا، به كشتي‌اي تشبيه كرده كه دچار طوفان شده است. شي جينپينگ از سرمايه‌گذاران خارجي خواسته نگاه بلندمدت داشته باشند. او گفت: «يك كشتي، هرقدر هم بزرگ باشد، ممكن است زماني كه در ميانه درياست، دچار طوفان شود.»

  • اختلاف‌ها با آمريكا

رئيس‌جمهور چين اختلاف‌هاي موجود ميان پكن و واشنگتن بر سر امنيت سايبري و ساخت و سازهاي چين در جزاير درياي جنوبي چين را وخيم ندانست و گفت: «چين قصد ماجراجويي نظامي ندارد و به‌دنبال همكاري با آمريكا براي رويارويي با مسائل جهاني است.» او ساخت و سازهاي دولتش در اين دريا را هم در راستاي امنيت دريانوردي بين‌المللي دانسته اما توضيح بيشتري در اين رابطه نداده است. طي سال‌هاي اخير، به‌خصوص در دوره رياست‌جمهوري شي جينپينگ، دولت چين از قدرت اقتصادي، نظامي و ديپلماتيك خود استفاده كرده تا حوزه منافعش در جهان را گسترش دهد؛ موضوعي كه به انتقادهاي داخلي از دولت اوباما براي كوتاهي در برابر سياست‌هاي توسعه طلبانه چين منجر شده است. روزنامه وال‌استريت ژورنال مي‌نويسد، 2 رئيس‌جمهور پيش از اين هميشه سعي كرده‌اند ديدارهاي خود را مثبت و كاري نشان دهند اما اختلاف نظرهاي آنها هميشه در مذاكرات پشت درهاي بسته عميق و جدي بوده است. شي جينپينگ دست داشتن دولت چين در حملات سايبري و سرقت اطلاعات از نهادهاي دولتي و اقتصادي آمريكايي را رد كرد و گفت: چين آماده همكاري با طرف آمريكايي براي حل مشكلات به‌وجود آمده در اين زمينه است. روزنامه نيويورك تايمز روز شنبه از مذاكرات فشرده‌اي خبر داده بود كه با هدف دستيابي به پيماني براي كنترل تسليحات سايبري ميان آمريكا و چين در جريان است. پيش‌بيني مي‌شود دستيابي به اين توافق كه در نوع خود نخستين پيمان امنيتي سايبري در جهان است روز جمعه در جريان ديدار اوباما و شي جينپينگ اعلام شود.

  • توسعه توانايي‌هاي نظامي چين

توسعه توانايي‌هاي نظامي چين و افزايش مانورهاي نظامي اين كشور طي سال‌هاي اخير مورد انتقاد برخي كشورهاي دنيا بوده و آن را نشانه توسعه‌طلبي اين كشور به‌خصوص در درياها دانسته‌اند. اخيرا حتي ناوهاي چيني براي نخستين بار وارد درياي برينگ در نزديكي منطقه آلاسكا متعلق به آمريكا شدند و اين اتفاق درست زماني رخ داد كه اوباما براي بازديد به اين منطقه سفر كرده بود. شي جينپينگ توسعه طلبي چين را رد كرد و گفت: چين برخلاف آمريكا هيچ پايگاه نظامي در آسيا ندارد و نيروهايش را در خارج از خاك خود مستقر نكرده است. او افزود: چين كشور بزرگي است و محدوده سرزميني بزرگي را در بر مي‌گيرد، بنابراين به يك ارتش بزرگ هم نياز دارد.

  • همكاري با آمريكا در پرونده هسته‌اي ايران

رئيس‌جمهور چين در پاسخ به سؤالي در مورد افزايش نقش چين در مناطق مختلف جهان از خاورميانه گرفته تا آمريكا و همچنين نقش اين كشور در دستيابي به توافق بر سر پرونده هسته‌اي ايران گفت: چين سياست خارجي مستقل خود را دنبال مي‌كند اما به صلح جهاني هم پايبند است. شي جينپينگ افزود: «چين مايل است براي از ميان برداشتن مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي با آمريكا همراه شود.» او توافق حاصل شده در زمينه پرونده هسته‌اي ايران را نمونه موفق همكاري ميان 2 كشور دانسته است. او گفت: «يافتن راه‌حل سياسي براي پرونده هسته‌اي ايران، دستاورد بزرگي براي جامعه بين‌المللي است و چين و آمريكا براي ممكن شدن اين مسئله تلاش‌هاي بسياري كردند.»

کد خبر 308253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha