شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: رحمان سیفی آزاد به همراه مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی در تدارک اجرای نمایش محیطی «جزیره ماهی» در محوطه تماشاخانه ایرانشهر است.

نمایش

او كه كارنامه‌اي پر و پيمان در مديريت تلويزيون دارد، جزيره ماهي را نمايشي ملهم از ماجراي غواصان شهيد معرفي مي‌كند كه پس از تأمين اعتبار در نخستين فرصت ممكن روي صحنه مي‌رود.سيفي آزاد درباره اجراي اين نمايش محيطي به همشهري مي‌گويد: ابتدا با راياني مخصوص طرح كلي اجراي جزيره ماهي را به مديريت ايرانشهر پيشنهاد داديم كه خوشبختانه پذيرفته شد و قرار است در نخستين فرصت كار اجرايي و آماده‌سازي سالن آن آغاز شود. داستان تركيبي از زمان‌هاي گذشته، حال و آينده است و بايد در يك سالن اختصاصي اجرا شود. گرچه مي‌توان سالن را براي نمايش‌هاي ديگر هم آماده كرد.

  • فقط براي 15تماشاگر

مدير گروه فيلم و سريال شبكه يك تلويزيون، ماجراي غواصان شهيد را يك نگاه به گذشته براي جامعه امروز مي‌داند و مي‌افزايد: تماشاگر با ورود به سالن اجرا در واقع وارد تونلي از زمان خواهد شد كه بدون مكان و زمان است. مخاطبان در طول اجراي جزيره ماهي وقايع جنگ را از نزديك مي‌بينند و با شخصيت‌ها تعامل برقرار مي‌كنند. در اين نمايش 5بازيگر اصلي و 15بازيگر فرعي حضور دارند و در هر اجرا فقط 15تماشاگر وارد سالن مي‌شوند.

  • دوراهي انتخاب و دفاع

سيفي‌آزاد با اشاره به موضوع نمايش جزيره ماهي تصريح مي‌كند: از ابتدا طرح را به همراهي راياني مخصوص ارائه داديم و قرار است به كارگرداني مشترك ما اجرا شود. نمايشنامه به داستان شهداي غواص مي‌پردازد اما موضوعي كه گفته مي‌شود بحث انتخاب و دفاع است. اينكه هر انتخابي از سوي افراد، چه سرنوشتي براي آنها رقم مي‌زند. سعي كرديم از منظرهاي مختلف به اين واقعه نگاه كنيم و قصه را به تماشاگر نشان بدهيم تا او خود به جمع‌بندي نهايي برسد.

  • بدون توجه به مناسبت‌ها

نويسنده فيلمنامه «خواب‌زده‌ها» نمايش جزيره ماهي را يك نمايش مناسبتي ويژه زماني خاص از سال نمي‌داند و مي‌گويد: قرار است يك نمايش خوب و قابل تامل به مخاطب امروزي نشان بدهيم. شايد اجرا در هفته دفاع‌مقدس يا هفته بسيج كه در پيش داريم، خوب باشد اما معتقدم اين نمايش‌ها را بايد در هر زمان و موقعيت اجرا كرد. دفاع‌مقدس ريشه در فرهنگ ما دارد، قرار نيست فراموش يا به يك زمان محدود ختم شود.

سيفي آزاد كه سال 92پس از ۱۲سال دوري از تئاتر با كمدي «شايعات» نوشته نيل سايمن به عرصه نمايش بازگشت، اظهار اميدواري مي‌كند اجراي جزيره ماهي جريان‌ساز باشد؛ متأسفانه موضوع دفاع‌مقدس به‌گونه‌اي شده كه مديران ما در يك مقطع زماني به آن احتياج دارند و تنها در يك برهه كه بزرگداشتي براي آن گرفته مي‌شود، سراغ جنگ و دفاع مقدس را مي‌گيرند. درحالي‌كه موضوع دفاع هميشه وجود دارد.

  • يك مردي براي تمام فصول متفاوت

«مردي براي تمام فصول» نام فيلمي مشهور از فرد زينه‌مان براساس نمايشنامه شناخته‌شده رابرت بولت است. آنچه رحمان سيفي آزاد مي‌خواهد در مجموعه تئاترشهر روي صحنه ببرد، يك نمايش ديني است كه از زبان اشقيا به واقعه كربلا و عاشورا مي‌پردازد. سيفي آزاد درباره اجراي مردي براي تمام فصول مي‌گويد: اين نمايش عاشورايي آماده اجراست اما متأسفانه سالن براي اجرا وجود ندارد. ابتدا با تئاترشهر براي 25اجرا به تفاهم رسيديم كه به‌دليل زمانبندي نامناسب اجرا ميسر نشد. گرچه معتقدم مردي براي تمام فصول را مي‌توان در ايام محرم روي صحنه برد و منتظر سالن هستيم.

کد خبر 309269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha