در سال ۲۰۱۳ رسیدن کرسی عضویت شورای حقوق بشر به عربستان سعودی باعث تعجب خیلی‌ها شد اما پس از ۲سال حالا افشا شده که مقام‌های ریاض با پرونده‌ای قطور در نقض حقوق بشر تنها به وسیله تبانی با لندن و دوپینگی انگلیسی توانسته‌اند این کرسی را به‌دست آورند.

روابط بین الملل

سايت ويكي‌ليكس كه تاكنون بارها اسناد معتبري از پشت پرده فعاليت دولت‌ها منتشر كرده اسناد جديدي را فاش ساخته كه نشان مي‌دهد عربستان و انگليس در سال2013 توافق محرمانه‌اي داشته‌اند تا براساس آن هر دو كشور بتوانند كرسي‌هاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل را به‌دست آورند.

در نامه‌هاي محرمانه‌اي كه مربوط به پيش از رأي‌گيري شوراي حقوق بشر است اين دو كشور به حمايت از يكديگر متعهد شده‌اند. در يكي از اين اسناد آمده است: براساس توافق صورت گرفته 2كشور متعهد شده‌اند كه عربستان از نامزدي انگلیس برای عضویت در این شورا و در عوض لندن از نامزدي ریاض حمایت ‌کند. همچنين براساس سند ديگري كه ويكي‌ليكس منتشر كرده دولت عربستان 100هزار دلار به لندن تحت عنوان هزينه كمپين به‌دست آوردن كرسي شوراي حقوق بشر رشوه پرداخت كرده است.

هفته گذشته هم عربستان سعودی به‌عنوان رئیس یکی از نهادهای مشاوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد. اين مسئله هم كه بسياري را متحير كرده باعث تقويت اين گمانه‌زني شد كه تباني انگليس و عربستان هنوز ادامه دارد. اين تعجب و حيرت جهاني به اين خاطر است كه نقض حقوق بشر در عربستان بارها مورد انتقاد شديد نهادهاي بين‌المللي مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر قرار گرفته است. پرونده عربستان در حقوق بشر آنقدر قطور و سياه است كه در دوره‌اي گروهي از رسانه‌هاي عربي در كمپيني خواستار ثبت‌نام اين كشور در كتاب ركوردهاي گينس شدند.

  • سيلي به‌صورت حقوق بشر

آلن هوگارث، از مقام‌هاي عفو بين‌الملل در گفت‌وگو با راشاتودي اعلام كرده كه تباني انگليس با عربستان، سيلي لندن به‌صورت حقوق بشر به‌حساب مي‌آيد. به‌گفته اين مقام عفو بين‌الملل اسناد نشان داده كه مقام‌هاي دولت انگليس بر خلاف حرف‌هاي ظاهري‌ خود در پشت پرده عليه حقوق بشر عمل مي‌كنند.

طي روزهاي گذشته نهادهاي حقوق بشر كمپين‌هاي مختلفي را براي جلوگيري از اعدام محمد نمر، معترض 17ساله رژيم عربستان راه‌اندازي كرده‌اند. عفو بين‌الملل در آخرين گزارش خود اعلام كرده كه در سال 2015عربستان سعودي تاكنون حداقل 135نفر را اعدام كرده است. علاوه بر اين عربستان سعودي همواره به‌خاطر نقض حقوق زنان، بي‌توجهي به حقوق زندانیان، فقدان آزادی مذهب، محدودیت آزادی بیان و رسانه‌ها مورد انتقاد شديد جهاني قرار گرفته است.

  • انگليس، همراه عربستان در يمن

به تازگي روزنامه گاردين هم در گزارشي اعلام كرد كه لندن با فروش گسترده تسليحات به عربستان در كشتار غيرنظاميان در يمن دست دارد. براساس گزارش اين روزنامه از زماني كه حملات عربستان به يمن از 7‌ماه قبل شروع شده حداقل 37مجوز جديد صادرات تسليحات به رياض از سوي دولت ديويد كامرون صادر شده است.

دولت انگليس يكي از مهم‌ترين تأمين‌كنندگان تسليحاتي است كه عربستان براي بمباران يمن از آنها استفاده مي‌كند. سازمان حقوق بشري آكسفام در بيانيه‌اي اعلام كرده كه دولت انگليس در همراهي با عربستان به‌صورت غيرمستقيم در آتش يكي از بدترين بحران‌هاي خاورميانه دست دارد و با ارسال تسليحات براي دولت عربستان قوانين داخلي و بين‌المللي را نقض كرده است.

آمار و ارقام اعلام شده نشان مي‌دهد كه تا مي ‌سال‌جاري ميلادي انگليس بالغ بر 6ميليارد دلار تسليحات به عربستان فروخته است. نهادهاي حقوق بشر، عربستان را متهم به جنايت جنگي در يمن كرده‌اند كه تاكنون  كشته شدن هزاران نفر از غيرنظاميان اين كشور را به‌دنبال داشته است.

کد خبر 309032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha