یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد سرابی: اگر در این فصل به بوته‌های کنار خیابان و درختچه‌های کوچک نگاه کنید شاید جوانه‌هایی به رنگ سبز روشن را ببینید.

درست مثل جوانه‌هايي كه در اسفند‌ماه سبز مي‌شوند و نشانه رسيدن بهار هستند. ولي الان كه ما منتظر بهار نيستيم. از روي تقويم معلوم است كه تابستان تمام‌شده و در آستانه فصلي سرد قرار گرفته‌ايم. ما تقويم داريم اما گياهان كه تقويم ندارند بايد با سرد و گرمي هوا زمان را بسنجند و در نتيجه با 6‌ماه اختلاف زماني براي فصل رويش آماده مي‌شوند.

در تبليغات‌ مواد خوردني و آشاميدني مي‌شنويم «تهيه شده از مواد گياهي». گاهي حتي مواد دارويي و شبه دارويي ادعا مي‌كنند گياهي هستند چون مردم از مواد شيميايي كه اسامي پيچيده داشته باشند، مي‌ترسند و فكر مي‌كنند كه آثار جانبي خطرناكي دارند اما اگر دارويي از مواد گياهي ساخته شده باشد و روي قوطي آن هم عكس ريشه و برگ و ساقه گياه باشد ممكن است بيشتر به آن اعتماد كنند. بعد از دارو‌ها آبميوه‌ها هستند كه مي‌خواهند ثابت كنند منشا ميوه‌اي دارند و مثلا آب‌پرتقالي كه به ما عرضه شده است واقعا نتيجه چلاندن يك پرتقال، آن هم نه از نوع آبگيري بلكه از نوع مجلسي است. ممكن است مشتري‌ها فكر كنند كه اين آبميوه از شكر و رنگ و اسيد رقيق شده ساخته شده است براي همين هم بايد تكه‌هاي ميوه را با آن مخلوط كرد. شعار گياهي بودن، از مواد غذايي عبور مي‌كند و به پوشيدني‌ها هم مي‌رسد. انگار در مقابل اينكه مي‌گويند مواد پلاستيكي دور ما را گرفته‌اند حالا مواد گياهي مي‌خواهند ثابت كنند كه مي‌توانند همه نياز‌ها را تأمين كنند.

شايد اعتماد بشر به گياه ناشي از علاقه فطري او به طبيعت باشد كه سال‌ها در زندگي شهري سركوب شده است. شايد هم اخباري كه از بيماري‌ها و عوارض ناگوار مواد شيميايي صنعتي مي‌رسد نوعي هراس را پديد آورده است و گياهان در اين بين نجات‌بخش تصور شده‌اند. مثل اينكه گياهان با ما آشنايي خاصي داشته باشند و با قدرت تشخيص دروني بدانند كه نبايد به بشر آسيب بزنند. اما چرا آنقدر از بي‌ضرر بودن گياهان مطمئن شده‌ايم؟ براي قرن‌ها همين طبيعت گياهي و جانوري بود كه انواع بيماي‌هاي مرگبار را ايجاد مي‌كرد و جان بشر را به خطر مي‌انداخت. اگر از كساني كه با طب سنتي آشنا هستند سؤال كنيد به شما خواهند گفت كه هر ماده گياهي‌اي كه مصرف درماني دارد درصورت استفاده بيش از حد، خطري كمتر از سموم شيميايي نخواهد داشت. تازه، همه اينها هم درصورتي است كه تبليغات «تهيه شده از مواد گياهي» درست باشد.

پودر كردن قرص‌هاي تاريخ گذشته و مخلوط كردن آنها با سبوس برنج، خيلي ساده‌تر و كم هزينه‌تر از استخراج و خالص كردن مواد درون برگ‌هاي سبز است؛ تنها بايد مشتري را به شكلي قانع كرد كه اين محصول معجزه‌گر از تركيبات طبيعي ساخته شده است. يادمان باشد اين خود ما هستيم كه نوع و حجم استفاده از طبيعت را تعيين مي‌كنيم و گرنه به گياهان بي‌خطري كه اسفند و مهر را اشتباه مي‌كنند، نمي‌شود كاملا اطمينان كرد.

کد خبر 310095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha