سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

سیده افروز ارزه‌گر: بعد از اینکه بچه‌ها را با لبخند و شادی راهی مدرسه می‌کنید، در خانه را می‌بندید که به فکر برنامه روزانه خودتان باشید.

دانش آموزان مدرسه

موبايل‌تان را برمي‌داريد كه صداي دنگ دنگ يك گروه جديد توجه شما را به‌خود جلب مي‌كند. يكي از والدين همكلاسي با فرزند شما، گروه جديد مجازي موبايلي ساخته است. به ليست افراد گروه نگاه مي‌كنيد و احتمالا خوشحال هستيد از اينكه به يك گروه مجازي دعوت شده‌ايد كه هر زمان و در هر شرايطي كه بخواهيد مي‌توانيد به والدين همكلاسي‌هاي فرزندتان دسترسي داشته باشيد. اما قرار است در اين گروه منحصر به فرد چه اتفاقي بيفتد؟ اصلا چه اتفاقي بايد بيفتد؟ آيا محتواي اين گروه‌ها بايد متفاوت از بقيه گروه‌ها باشد يا قرار است مثل بقيه گروه‌ها از مطالب كپي شده و فوروارد شده سرريز شود؟ براي مديريت و كنترل اين گروه‌هاي ويژه پيشنهادهاي ما را بخوانيد.

  • مقصد گروه را مشخص كنيد

اولين دغدغه شما در اين گروه اين است كه محتواي مناسب براي اين گروه چه محتوايي است؟ شما بايد محتوايي كه وارد اين گروه مي‌شود را مديريت و كنترل كنيد. نخستين نكته اين است كه مطالب و پست‌ها، ويژه موضوع و دغدغه افراد گروه باشد شما به‌علت خاصي با بقيه مادرها همگروه شده‌ايد. پس سعي كنيد فقط حول همان محور، محتوا توليد و اطلاع‌رساني كنيد. همه‌ اعضاي اين گروه، والدين كودكاني هستند كه در يك مدرسه‌ يا كلاس مشترك بافرزند شما درس مي‌خوانند. همين ويژگي مي‌تواند يك محدوده‌ خوب براي يافتن اطلاعات و اشتراك گذاشتن آن باشد. گروه‌ها مكان خوبي براي به اشتراك‌گذاري دانسته‌ها و يافته‌ها هستند به شرطي كه به درستي و استناد آن يافته‌ها مطمئن باشيد نه اينكه صرفا يك پيام فورواردي باشد كه شما از آن متن خوش‌تان آمده است! اگر كتابي مي‌خوانيد كه براي تربيت فرزند مؤثر و مفيد بوده است، مي‌توانيد به بقيه خانواده‌ها هم آن را معرفي كنيد. اگر سايتي پيدا كرده‌ايد كه نمونه سؤال‌هاي خوبي براي امتحانات در آن وجود دارد، خبرش را به بقيه هم بدهيد. اگر مسابقه‌اي يا فراخواني مناسب با توانايي‌ها و سن فرزندان‌تان است آن را براي بقيه والدين هم اطلاع‌رساني كنيد. سخنراني‌هاي خوب از افرادي كه عالمان ديني هستند و مهارت‌هاي تربيتي مخصوص كودكان و نوجوانان را يادآوري مي‌كنند بايد دست‌به‌دست بچرخند تا آگاهي دسته جمعي والدين را بالا ببرند.

  • تجربه‌ها را به اشتراك بگذاريد

خيلي وقت‌ها شده كه سردرگم مانده‌ايد: «چطور اين مسئله را به فرزندم ياد بدهم!» يا «مادرهاي ديگر با اين رفتار بچه‌هاي خود چه مي‌كنند؟» مادر يا پدر بودن هيچ وقت تكراري نمي‌شود. چه اينكه كودك شما فرزند اول باشد، چه چندمين فرزند، هميشه سؤال‌هايي هست كه رسيدن به جواب آنها همه فكر شما را درگير مي‌كند. اين گروه مي‌تواند فرصت مناسبي براي پرسيدن همين سؤال‌ها باشد زيرا فرزند شما با فرزندان بقيه افراد گروه در شرايط مشابهي درس مي‌خواند و معلم و مدرسه مشترك دارند. ممكن است شما توانسته باشيد با تحقيق و پرس‌وجو و بنا به تجربه‌خودتان يكي از مسائل فرزندتان را حل كرده باشيد، در اين صورت هم مي‌توانيد تجربه‌خودتان را در اختيار بقيه افراد گروه قرار بدهيد. شايد مسئله ديروز شما، دغدغه آينده‌ يك نفر ديگر باشد.

  • برنامه‌ريزي دسته جمعي داشته باشيد

انجام يك كار فرهنگي، آموزشي يا ترويجي و تربيتي به‌صورت گروهي نتيجه بهتري مي‌دهد. اما همه‌ اين كارهاي بهتر و سريع‌تر نياز به يك هماهنگي و برنامه‌ريزي خيلي خيلي خوب دارد. گروه‌هاي مجازي به‌خاطر دسترسي آسان به افراد بيشتر در اين موقعيت‌ها يك ابزار كارراه‌انداز هستند. فقط كافي است امتحان كنيد. مثلا اگر با فرزندتان درباره ساعت خواب شب او مشكل داريد مي‌توانيد با بقيه والدين يك برنامه دسته جمعي را هماهنگ كنيد و با اين شيوه بچه‌ها را تحت مديريت بهتر قرار بدهيد. يا اينكه با بقيه اعضا درباره برنامه‌هاي محرم مدرسه و كلاس فرزندتان حرف بزنيد و تصميم بگيريد و مسئوليت‌ها را تقسيم كنيد. با اين تدبيرها مي‌توانيد فضاي تربيتي بهتري را ايجاد كنيد و حتي در اين راستا كمك بزرگي براي مدرسه باشيد.

  • از اوضاع كلاس باخبر باشيد

پدر و مادرها نخستين مديران زندگي فرزندان‌شان هستند. اين مديرها بايد علاوه بر اينكه به اعضايشان آزادي مي‌دهند، از دور حساب كارها را داشته باشند؛ بدانندكجا پيشرفتي بوده و كجا وضعيت ثابت است. اگر عملكرد فرزندي از روزهاي گذشته افت پيدا كرد، بايد علت و راه چاره‌اش را خيلي زود پيدا كنند. ارزيابي به‌معناي دخالت بيجا نيست. ارزيابي يك نگاه از دور اما دقيق است. چرا بايد باشد؟! چون خانواده مي‌خواهد هر روز فرزندش بهتر و مفيدتر از روز قبل باشد. نمي‌خواهد انتظارهاي دور از ذهن و غيرواقعي داشته باشد. مي‌خواهد توانايي‌هاي فرزندش را بشناسد، آنها را تقويت كند و كمك كند فرزندش انسان مستقل و موفق‌تري شود. گروه‌هايي كه خانواده‌ها در ارتباط با مدرسه تشكيل مي‌دهند فرصت خيلي خوبي است تا در كنار يكديگر وضعيت كلي درس و كلاس را بسنجند. درباره امتحان‌ها و پرسش‌هايي كه در كلاس مي‌شود از بقيه والدين نظر‌سنجي كنيد؛ از اينكه بقيه بچه‌ها همان امتحان و پرسش‌ها را به چه نحوي پاسخ داده‌اند و چه نمره‌اي گرفته‌اند. درباره اينكه اوضاع درس و كلاس آن روز بچه‌ها چگونه گذشت و بقيه همكلاسي‌هاي فرزند شما چه تفسيرهايي از اوضاع كلاس داشته‌اند. همه اينها مي‌تواند هم به‌صورت فردي به شما كمك كند و هم به بقيه والدين.

  • به انحراف نرويد

مراقب باشيد كه گروه مادر و مدرسه‌اي كه مي‌تواند براي شما و بقيه والدين و بچه‌ها مفيد باشد، دچار آسيب نشود. معمولا والدين تمايلي ندارند درباره مشكلات فرزندان خود در جمع حرف بزنند. پس اگر يكي از مادران مشكلات و مسائل فرزند خود را در گروه بيان مي‌كند مراقب باشيد كه مدام او را سرزنش نكنيد و در دام مقايسه فرزند او با فرزند خودتان نيفتيد. ضمن اينكه حسابي حواس‌تان را جمع كنيد كه گروه شما به جمعي براي غر زدن و اعتراض كردن دائمي به رفتارها و سياست‌هاي معلم و مدرسه تبديل نشود. اين مورد يكي از بزرگ‌ترين و جدي‌ترين آفت‌هايي است كه گريبان گروه‌هاي مادر و مدرسه را مي‌گيرد.

  • بايدها و نبايد‌هاي گروه

درر ابطه با مديريت و فعاليت در گروه مادر و مدرسه فرزندتان ممكن است نكات مبهمي در ذهن شما باشد. پاسخ به اين سؤالات مي‌تواند دغدغه‌هاي شما را در اين زمينه به حداقل برساند.

چه قوانيني بگذاريم؟
اداره هيچ جمعي بي‌قانون نمي‌شود. ممكن است گاهي با خودتان بگوييد «عجب رفتار بدي!» يا «مگر نمي‌دانند اينجا جايش نيست!». قانون گذاشتن، هم اعضا را وادار مي‌كند به رفتارهاي خودشان فكر ‌كنند و هم نشان مي‌دهد اعضاي اين گروه از يكديگر چه انتظاري دارند و سعي مي‌كنند با رعايت آنها به انتظارات يكديگر احترام بگذارند. قانون‌ها بايد منطقي، باعث افزايش بهره‌وري گروه و متناسب با شرايط همه اعضا باشد. فكر كنيد كه در گروه‌هاي ديگر قبلا چه مشكلاتي داشتيد، براي جلوگيري از بروز آنها نظر خودتان را بگوييد. درباره قانون‌هاي‌تان منعطف باشيد. اگر مشكل جدي‌اي در طول فعاليت گروه‌تان پيدا شد، مي‌توانيد با همفكري يكديگر يك قانون جديد وضع كنيد.‌ مثلا براي اين گروه قانون بگذاريد كه از غيبت كردن پشت سر معلم‌هاي فرزندان‌تان پرهيز كنيد.

آيا معلم يا كاركنان مدرسه را هم به گروه دعوت كنيم؟
خيلي خوب است كه در كنار نظرات خانواده‌ها، پاي حرف‌هاي معلم و مدير و ناظم هم بنشينيد. قطعا آنها حرف‌هاي زيادي خواهند داشت كه شما را به آگاهي بيشتري درباره فرزندتان و شرايط مدرسه مي‌رساند. وقتي يك معلم، خانواده‌ شاگردانش را بهتر بشناسد، مسائل و مشكلاتشان را بداند، نظرات و انتظاراتشان را بشنود، حتما روش‌هاي بهتري را هم براي آموزش و مديريت كلاس انتخاب خواهد كرد. برعكس، شناخت معلم براي شما هم فرصت‌هاي خيلي خوبي را فراهم مي‌كند كه بتوانيد به وسيله آنها به درك بيشتري از رابطه معلم و فرزند خودتان برسيد.

اما ممكن است گاهي درباره‌ موضوعي مثل شيوه‌ تشكر از معلم و خريد هديه‌اي بابت روز معلم با بقيه اعضاي گروه مشورت و برنامه‌ريزي كنيد. يا حتي ممكن است انتقادي به روش آموزشي معلم داشته باشيد. اينجا بهتر است كه گروه ديگري با موضوع اختصاصي تشكيل شود البته فقط با عضويت خانواده‌ها و افرادي كه مي‌توانند در حل اين مسائل به شما كمك كنند.

آيا بايد گروه را از چشم بچه‌ها پنهان نگه داشت؟
براي برقراري ارتباط خوب بين خانواده، مدرسه و فرزند بايد سعي كنيد حساسيت‌ها را كم كنيد. حضور شما در گروه‌ نبايد باعث حساس شدن بچه‌ها نسبت به اين موضوع شود. خوب است كه آنها اطلاع داشته باشند كه شما از وضعيت مدرسه، شاگردها و خانواده‌هايشان آگاهي كلي داريد اما اينكه فكر كنند مدام تحت كنترل و مراقبت هستند، اصلا احساس خوبي براي آنها ندارد. براي اين گروه، يك حريم قائل شويد؛ نه خيلي باز، نه خيلي پنهان!

پدر يا مادر؛ مسئله كدام است؟
آيا پدر بايد عضو گروه ارتباط با مدرسه باشد، يا اينكه فقط مادرها عضو باشند كافي است؟ يا اصلا لازم است هردو عضو شوند؟! يادتان نرود شما فقط به‌عنوان پدر يا مادر، به مدرسه‌ فرزندان‌تان نمي‌رويد بلكه به‌عنوان يك عضو از يك خانواده با مدرسه ارتباط داريد. شما وقتي در حال فكر كردن، مشورت گرفتن و بررسي وضعيت فرزندتان هستيد، به‌عنوان يك نماينده از خانواده‌ به اين امور مي‌پردازيد. عضويت در اين گروه هم نماينده‌ خانواده را مي‌خواهد. با يكديگر صحبت كنيد، براي اين مسئوليت يك نماينده انتخاب كنيد اما هر دو در جريان مسائل باشيد. ولي اگر بيشتر افراد گروه مادرها هستند بهتر است شما گروه را يكدست كنيد. شرايط را درنظر بگيريد؛ مثلا اگر پسر دبيرستاني داريد بهتر است گروه ارتباط با والدين و مدرسه، پدرانه يا لااقل با حضور هر دو والد باشد.

کد خبر 308833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha