همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی با انتقاد از کسانی که به گفته وی اظهار می‌دارند به امام (ره) جام زهر داده شد در بیان خاطره‌ای از امام خمینی گفت: امام عظیم الشان تنها ۳ ماه بعد از آتش بس به من فرمودند آن موقع گفتم جام زهر ولی الان که می‌بینم کشور در مسیر بازسازی و توسعه قرار گرفته این جام از هر شهدی برایم شیرین‌تر شده است.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی  در مراسم بزرگداشت دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی در واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: انتخابات مجلس بر این اساس باید کاملا آزاد باشد. رئیس جمهور نیز از طریق انتخاباب کابینه را در دست می‌گیرد حتی رهبری که بالاترین مقام را در کشور دارند با دو انتخاب مردم، مسئولیت رهبری را به عهده می‌گیرند.

وی به انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و ادامه داد نخست اینکه مردم متخصص شناخت رهبری یعنی خبرگان را انتخاب می‌کنند و بعد آنها رهبر را با رای خود انتخاب می‌کنند. انتخابات شوراها هم با رای مردم است و حتی اداره روستاهای کوچک نیز با رای مردم است. در جمهوری اسلامی همه چیز انتخاباتی است.

  • اگر قانون اساسی اجرا شود مشکلی بوجود نمی‌آید

وی تصریح کرد: ممکن است در انتخابات مشکلات داشته باشیم ولی اساس آن درست است و اگر قانون اساسی اجرا شود مشکلاتی به وجود نخواهد آمد هر چند کسانی هستند که به خود حق می‌دهند قانون اساسی را جوری که دوست دارند بفهمند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: شما انقلابی را پیدا نمی‌کنید که اولین مصیبتش کشته شدن خود انقلابیون باشد که مشهور‌ترین نمونه آن انقلاب فرانسه است ما هم در اوایل انقلاب و در زمان جنگ در مرکز اختلاف داشته‌ایم و رئیس جمهور با مجلس سازگار نبود از طرفی انبارهای تسلیحات هم پر نبود چرا که خیلی سلاح‌هایی که دولت‌هایی مانند فرانسه و انگلستان به شاه فروخته بودند را بعد از انقلاب به ما تحویل نداده‌اند از طرفی ارتش داشت تصفیه می‌شد و آنها ما را با دقت رصد می‌کردند آنها فکر می‌کردند مانند جنگ جهانی دوم است که رضاخان را به آسانی بردارند و هر که را می‌خواهند سرکار بگذارند. آنها دیوانه‌ای مثل صدام را پیدا کردند که ارتش بسیار مجهزی داشت و ما هیچ کس را در دنیا نداشتیم .

  • آغاز سال تحصیلی

وی در ادامه به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: قرار بود شروع سال تحصیلی با جشن همراه باشد ولی با فاجعه منا که دل ما را خون کرده و اشک ما را سرازیر کرد این مراسم رنگ و بوی دیگری گرفت. خدا می‌داند چه بر سر مهمان‌های خدا در صحرای منا آمد.

وی تصریح کرد: من خود را شایسته تقدیرهایی که دوستان از این جانب کردند نمی‌دانم، من یک فرد کاملا معمولی و یک روستازاده هستم که در روستا بزرگ شده، به شهر آمده، درس خوانده، وارد کارهای سیاسی و اجتماعی شده، بعد از انقلاب اسلامی مسئولیت گرفته و در مسئولیت‌ها هم خدمت کرده و هم مرتکب خطا شده است.

وی گفت: در دفاع مقدس این تیزبینی، درایت و خداجویی امام بود که هشت سال دفاع سخت را به خوبی از سر ملت گذراند. در دانشگاه آزاد اسلامی هم اگر حمایت و لطف امام عزیز نبود با توجه به جو حاکم که انقلابیون همه چیز را دولتی و تحت تسلط دولت می خواستند هیچوقت چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینکه اگر در جنگ‌های طولانی و بزرگ دنیا تامل کنیم چند ویژگی را در دفاع مقدس پیدا می‌کنیم که در هیچ جنگی سابقه نداشته است. یکی از این ویژگی‌ها این بود که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در موقعیت دفاع از خود قرار نداشت چرا که تازه انقلاب شده بود و جمهوری اسلامی یک نهال نو رس بود. ارتش بعد از انقلاب در حال تسویه بود هر چند که بدنه ارتش که در دوران مبارزه علیه رژیم ستم شاهی توجه‌اش به مردم بود تا حکومت پهلوی.

وی اظهار کرد در انقلاب‌های معمولی، معمولا ارتش‌ها را منحل می‌کنند و می‌گویند چون حکومت عوض شده باید ارتش جدیدی بوجود آید ولی ما نمی‌خواستیم چنین کاری کنیم چرا که انقلابمان اسلامی و انسانی بود و هدف ما انسان سازی بود پس نمی‌خواستیم انسان‌ها را از هستی ساقط کنیم برای همین ارتش، شهربانی، ژاندارمری و تمام ادارات دیگر را سرجای خود نگهداشته و منحل نکردیم. البته اگر افرادی در این نهادها واقعا مستحق تنبیه بودند، تنبیه می‌شدند و گرنه می‌ماندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ابتدای انقلاب آنهایی که انقلاب کرده بودند توقعاتی را داشتند برای همین نهادهایی بوجود آمد تا این توقعات را پیگیری کند. برای همین جهاد سازندگی بوجود آمد تا کارهای عمرانی را پیگیری کند. نیروهای مسلح و سپاه و بسیج تاسیس شد و برای دستگاه قضایی دادگاه انقلاب بوجود آمد. طبیعی است نهادهای تازه تاسیس و کم تجربه اشکالاتی داشتند ولی اشکالات آنها در مقابل خدماتشان کم بود و انقلاب را نجات داد.

آیت الله هاشمی ادامه داد: شما یک کشور را پیدا کنید که زمان جنگ به کمک ما آمده باشد؟ از آمریکا، اروپا و شوروی سابق گرفته تادول مرتجع منطقه با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و امکانات پشت سر صدام قرار داشتند و بنادر و فرودگاه‌های خود را نیز در اختیار ارتش عراق قرار داده بودند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس شورای اسلامی بودیم که یک مرتبه صدای غرش هواپیما آمد و متوجه شدیم عراق 118 پایگاه نظامی کشور را بمباران کرده است. صدام اسم خوزستان را عربستان گذاشت و گفته بود ظرف چند روز آنرا ضمیمه خاکش می‌کند و بعد هم تهران را فتح می‌کنیم.

  • رشادت ارتش

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: انصافا ارتش جمهوری اسلامی بعد از این واقعه مردانگی و رشادت به خرج داد همان شب وقتی در یک زیر زمین جلسه ستاد جنگ را برگزار کردیم فرماندهان نیروی هوایی ارتش با غیرت تمام گفتند به ما اجازه بدهید در اقدامی تلافی جویانه پایگاه‌های هوایی عراق را منهدم کنیم تا آنها فکر نکنند ارتش ما ضعیف شده است. آنها از ما خواستند به هیچ عنوان صحبت از آتش بس نکنیم. کمتر از دو روز بعد هم با 150 پرواز هواپیماهای ارتش صدام را زمین گیر کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آن موقع سپاه یک نهاد کوچک بود که بیشتر وظیفه امنیتی داشت و بسیج هم که فقط دستور تشکیلش از سوی امام صادر شده بود. نیروهای مسلح ما واقعا مظلومانه جنگیدند و با وجود این همه تجهیزات دشمن در پایان جنگ کمتر از 200 هزار شهید دادند در حالی که ارتش عراق حدود 700 تا 800 هزار کشته داد هرچند که صدام هیچ وقت اجازه انتشار این آمار را نداد و آن را بسیار کمتر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه اگر لطف خدا نبود امکان نداشت این جنگ 8 سال طول بکشد افزود: امام رهبر بسیار لایقی بود و خداوند هم به ما نصرت داد و پیروزی بزرگی را به دست آوردیم. هر چند برخی می‌گویند باید بغداد را فتح کرده و رژیم عراق را تغییر می‌دادیم ولی خدا این طور نخواست و این در نهایت به نفع ما تمام شد.

وی ادامه داد: امام دستور داده بودند که حق نداریم نیروهایمان را وارد شهرهای عراق کنیم چرا که مردم عراق دوست و برادر ما هستند و فقط باید با آنهایی بجنگیم که مسلحانه با ما نبرد می‌کنند. حتی وقتی بحث موشک باران شهرها پیش آمد ایشان دستور اکید داده بودند که اگر قرار است مقابله به مثلی انجام شود باید از 48 ساعت قبل از طریق رادیو به مردم آن شهر عراق اطلاع داده شود تا افراد بیگناه قربانی نشوند.

  •  پذیرش قطعنامه 598 اقدامی بزرگ بود

هاشمی با بیان اینکه پذیرش قطعنامه 598 اقدامی بزرگ بود که توسط عقلای نظام انجام گرفت افزود: وقتی آمریکا در خلیج فارس حضور یافته و صدام هم چراغ سبز انجام هرگونه اقدام غیر متعارف در جنگ را از حامیانش گرفته بود و هم از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده می‌کرد و هم قرار بود هواپیماهای مسافربری ما را با موشک بزند و از طرفی سلاح‌های پیشرفته مختص ناتو را از آنان قرض گرفته بود .ارزیابی کردیم و دیدیم اگر شهری مثل تهران که برد موشک‌های عراق به آنجا می‌رسید بمباران شیمیایی شود حداقل یک میلیون نفر شهید خواهند شد و همین اتفاق ممکن است درباره شهرهایی مثل کرمانشاه و تبریز و اصفهان هم بیفتد.البته ما هم می‌توانستیم از سلاح شیمیایی استفاده کنیم ولی اسلام و وجدان به ما اجازه نمی‌داد مردم را بکشیم.

رئیس مجمع تشخیص نظام افزود: بعد از پذیرش قطعنامه هم صدام با این گمان باطل که ایران از موضع ضعف قطعنامه را قبول کرده است دو حمله بزرگ به ایران کرد که یکی از آنها به نیابت از صدام توسط منافقین اجرا شد که در هر دو عملیات شکست سختی خورد.

وی ادامه داد: ما توانستیم متن قطعنامه 598 را به نفع خود تغییر دهیم. یعنی چیزی که علیه ما بود را به نفع خود تغییر داده و کاری کنیم که صدام متجاوز شناخته شده و محکوم به پرداخت غرامت به ایران شود. حال اگر این اتفاق رخ نمی‌داد و ما بغداد را می‌گرفتیم چه می‌شد؟ یکی دوسال می‌گذشت و بعد مردم عراق صدایشان بلند می‌شد چرا که آنها ثابت کرده‌اند تسلط خارجی‌ها را نمی‌پذیرند. همین الان هم که ما به عراق در زمینه پزشکی، سوخت، مهندسی و مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم سر و صدایشان بلند شده که چرا ایران اینقدر در کشور ما نفوذ دارد.

هاشمی ادامه داد: اکنون می‌بینیم که اوباما جمهوری خواهان آمریکایی را سرزنش می‌کند که شما یک هزار میلیارد دلار خرج کرده و 150 هزار سرباز آمریکایی را به عراق بردید و ارتش بعث را از بین بردید ولی دست آخر عراق را به ایران دادید و رفت. آیا این نصرت است یا اینکه بغداد را می‌گرفتیم. امروز هم مردم عراق از ما متشکرند که کمکشان کردیم هم اینکه بعد از پایان جنگ وقتی به بغداد رفتم در کاخ صدام ارتش عراق برای ما رژه رفت.

وی اظهار کرد: حالا آدم‌های تازه واردی پیدا می‌شوند که می‌گویند جام زهر را به امام دادند ولی همان طور که قبلا هم گفته‌ام امام عظیم الشان تنها 3 ماه بعد از آتش بس به من فرمودند آن موقع گفتم جام زهر ولی الان که می‌بینم کشور در مسیر بازسازی و توسعه قرار گرفته این جام از هر شهدی برایم شیرین‌تر شده است.

هاشمی افزود: آن موقع 40 هزار سرباز ما در اردوگاه های عراق زندانی بودند که خم به ابرو نیاوردند و حتی بیشتر از رزمندگانمان خون به دل صدام کردند ولی جنگ پایان یافت و سرافرازانه به وطن برگشتند.

  •  فاجعه منا

هاشمی در ادامه به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: من بعد از اصلاحات فیزیکی که در منا صورت گرفته بود به آنجا رفتم و آنجا را از نزدیک دیدم. راه‌های متعددی درست کردند و فضا آنقدر وسیع بود که حجاج به راحتی می‌آمدند و سنگ می‌انداختند و می‌رفتند و این قابل قبول نیست که به این آسانی چنین اتفاق عجیبی بیفتد. من دیشب گوشه‌هایی از فیلم حادثه را می‌دیدم از دلخراشی صحنه‌ها چشمم را بستم واقعا اینکه مهمانان خانه خدا با لباس احرام این طور جان بدهند خیلی تلخ است.

وی افزود: من شنیدم که وقتی جسد حجاج را انتقال می‌دادند عده‌ای که بر اثر حادثه بیهوش شده بودند را هم با آنها برده و به سردخانه سپرده‌اند. این مصیبت. واقعا بد فاجعه و بد مصیبتی بود . حجاج به زودی به ایران می‌آیند و ما خاطراتشان را از این حادثه از زبان خودشان خواهیم شنید و از آن مطلع خواهیم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امسال تنها 2 میلیون زائر به مکه رفته بودند ولی سال بعد قرار است 5 میلیون نفر به مکه بروند باید خیلی کار کرد که حوادث اینچنینی تکرار نشود به خصوص الان که تروریست‌های بی رحم در منطقه فعال هستند.

کد خبر 308741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha