سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهوری ایران امروز سه‌شنبه 7 شهریور در نشستی طولانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، احمدی‌نژاد در ابتدای سومین مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران با انتقاد از مناسبات فعلی حاکم بر دنیا و این‌که ایران مالکیت انگلیس و آمریکا را بر دنیا قبول ندارد گفت: ایران پیشنهادهای بهتری برای بهترشدن این مناسبات دارد.

وی با اشاره به جنایت‌های آمریکا و انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم و تلاش آن‌ها برای حاکم کردن عقیده و دیدگاه‌های خود در عرصه جهانی اظهار داشت: من در همین جا اعلام می‌کنم که آماده‌ام با بوش رییس‌جمهور آمریکا در یک مناظره تلویزیونی شرکت و با وی در مورد مناسبات جهانی و بین‌المللی و راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها گفت‌وگو کنم؛ البته به شرط این‌که این گفت‌وگو سانسور نشود، به‌خصوص برای ملت آمریکا.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: در این مناظره تلویزیونی باید دو طرف دیدگاه‌ها و حرف‌های خود را در مورد مسائل مختلف جهانی مطرح کنند و این زمینه فراهم شود که افکار عمومی جهان در مورد دیدگاه‌ها و نظرات تحلیل و خود قضاوت کنند که کدام اندیشه و دیدگاه مبتنی بر صلح، گفت‌وگو و عادلانه است.

وی در ابتدای این مصاحبه‌ به صورت مفصل به تشریح دیدگاه‌هایش در ارتباط با مناسبات بین‌المللی حاکم بر جهان پرداخت و گفت: من چندی پیش پرسش‌هایی را مطرح کردم و در این راستا نامه‌هایی را به برخی از سران جهان نوشته و در آن نامه‌ها سؤالاتی را در مورد مناسبات حاکم بر نظام بین‌الملل مطرح کردم، ولی برخی از آقایان به این سؤالات جواب نداند، حال در این مصاحبه مطبوعاتی نیز سؤال دیگری را مطرح می‌کنم و آن این است که تا کی ملت‌ها باید جوابگوی مناسبات حاکم بعد از جنگ جهانی دوم باشند و تا کی باید این مناسبات ادامه پیدا کند؟ 10 سال؟ 60 سال؟ 100 سال؟

رییس‌جمهور گفت: بعد از جنگ جهانی دوم عده‌ای خود را پیروز جنگ دانستند و اکنون نیز هم‌چنان خود را پیروز دانسته و سعی می‌کنند دیدگاه‌هایشان را در عرصه جهانی حاکم و به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. آن‌ها از جمله آمریکا و انگلیس تصور می‌کنند که تصمیمی که آن دو کشور بگیرند باید دیگر ملت‌ها از آن تبعیت کنند. آن‌ها تصمیمات خود را معادل تصمیمات 180 کشور موجود در جهان می‌دانند که این یک امر غیرعادلانه است.

احمدی‌نژاد گفت: ما می‌توانیم از یک گروه ناظر بی‌طرف بخواهیم که از ملت‌ها این ارزیابی و نظرسنجی را داشته باشد که آیا حاضرند هر آن‌چه را که آمریکا و انگلیس می‌گویند قبول و از آن اطاعت کنند. مطمئنا کشورها در این نظرسنجی با این امر مخالفت می‌کنند و حاضر نیستند آن‌چه را که آمریکا و انگلیس می‌گویند عمل کنند.

رییس‌جمهور هم‌چنین با ابراز خرسندی از حضور مجدد در جمع خبرنگاران و تبریک میلاد حضرت امام حسین (ع) و حضرت امام سجاد (ع) و حضرت ابالفضل (ع) اظهار داشت: این بزرگواران برای دفاع از کرامت انسانی تلاش بسیار زیادی کردند.

وی در ادامه گفت: برخی از کشورهای جهان با تصمیمات نابخردانه خود مناسباتی را در عرصه جهانی حاکم کردند که امروز وقتی به ملت‌های عالم مراجعه می‌کنیم هیچ‌کدام از آینده خود اطلاعی ندارند و چشم‌انداز روشنی را فراروی خود ملاحظه نمی‌کنند.

رییس‌جمهور افزود: ملت‌های زورگو به چپاول ملت‌ها به شیوه‌های گوناگون پرداخته و این رفتار استکبارگرایانه آنها هنوز ادامه دارد. آنها ملت‌ها و دولت‌ها را مورد تهدید قرار داده و اقوام مختلف را در یک کشور برای ایجاد تفرقه تحریک می‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: در حال حاضر در عرصه جهانی اجرای عدالت مشاهده نمی‌شود و سیاست به عنوان مظهر دروغ و فریب تعریف می‌شود، ما شاهد بودیم که در گذشته نیز چگونه استکبارگران و استعمارگران حقوق ملت ما را غارت و به چپاول می‌بردند.

وی افزود: در حال حاضر آمریکا در عراق دست به چپاول می‌زند و مردم عراق از ظلم و تجاوز سربازان آمریکایی خسته شده‌اند، این‌جا یک سؤال پیش می‌آید که با توجه به مناسبات حاکم بر عرصه بین‌المللی، مردم عراق برای شکایت از آمریکا به کدام مرجع باید مراجعه کنند در حالی که متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی نیز در اختیار برخی از قدرت‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر سؤال کردن از جنگ جهانی دوم و اتفاقات رخ داده در آن ممنوع است و افرادی که در این ارتباط می‌پرسند مورد تهدید قرار می‌گیرند و زندانی می‌شوند و این در حالی است که در همین کشورها به مقدسات و پیامبران توهین می‌شود و از این امر نیز به بهانه دفاع از آزادی بیان حمایت می‌شود.

رییس‌جمهور گفت: برخی از کشورهای جهان در حال حاضر برای خود امتیازات ویژه‌ای قائل هستند و این ناعادلانه است، در حال حاضر مردم جهان دیگر این امر را قبول ندارند.

وی گفت: سؤال من به صورت واضح و روشن این است که مناسبات ناشی از جنگ جهانی دوم تا کی باید ادامه پیدا کند؟

رییس‌جمهور بعد از این سخنان به سؤالات خبرنگاران در مورد مسائل مختلف پاسخ داد.

در انتخابات مردم هر تصمیمی بگیرند همان می‌شود

رییس‌جمهور در ادامه سومین کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه صدای عدالت که عکس‌العمل وی در برابر برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر پیروزی احتمالی آیت‌الله مصباح یزدی در انتخابات خبرگان و ارائه طرحی برای اعمال نظارت بیشتر بر عملکرد رهبر را پرسید، گفت: قانون اساسی همه روابط را به روشنی تبیین و تنظیم کرده است، لذا نیازی به تفسیر من نیست. مرجع تفسیر مشخص است و در انتخابات نیز مردم هر طور تصمیم بگیرند همان می‌شود.

اکثریت همکارانم در سال گذشته با تمام وجود در خدمت مردم بودند
احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی براین‌که ارزیابی از کارنامه وزراء در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: قبلا به مردم قول داده بودم که علاوه بر نظارت مستمر در سالگرد تاسیس دولت نیز همکارانم را ارزیابی کنیم. نظرات و هم‌چنین تذکرات داده شده، گفت‌وگوهای مطرح شده و نقطه‌نظرات را از مراجع گوناگون جمع‌آوری کرده‌ام و در عین حال با خود همکاران نیز صحبت می‌کنم.ان‌شاءالله ارزیابی پایان می‌پذیرد و مردم را در جریان قرار می‌دهم.

هیچ تغییر و تعدیلی در مواضع جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی‌کنم
رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار NBC مبنی بر تغییر مواضع ایران و نیز جایگاه و نقش کشورمان در تحولات منطقه‌ای و روند صلح خاورمیانه، گفت: هیچ تغییر و تعدیلی در مواضع جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی‌کنم. مواضع ما روشن است و مواضع منطقی جمهوری اسلامی همواره همین بوده است.

وی با بیان این‌که "خواهان رفع ریشه تنش‌ها در خاورمیانه هستیم" خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم ریشه شصت سال تنش، درگیری، کشتار، آوارگی و جنایت کجاست؟ آن را باید برطرف کنید. در این خصوص پیشنهاد خود را داده‌ایم؛ راه ‌حل جمهوری اسلامی ایران راهکاری انسانی است. 
وی در پاسخ به سؤال همان خبرنگار مبنی بر روبه رو نشستن در این خصوص با آمریکا؟ گفت: در خصوص آمریکا موضع ما روشن است. ما با روش آن‌ها برای اداره دنیا مخالفیم.

رییس جمهور افزود: حاضریم راجع به این روش و روشی که خودمان پیشنهاد می‌دهیم خودمان مناظره کنیم.

حزبی نبودن دولت به معنای نفی احزاب نیست
احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان مبنی بر این‌که جریاناتی در کشور در تلاشند تا روابط دولت و مراجع و علما را تیره نشان دهند، گفت: بارها گفته‌ام که دولت حزبی نیست. البته این به معنای نفی احزاب نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: همکاران من عضو هیچ دستگاه و باندی نیستند.

رییس جمهور دولت را برآمده از اراده ملت بدون اتکاء به تشکیلات حزبی و گروهی عنوان کرد و با بیان این‌که ما در خدمت مردم و منافع ملی عمل می‌کنیم، ادامه داد: علمای اسلام همواره زبان گویای مطالبات به حق ملت ایران و ملت‌ها بوده‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که علمای اسلام در خط مقدم عدالت و مبارزه با ظلم و تبعیض بوده‌اند، گفت: این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند مناسبات را مخدوش کنند، منحصر به علما نیست برخی حتی تلاش دارند که رابطه این دولت با مردم را نیز مخدوش کنند.

وی در بیان نصیحت به این عده، گفت: ما به این عده نصحیت می‌کنیم که به جای این‌که انرژی‌تان را در کارهای تخریب صرف کنید آن را در خدمت سازندگی قرار دهید و کمک کنید مشکلات کشور برطرف شود، پیشرفت کشور سریع‌تر حاصل شود و در راه دانش و صنعت و کشاورزی و فرهنگ و تعالی کشور کمک کنید.

رییس جمهور درباره نوع مواجهه با این عده، اظهار داشت: کار خاصی با آن‌ها نداریم، آن‌ها در اظهارنظر آزادند اما ما این رفتارشان را رفتار مناسبی نمی‌دانیم.

دولت باید حمایتش را از مطبوعات افزایش دهد
احمدی‌نژاد، در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به خبرنگار روزنامه اقتصاد پویا درباره حمایت دولت از روزنامه‌های مستقل گفت: روزنامه‌های ما دو دسته هستند؛ جمعی از روزنامه‌ها وابسته به احزاب هستند و برای رونق خود باید وابستگی‌شان را به احزاب مشخص کنند تا افرادی که تمایل به دیدگاه‌های آن حزب دارند از این روزنامه‌ها استفاده کنند. جمعی دیگری از روزنامه‌ها مستقل هستند که باید استقلال خود را حفظ کنند و با استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات دانشمندان به نقد و یا حمایت از دولت بپردازند.

وی با تاکید بر این‌که دولت باید حمایتش را از مطبوعات افزایش دهد، گفت: در حال حاضر دولت از مطبوعات حمایت می‌کند ولی به نظر می‌رسد برای این‌که مطبوعات بتوانند از چهره‌های عالم‌تر استفاده کنند، این حمایت کافی نیست.

رییس‌جمهور ادامه داد: من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌خواهم تا با مسوولان مطبوعات جلسه‌ای داشته باشد تا راه‌های مناسب برای حل مشکلات مطبوعات با حضور آنها بررسی شود.

دولت پرچم‌دار اصول‌گرایی است
احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش اصول‌گرایی و این‌که دولت نهم فرصت مناسبی برای گسترش اصول‌گرایی دارد و اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر آن‌که دولت تنهاست، گفت: دایره اصول‌گرایی با اصول‌گرایان متفاوت است، نه تنها اکثریت ملت ایران بلکه اکثریت ملت‌های جهان به دلیل آن‌که خواهان کرامت انسانی و فداکاری برای ملت خود هستند، اصول‌گرا هستند.

وی افزود: ما خواهان گسترش ادبیات اصول‌گرایی هستیم با این‌که دولت اصول‌گراست، اما بیش از همه خودمان به ضعف‌هایمان اعتقاد داریم و من این ضعف‌ها را مطرح کرده‌ام، ولی دولت ما نیز بیشترین حوصله را در مقابل نقدها به خرج داده و در حال حاضر پرچم‌دار اصول‌گرایی است.

در حال حاضر مقدمات آغاز گفت‌وگو فراهم شده است
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه خبر درباره صدور قطعنامه علیه ایران پیش از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی، نیز گفت: می‌توان درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد و ما مدت‌ها با سه کشور اروپایی گفت‌وگو کرده‌ایم، در حال حاضر نیز مقدماتی برای آغاز گفت‌وگو فراهم شده است.

پیشنهادهای ما زمینه مناسبی برای حل و فصل نه تنها مسائل ایران بلکه عالم است
احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار سی. ان. ان درباره پیشنهاد غربی‌ها در بسته 1 + 5، تصریح کرد: کسانی که اهل منطق و صلح هستند می‌دانند پیشنهادهای ما زمینه مناسبی برای حل و فصل نه تنها مسائل ایران بلکه عالم است. ما چارچوبی روشن، قانونمند و منطقی ارایه داده‌ایم و امیدواریم آنها نیز در یک مسیر منطقی حرکت کنند.

وی با بیان این‌که ملت ما برای هیچ کشوری تهدید نیست و دوستدار همه ملت‌هاست، تصریح کرد: اگر می‌گوییم باید مقابل جنایت‌های قدرت‌ها ایستاد به نفع آنها هم هست. ملت ایران اهل دوستی با همه ملت‌هاست ولی زیر بار زور و تهدید نمی‌رود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: کشورهای غربی بداخلاقی کردند، در حالی که ما با دقت پیشنهادهای آنها را بررسی کردیم، ولی به دلیل همان اخلاق کشورهای غربی که می‌خواهند مالکیت دنیا را بر عهده داشته باشند، این قطعنامه را صادر کردند و صدور این قطعنامه کارها را خراب کرد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در تماسی که کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل با من داشت تاکید کرد که صدور این قطعنامه با عجله صورت گرفته، ولی شما کار خود را انجام دهید، به همین جهت ما کار خود را انجام دادیم، دولت ایران با بزرگواری کار خود را انجام داد، وگرنه ما می‌توانستیم بررسی بسته را کنار بگذاریم و بگوییم تا زمانی که صداقت خود را اصلاح نکنند، دیگر کاری انجام نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: پاسخ ایران فرصت استثنایی برای حل و فصل همه مسائل است و اگر خواستار حل و فصل باشند به پاسخ ایران توجه خواهند کرد.

بسیار بد است که کشوری خواسته‌هایش را از طریق شورای امنیت تحمیل کند
رییس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که روز پنج‌شنبه این هفته مهلت ایران به پایان می‌رسد و آیا ممکن است ایران در تعلیق غنی‌سازی تجدیدنظر کند؟ نیز اظهار داشت: مطالب لازم برای حل و فصل را در بسته اروپایی‌ها بیان کردیم. دیگر زمان آن گذشته که از شورای امنیت استفاده شود و این بسیار بد است که کشوری بخواهد خواسته‌های خود را از طریق شورای امنیت تحمیل کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مواضع ما روشن است و استفاده از فن‌آوری هسته‌ای حق ملت ماست، من نیز به عنوان نماینده ایران این مساله را پی‌گیری می‌کنم، ما اهل گفت‌وگو و مذاکره در چارچوب قوانین هستیم.

بعضی‌ها نباید خود را معادل جامعه جهانی فرض کنند
تهران تاکید کرده فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است اما رسانه‌های غربی خلاف آن را تبلیغ می‌کنند، چگونه می‌توان مواضع ایران را به گوش افکار عمومی جهان رساند؟ این سؤال را خبرنگار ایرنا از رییس‌جمهور پرسید و احمدی‌نژاد پاسخ داد:من فکر می‌کنم افکار عمومی ملت‌های جهان قبول دارند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است. کشورهای غیرمتعهد با 114 عضو یکپارچه رای دادند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است. کنفرانس اسلامی با 57 کشور، گروه کشورهای اکو و دی هشت نیز بر حق ملت ایران تاکید کردند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بعضی‌ها نباید خود را معادل جامعه جهانی فرض کنند. جامعه جهانی شش میلیارد جمعیت است و بیش از 190 کشور. متاسفانه بعضی‌ها هنوز می‌خواهند از حقوق ویژه پیروزی در جنگ جهانی دوم استفاده کنند اما این دیگر گذشته است و در معادلات بین‌المللی دیگر کاربرد ندارد. اتفاقا عکس این مطلب است.

وی با اشاره به رفتار این کشورها در دوره بررسی پیشنهادشان توسط ایران، گفت: آن‌ها ابزار شورای امنیت را به جای آن‌که در لبنان به کار گیرند علیه ما به کار انداختند. بنابراین آن‌ها باید رفتارشان را به گونه‌ای اصلاح کنند که ملت‌ها به صداقتشان اعتماد کنند. این شک و تردید در دنیا جدی است.

وی افزود: در شرایطی که مردم لبنان زیر عظیم‌ترین بمباران‌های ناحق و ناجوانمردانه بودند، با قطعنامه آتش بس مخالفت می‌کردند اما برای ما قطعنامه صادر می‌کردند در حالی که ما گفته بودیم پیشنهاد را بررسی می‌کنیم و در 22 اوت به آن پاسخ می‌دهیم، 10 روز مانده به پاسخ ایران آن‌ها علیه ما قطعنامه صادر کردند، این نوع رفتار اخلاقی شاهنشاهی است.

هرکسی که از دولت نقد کرده است ما از آن استقبال کرده‌ایم
احمدی‌نژاد هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار روزنامه همشهری مبنی بر نقد دولت نهم و انتقاداتی که در سال گذشته به این دولت درخصوص عدم ارتباط با نخبگان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود داشت، اظهار داشت: صحبت‌هایی که در جلسه دولتمردان با مقام معظم رهبری مطرح شد اتفاقا نقدی از عملکرد دولت بود. وزراء و معاونان نیز مشغول ارزیابی عملکرد خود می‌باشند. هرکسی که از دولت نقد کرده است ما از آن استقبال کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که " فضای نقدی که دولت نهم ایجاد کرده، سابقه نداشته است" گفت: حداقل تا 15، 16 سال اخیر این امر سابقه نداشته است، چراکه تا برخی برخی دوستان تا مرزهایی چیزهایی را مطرح می‌کردند و برای این‌که محدودیتی ایجاد نشود، دولت از بسیاری از حقوق خود گذشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت هم‌اینک با جمع وسیعی از نخبگان ارتباط دارد. وزراء و معاونان از نخبگان کشور هستند و با بسیاری از مدیران و متخصصان کشور ارتباط داریم.خودم جلسات متعددی را با این نخبگان داشته‌ام اما این که به افزایش نقد در دولت توصیه شده، درست است. تلاش خواهیم کرد دایره نقد را وسیع‌تر کنیم تا هرکس فکر می‌کند نظری دارد بتواند نظرش را اعلام کند.

برای اطلاع از جزئیات پاسخ ایران عجله نکنید
رییس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار العالم که پرسید؛ ایران اخیرا اعلام کرده است در صورتی که منطق مذاکراتی قوی وجود داشته باشد حاضر به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش برای مدت کوتاهی است، پاسخ داد: ما نقطه نظرات‌مان را قبلا گفته‌ایم. در پاسخمان به کشورهای 1+5 چارچوب روشنی را برای حل و فصل مساله مشخص کرده‌ایم. هر نوع گفت‌وگو بر پایه حقوق مسلم ملت ایران است بنابراین برای اطلاع از جزئیات پاسخ ایران عجله نکنید.

وی ادامه داد: مواضع ما منطقی، قانونی و عادلانه است. ما خیلی مسائل را با غربی‌ها داریم. همه ملت‌ها با غربی‌ها مشکل دارند. در عین‌حال ما می‌توانیم در چارچوب عادلانه همه مسائل‌مان را حل و فصل کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ما هم در زمینه هسته‌ای و هم خلع سلاح هسته‌ای حرف‌های فراوان و دیدگاه‌های قابل طرحی داریم.

قدس به زودی آزاد می‌شود
رییس‌جمهور در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری قدس که پرسید شما در نمایشگاه مطبوعات گفته بودید که قدس به زودی آزاد می‌شود و تاکید کردید که این خبر را منتشر کنید، حال سؤال من این است که این خبر را بر اساس چه مبنایی گفتید و چه زمانی قدس آزاد می‌شود؟ گفت: قدس به زودی آزاد می‌شود، اگر به اطراف‌تان نگاه کنید متوجه این امر می‌شوید، نگاهی به مسائل بین‌المللی بیانگر این موضوع است.

بخشی از تحقق سهام عدالت مربوط به اصل 44 قانون اساسی است
بنابراین گزارش در ادامه خبرنگار دنیای اقتصاد از رییس‌جمهور پرسید که در حال حاضر 75 روز از ابلاغ حکم مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 قانون اساسی می‌گذرد. دولت در این راستا چه اقدامی کرده است؟ و آیا در این ارتباط کارگروه‌هایی را تشکیل داده است؟ که رییس جمهور در پاسخ گفت: ابلاغ اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده اعتقاد ایشان به دولت نهم است و من از این بابت تشکر می‌کنم. واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی کار اقتصادی بزرگی است و می‌تواند گام مهمی در راستای پیشرفت کشور محسوب شود.

وی افزود: در این ارتباط ستادی قوی تشکیل شده که 4 زیر گروه در پرتو آن فعالیت می‌کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بخشی از تحقق سهام عدالت مربوط به اصل 44 قانون اساسی است و ما امیدواریم ظرف دو سال آینده سهام عدالت به طور کامل در جامعه توزیع و عملیاتی شود.

رییس‌جمهور گفت: ما سعی داریم مردم را بیش از گذشته در امور دخالت دهیم و امید آن داریم که دیگر دستگاه‌ها نیز ما را در راستای تحقق این هدف حمایت کنند.

وی در پاسخ به پرسش همین خبرنگار مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد ابلاغیه مقام معظم رهبری در ارتباط با اصل 44 اولین حکم حکومتی ایشان در مورد مسائل اقتصادی باشد؟ گفت: ببینید سیاست‌های کلان در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود که این یک روال معمولی است.

بر اساس موازین بین‌المللی حرکت می‌کنیم
در ادامه خبرنگار روزنامه اطلاعات از رییس‌جمهور پرسید اگر در هنگام سفر کوفی عنان، وی از ما بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را تغییر دهیم، شما چه خواهید گفت؟ تصریح کرد: پاسخ ما شفاف و روشن است، ما بر اساس موازین بین‌المللی حرکت می‌کنیم.

باید حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم
همین خبرنگار در ادامه به رییس‌جمهور گفت: شما در حال حاضر یارانه 40 میلیارد دلاری به سوخت اختصاص داده‌اید، ولی بیشترین استفاده از سوخت مربوط به ثروتمندان است. رییس‌جمهور در پاسخ گفت: ممکن است که در برخی موارد این چنین باشد، اما ما باید حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم، باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که مردم کمتر از وسایل شخصی استفاده کنند. در برنامه توسعه، تبصره 13 در این ارتباط وجود دارد و ما امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این تبصره‌ را عملیاتی کنیم. ما باید از گاز بیشتر استفاده کنیم و حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم، ان‌شاءالله از مهر ماه اتوبوس‌های جدید برای حمل و نقل عمومی وارد عرصه و از طرف دیگر خودروهای فرسوده نیز از صحنه خارج می‌شوند.

وی گفت: ما امیدواریم با مدیریتی هوشمندانه در ترافیک شهری و حمل و نقل عمومی هر چه زودتر بتوانیم مشکل شهرهای بزرگ را حل کنیم و سهم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از 25 درصد به 50 درصد افزایش دهیم.

گفت‌وگو شرایط ویژ دارد
رییس‌جمهور در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ZDF مبنی بر این‌که آیا آماده گفت‌وگو بدون پیش‌شرط با آمریکا هستید؟ گفت: گفت‌وگو شرایط ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: من گفتم شرط مناظره این است که سانسور نکنند و اجازه دهند مردم آمریکا نیز از محتوای آن مطلع شوند و آنها را از شنیدن حقایق محروم نکنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آنها حتما فرق مناظره و گفت‌وگو را می‌دانند، اظهار داشت: گفت‌وگو شرایط دیگری دارد و ما در این زمینه قبلا مواضع خود را اعلام کرده‌ایم.

رییس‌جمهور هم‌چنین تأکید کرد: ما حاضر به گفت‌وگو با تمام عالم هستیم، اما طبیعی است وقتی با کشور دوست صحبت می‌کنیم با شرایطی صحبت می‌کنیم و با کسانی که هر روز چهره‌های اخم‌آلود به ملت ما نشان می‌دهند، تحت شرایط دیگری؛ البته اگر شرایط فراهم شود که آن را قبلا اعلام کرده‌ایم.

ادبیات دیپلماسی ایران در حال تبدیل شدن به ادبیات غالب دیپلماسی ملت‌هاست
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری موج درباره سفرهای دیپلماتیک اعضای دولت و ارزیابی رییس‌جمهور از ظرفیتهای اقتصادی و سیاسی که در این سفرها جذب می‌شود، اظهار داشت: ما دیپلماسی فعال می‌خواهیم، لازمه آن رفتن، آمدن‌، ملاقات، گفت‌وگو و دنبال کردن اهداف است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ادبیات مطرح‌شده در دیپلماسی ملت ایران در حال تبدیل‌شدن به ادبیات غالب دیپلماسی ملت‌هاست، گفت: وقتی اکثریت دولتهای عالم از حق ملت ایران دفاع می‌کنند، نشانه دیپلماسی فعال است، هم‌چنین احساس مالکیت برخی نسبت به دنیا در حال منفعل شدن است که باز نشانه همین دیپلماسی فعال است.

وی افزود: دیدگاههای نو، ابتکارات جدید، نظریات درست و عدالتخواهانه‌ای برای اداره جهان مطرح می‌شود که آثار آن نیز مشهود است.

ظرف 11 ماه انتظار نداریم فعالیت‌های اقتصادی‌ مان ملموس باشد
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به اظهارات دیگر این خبرنگار مبنی بر این‌که آثار فعالیت‌های اقتصادی دولت در جامعه ملموس نیست، گفت: انتظار نداریم ظرف 10، 11 ماه آثار فعالیتهای اقتصادی دولت در همه عرصه‌ها ملموس شود، اما حرکت آغاز شده و این کاملا ملموس است. ما منابع را کاملا عادلانه توزیع می‌کنیم. جهت‌گیری‌ها کاملا درست است و با سرعت جلو می‌رویم و از همه می‌خواهم کمک کنند تا این امر به سرعت نتیجه دهد.

جهت مبارزه با ریشه مفاسد امتیازات ویژه را لغو می‌کنیم
وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ابتکار درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی و اخلاقی با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های دولت در جهت مبارزه با ریشه‌های مفاسد است، گفت: امتیازات ویژه را لغو می‌کنیم، منابع را عادلانه توزیع می‌کنیم و فرصت سوءاستفاده را از بین می‌بریم.

احمدی‌نژاد افزود: نظارت و برخورد، مستمر و سازمان‌دهی شده است و افراد جرأت نمی‌کنند در این دوره تخلف کنند، البته این امر به معنای آن نیست که تخلف نمی‌شود.

به گفته وی برخی افراد که قبلا اهل سوءاستفاده بودند، نمی‌خواهند این فضا تثبیت شود، چراکه نمی‌خواهند فرصت شود و به سراغ قبلی‌ها بروند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: اما به حول و قوه الهی این مرحله را طی خواهیم کرد.

سهام عدالت
احمدی‌نژاد در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کارگزاران درباره مکانیزم واگذاری سهام عدالت در مناطق محروم، گفت: سهام عدالت را به دو دهک پایین درآمدی جامعه با 50 درصد تخفیف ارائه می‌دهیم، بدین ترتیب که این سهام در بورس قیمت‌گذاری و با 50 درصد تخفیف واگذار می‌شود و مابقی در اقساط 10 ساله. برای سایر دهک‌ها نیز تسهیلاتی در تقسیط متناسب با دهک درآمدی قائل می‌شویم.

خارج از مقرارات تعهدی نداریم
وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش این خبرنگار که بر اساس نظر جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل، این کشور قصد دارد ائتلاف جدیدی علیه ایران شکل دهد و این‌که آیا مردم باید برای تحریم آماده باشند؟ گفت: آقایی اظهارنظر کرده و آزاد است، اما ما از تصمیمات در چارچوب مقررات تبعیت می‌کنیم و خارج از آن تعهدی نداریم.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: اقتصاد ما درون‌زا و بر پایه توانمندی است. ملت ما نیز ملتی قوی است و نیازهای اصلی خود را خود تأمین می‌کند. ملتی که با دست خالی می‌تواند چرخه سوخت هسته‌ای را در اختیار داشته باشد می‌تواند بقیه مسائل را نیز حل کند و این در حالیست که ما زمین، آب، معدن، صنعت و فکر در اختیار داریم و زمان این ادبیات گذشته که کسانی بگویند ائتلاف علیه ما شکل می‌دهند. این ادبیات نشان‌دهنده شکست، لجبازی، کینه و عقده آنهاست که زمان آن گذشته است.

رییس‌جمهور افزود: دوران به کارگیری زور در مناسبات جهانی به پایان رسیده و زمان اندیشه، فرهنگ و منطق است.

دولت تمام امتیازاتی که موجب فساد می شد را مسدود کرده است
رییس‌جمهوردر پاسخ به سؤال روزنامه رسالت مبنی بر این‌که دولت در یک سال گذشته چگونه با فساد به مبارزه پرداخته است؟ گفت: دولت تمام امتیازات مختلف را مسدود کرده و راه‌های مختلف را بسته است و برخی وقت‌ها که جیغ‌های سرخ و بنفش به گوش می‌رسد به خاطر همین مساله است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی از دوستان از فساد اخلاقی می‌گویند. من این مساله را قبول ندارم؛ چون ملت ایران جزو پاک‌ترین ملت‌ها و جوانان ایرانی جزو پاک‌ترین جوانان دنیا هستند. فساد اخلاقی ناشی از فرهنگ مادی غربی است. البته برخی آلودگی‌ها در کشور ما آمده است ولی هم ملت ما و هم جوانان ما با ایمان و پاک هستند.

احساس خودشان است، دولت‌های قبل را زیر سؤال نبرده‌ایم
خبرنگار روزنامه اعتماد ملی با اشاره به سخنان علی لاریجانی مبنی بر این‌که حاضر نیستیم در غلطان بدهیم و آب‌نبات بگیریم، از رییس‌جمهور پرسید: آیا با توجه به قطعنامه شورای امنیت به عنوان یک نهاد رسمی بین‌المللی ما این در غلطان را نداده‌ایم؟ و چرا امروز در حالی که دولت از دستاوردهای هسته‌ای دولت‌های گذشته استفاده می‌کند، هیچ توجهی به تلاش‌های دولت‌های قبلی ندارد؟ رییس‌جمهور در پاسخ اظهار داشت: اگر ما به تاریخ 9 سال پیش نگاه کنیم خواهیم دید بیشترین هجوم به عملکرد دولت‌ها در دوره قبلی صورت گرفت. در این دولت بنا بر زیر سؤال بردن وجود ندارد و تعرضی به هیچ‌کس نشده است و حتی کسانی که منصفانه به نقد می‌پردازند حرفی زده نشده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت دارد کار و عملکرد خود را گزارش می‌کند. اگر می‌گوید در فلان جا خطایی اتفاق افتاده، حتما این اتفاق افتاده است. حال این‌که برخی احساس می‌کنند دولت‌های گذشته زیر سؤال رفته‌اند، احساس خودشان است و مبنای این دولت، زیر سؤال بردن دولت‌های قبلی نیست.

وی تصریح کرد: درخصوص مسایل هسته‌ای نیز دولت با مواضع دولت‌های قبلی در اجرا و دیپلماسی متفاوت است و آقای لاریجانی زمانی این مطلب را گفته‌اند که اروپایی‌ها بسته‌ای را برای ایران فرستاده بودند که در آن بسته حق ایران تضییع شده بود. آن‌جا بود که گفتند در غلطان را نمی‌دهیم.

به خودمان اطمینان داریم
احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست مبنی بر این‌که چرا برای اطمینان جامعه جهانی اقدامی انجام نمی‌دهید؟ تصریح کرد: ما به خودمان اعتماد داریم. رفتارمان کاملا شفاف است. حتی از آن‌ها خواستیم تا در مسایل هسته‌ای ما مشارکت کنند. جامعه جهانی هم به ما اعتماد دارد. 160 کشور از حق هسته‌ای ما دفاع کردند و ملت‌های جهان بر حق استفاده ما از این فناوری تاکید دارند.

آمریکایی‌ها در عراق چه می‌خواهند
رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار در رابطه با گفت‌وگوی ایران و آمریکا برای ثبات در عراق، تصریح کرد: سؤال من این‌جاست که نیروهای آمریکایی در عراق چه می‌کنند؟ خودشان صدام را بر سر کار آوردند و او را تشویق می‌کردند و باعث جنایت‌های صدام بودند و حالا که برای آن‌ها کاری از پیش نمی‌برد او را برداشتند.

وی خاطرنشان کرد: صدها هزار نفر از مردم عراق بعد از حضور آمریکایی‌ها کشته شده‌اند و ده‌ها هزار نفر با گلوله‌های آن‌ها مجروح شده‌اند. امروز صدام نابود شده است. در حال حاضر دولت عراق تاسیس شده است. شما آن‌جا چه می‌خواهید؟ چرا وزیر کشور عراق باید بگوید آمریکا پشت صحنه تمام ترورها در عراق است. به دنبال نفت نباشید. شما به خاطر منافع اقتصادی به آن‌جا آمده‌اید و نه تکلیف صدام را مشخص می‌کنید و نه به دولت عراق برای فعالیت اجازه می‌دهید.

وی با تاکید بر این‌که ما خواهان امنیت در عراق هستیم، اظهار داشت: این تقسیم‌بندی‌ها که در عراق ایجاد شده دروغی بیش نیست.

باید دید چه بلایی سر آقای الهام آورده‌اید
رییس‌جمهور در ادامه مصاحبه مطبوعاتی سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره حمایتش از مطبوعات می‌پرسید و به نامه اخیر سخنگوی دولت به دادستان تهران مبنی بر اعلام جرم علیه برخی منابع خبری اشاره می‌کرد، گفت: خب باید دید که چه بلایی بر سر آقای الهام آورده‌اید که ایشان نامه‌ای نوشتند، این را بگذارید در مقابل صدها تیتر و مطلب خلاف واقع که بعضی از دوستان شما منتشر می‌کنند.

ما نگفتیم دولت به دنبال حمایت از احزاب است
وی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال خبرنگار روزنامه مردم‌سالاری مبنی بر این‌که وزارت کشور دولت شما با درخواست 14 حزب مبنی بر حمایت از حقوق کارگران در رابطه با تامین اجتماعی مخالفت کرده است، که منجر به نوشتن نامه سرپوشیده‌ای از سوی جنابعالی شد، گفت: ما نگفتیم دولت دنبال حمایت از احزاب است، ما گفتیم حمایت از اقشار مظلوم و می‌بینید که سیاستهای دولت هم در این راستا قرار دارد، اما این که از هزار تقاضایی که به وزارت کشور می‌رسد، یکی به امروز و فردا موکول شود، یک امر طبیعی است.

تسهیلات بانکی و سهام عدالت آغاز انعکاس درآمد نفت در زندگی مردم
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس که از وی درباره شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم،‌ مبارزه با مافیای قدرت و ثروت و اصلاح نظام بانکی و اداری و موانعی که بر سر اجرای این شعارهاست» می‌پرسید، گفت: مشکلات در مقابل هر اقدام درستی وجود دارد، ما بنا نداشتیم از اول، کام مردم را از یک سری موانع تلخ کنیم. ما وظیفه داریم با تمام وجود کار کنیم و الان هم داریم تلاش می‌کنیم و شما می‌بینید که هم ذخایر ارزی و منابع مالی، تسهیلات بانکی و سهام عدالت به طورعادلانه در سطح کشور در حال توزیع است. این آغاز انعکاس {توزیع} درآمد نفت در زندگی مردم است. موانع بر سر راه دولت را مردم می‌دانند،‌ ما هیچ‌وقت آنها را ذکر نخواهیم کرد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: شما شاهد شکل‌گیری دولت بودید که پیچیده بود. این دولت بدون اتکا به تبلیغات گسترده و حزب و گروه متکی به خواست مردم شکل گرفت. مردم با نذر و دعا و خرج کردن از جیب خود و پیر و جوان با یک جوشش ملی، دولت را سر کار آوردند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برپایی دولت ویژه ویژه بود، رأی اعتماد به کابینه، بررسی لوایح مربوط به بودجه و نحوه برخورد با این دولت حاکی از ویژه‌بودن روی کار آمدن آن دارد. به نوع برخورد برخی مطبوعات و اظهارنظرهایی که صورت می‌گرفت توجه کنید، به هر حال برخی بودند که می‌خواستند به کس دیگری رأی بدهند و هنوز می‌خواهند بحثهای زمان انتخابات را ادامه دهند، اما الان باید کمک کنیم کشور اداره شود، انتخابات دیگر تمام شده است. برخی فکر می‌کنند هنوز در هفته آخر انتخابات گذشته قرار داریم که هرچه می‌خواهند به دولت بگویند و هیچ حقی برای دولت قائل نیستند.

ببینید آقای الهام از کدام فروشگاه خرید می کند
رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال روزنامه جام جم مبنی بر مهار گرانی برخی از کالاها و ارقامی که در این زمینه از سوی سخنگوی دولت مطرح می‌شود، گفت: شما ببینید آقای دکتر الهام از کدام فروشگاه خرید می‌کند، شما هم از آن فروشگاه خرید کنید. برخی بحث کنترل تورم را به معنای تثبیت قیمت‌ها می‌دانند؛ در صورتی که این دو به یک معنا نیستند. ما اگر مقایسه‌ای نسبت به قبل داشته باشیم در تیرماه سال ‌84 در مقایسه با تیرماه سال ‌83 نرخ تورم ‌15 درصد بوده و در سال ‌85 این نرخ تورم به ‌3 / ‌10درسیده است. قیمت میوه‌ها در سال جاری ‌30 درصد پایین آمده ولی قیمت بعضی از کالاها مانند مصالح ساختمانی و مواد لبنیاتی افزایش پیدا کرده است. البته بعد از مدتی قیمت کالاهای لبنیاتی پایین‌تر آمد و شرکت‌های دولتی و برخی شرکت‌های خصوصی در مورد قیمت‌ها اصلاحاتی را به وجود آوردند. در حال حاضر قیمت مسکن نیز در برخی موارد بالا رفته که البته این مربوط به تمام شهرها نیست بلکه مربوط به تهران و برخی از شهرهاست. ما در مورد کنترل قیمت مسکن نیز دارای برنامه‌هایی هستیم و سعی داریم در واگذاری مسکن، قیمت زمین را از هزینه تمام شده مسکن حذف کنیم و فکر می‌کنیم این اقدام مثبتی است. ما اقدام به ساخت ‌200 هزار مسکن در شهرهای کوچک کرده‌ایم و این را در راستای تمرکززدایی انجام داده‌ایم.

دیگران را در جواب دادن محدود نمی‌کنیم، پاسخ ما هم روشن است
رییس‌جمهور در پاسخ به خبرگزاری فرانسه مبنی بر این‌که مقامات ایرانی گفته‌اند بحث تعلیق گنجانده شده در شورای امنیت را نمی‌پذیرند ولی آقای لاریجانی گفته در جریان مذاکرات می‌شود در مورد خیلی از مسایل حرف زد و آیا این به این معنا نیست که ایران در جریان گفت‌وگوهای خود بحث تعلیق را خواهد پذیرفت؟ که رییس‌جمهور جواب داد: ببینید! ما دیگران را در جواب دادن محدود نمی‌کنیم و هرکه سؤال دارد می‌تواند بپرسد و ما جواب می‌دهیم ولی موضع ما روشن و مشخص است و شما بهتر است که به صحبت‌ها بار دیگر مراجعه کنید. جواب ما مشخص و روشن است.

حق دفاع مشروع را برای خود به رسمیت می شناسیم
همین خبرنگار به رییس‌جمهور گفت: شما در هنگام افتتاح پروژه آب سنگین اراک گفتید که ایران برای هیچ کشوری حتی اسراییل تهدید نیست. آیا منظورتان تهدید نظامی است؟ که رییس‌جمهور جواب داد: ملت ما ملت رحمت است ولی حق دفاع مشروع را برای خود به رسمیت می‌شناسد.

به زودی گزارش جامعی از عملکرد دولت ارائه می شود
این خبرنگار پرسید: شما به عملکرد دولت خود چه نمره‌ای خواهید داد که وی پاسخ داد: انشاءالله به زودی عملکرد جامع و کاملی از عملکرد دولت ارایه خواهم داد و در مورد بخش‌های گوناگون فرق می‌کند. در بخشی از موارد نقص‌هایی هست و در برخی موارد قوت‌هایی است هرکدام فرق می‌کند.

برای احیای چندهزار اثر فرهنگی برنامه‌ریزی شده است
احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرگزاری میراث خبر مبنی بر تدبیر دولت در جهت اطلاع‌رسانی فرهنگی و آشنا کردن جهان با میراث فرهنگی کشورمان، گفت: میراث فرهنگی ایران زمین بسیار غنی و منحصر به فرد است و دو بخش فیزیکی و نرم‌افزاری دارد.

وی با بیان این‌که بخش فیزیکی میراث فرهنگی مربوط به اماکن است، بخش فرهنگی و نرم‌افزاری میراث فرهنگی را مربوط به اندیشه‌ها، آداب و اعتقادات ملت ایران دانست و با تأکید بر این‌که هر دو این بخش‌ها منحصر به فرد است و برای بشریت جاذبه دارد، به برگزاری نمایشگاههای متعدد در کشورهای گوناگون و طراحی برنامه‌های مختلف از سوی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: چند هزار اثر فرهنگی به ثبت رسیده و برای احیای آنها برنامه‌هایی طراحی شده است.

در سیاست خارجی اصل بر رابطه است
رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره مبنی بر این‌که آیا موقع عادی شدن روابط ایران و آمریکا نرسیده است، اظهار داشت: در سیاست خارجی اصل بر رابطه است. ما می‌خواهیم با همه کشورها رابطه خوب داشته باشیم به جز یک کشور که آن را نامشروع و تحمیلی می‌دانیم. آمریکا مستثنا نیست، اما این کشور به تصور وارد آوردن فشار بر ما رابطه را قطع کرده است، دولت آمریکا هنوز در رؤیای برگرداندن ایران به 30 سال قبل است، لذا تا زمانی که در این رویاست، این اتفاق رخ نمی‌دهد. آنها باید روابط و رفتارشان را اصلاح کنند، اگر این کارها را انجام دهند، از نظر ما مشکلی نیست.

برای اصلاح قانون کار چیزی مورد نظر نیست
رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره اصلاحیه قانون کار، قانون کار را قانونی مهم دانست و گفت: هنوز چنین چیزی (اصلاح) مدنظر نیست.

احمدی‌نژاد بر لزوم دقت نظر و مراقبت در انعکاس اخبار توسط خبرنگاران تأکید کرد و گفت: در این امور دولت باید تصمیم بگیرد و به جایی مأموریت دهد تا به عنوان مثال اصلاحیه‌ای تهیه و سپس مراحل مربوط از کمیسیون، هیأت دولت و مجلس طی شود.

وی تأکید کرد: حتما باید حقوق قشر زحمت‌کش کارگر در همه زمینه‌ها رعایت شود، اما هنوز چنین اصلاحیه‌ای در دستور کار دولت نیست.

رییس‌جمهور در پایان به افزایش حقوق کارگران اشاره و خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم باید از حقوق‌های دهها میلیونی کم و حقوق‌های پایین را تعدیل کنیم.

احمدی‌نژاد در پایان این نشست خبری و پیش از ترک سالن به سؤالات دیگری که از سوی خبرنگاران مطرح شد پاسخ داد که گزارش کامل آن متعاقبا ارسال می‌شود.

کد خبر 3089

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز