گروه سیاسی: سفیر ایران در بغداد تأکید کرد: مذاکره 2جانبه با هیأت آمریکایی در حاشیه مذاکرات مقدماتی نشست وزرای خارجه همسایه عراق که از روز یکشنبه 18 شهریور در بغداد آغاز می‌شود، در دستور کار نیست.

حسن کاظمی‌قمی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که دستور کار اصلی نشست بغداد که با حضور 6 کشور همسایه عراق، سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت و همچنین سفرای 8 کشور صنعتی جهان برگزار می‌شود، تهیه مقدمات برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده است، گفت: یکی دیگر از مسائل مطرح در این اجلاس، بررسی نتایج نشست‌های کارشناسی امنیتی، انرژی و پناهندگان در دمشق، استانبول و اردن است که پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق در شرم‌الشیخ مصر، برای برگزاری آن‌ها توافق حاصل شده بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که آخرین دور نشست‌های کارشناسی توافق‌شده در اجلاس شرم‌الشیخ نیز در تهران برگزار شده است.

به گفته کاظمی‌قمی، سرپرست هیأت بلندپایه ایران در نشست مقدماتی وزرای امور خارجه کشورهای همسایه عراق، محمدرضا باقری، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه است.

درخواستی دریافت نکرده‌ایم

سرپرست هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات 3جانبه بغداد در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات 3جانبه ایران، آمریکا و عراق خاطرنشان کرد که هنوز درخواست رسمی از جانب طرف عراقی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

محور دیگر

در عین حال، معاون عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه که رئیس هیأت نمایندگی ایران در اجلاس مقدماتی وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق را بر عهده دارد، در گفتگو با ایرنا، اجابت دعوت قبلی وزارت امور خارجه عراق به منظور بررسی راهکارهای ارتقای روابط همه‌جانبه میان 2کشور ایران و عراق را محور دیگر سفر خود به عراق عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده در این سفر، هیات ایرانی در دیدار با مقامات مختلف عراق مسایل مورد اهتمام 2کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد.

توافق‌نامه استرداد مجرمان

در خبری دیگر، دادستان کل عراق در گفتگو با مهر، ضمن تاکید بر اینکه پرونده عناصر گروهک تروریستی منافقین به جرم اقدام علیه ملت عراق همچنان در دست تحقیق و بررسی است، احتمال امضای توافقنامه همکاری میان تهران و بغداد در زمینه استرداد مجرمان را که می‌تواند به استرداد اعضای این گروهک به ایران در صورت دستگیری توسط دولت عراق بینجامد، بعید ندانست.

درخواست طالبانی از کردها

از سوی دیگر پس از آن‌که مقامات عراقی چندبار تاکنون از درگیری‌های مرزی ایران با کردهای عراقی سخن گفته‌اند، رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد که کشورش از شورشیان کرد مستقر در شمال این کشور می‌خواهد تا استفاده از این مناطق را برای انجام عملیات‌هایی علیه ایران و ترکیه متوقف کنند.

به گزارش ایسنا جلال طالبانی روز جمعه در دیدار از شهر کردنشین سلیمانیه گفت: ما از آن‌ها می‌خواهیم به مشاجرات مسلحانه پایان دهند یا دست کم برای جلوگیری از دخالت خارجی در نواحی کردنشین به مدت یک یا 2 سال عملیات‌ خود علیه  ایران و ترکیه را متوقف کنند.

کد خبر 30931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز