سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - حسین رحمانی: گوشی‌های هوشمند در کار فتح جهانند چون می‌توانند کارهایی را انجام بدهند که قبلا برای هر کدام‌شان می‌بایست یک دستگاه یا وسیله خاص داشت.

همه‌ یاران یک گوشی

 گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند عكس و فيلم بگيرند، فايل صوتي و تصويري پخش كنند، بازي‌هاي مختلف اجرا كنند و البته تماس تلفني برقرار كنند. اما اين دستگاه‌هاي دوست‌داشتني، براي آنكه بتوانند حداكثر قابليت‌هاي خود را به نمايش بگذارند، نياز به برخي لوازم جانبي دارند. گاهي هم براي مراقبت از آنها بايد از پوشش مناسب استفاده كرد. در اين مطلب مي‌خواهيم بامهم‌ترين لوازم جانبي موبايل آشنا شويم و ببينيم براي خريد اين لوازم به چه نكاتي بايد دقت كنيم.

  • سه‌پايه

همانطور كه مي‌دانيد، يكي از قابليت‌هاي مهم گوشي‌هاي هوشمند، عكاسي است. اما براي آنكه بتوانيم هرچه بيشتر از امكانات عكاسي گوشي هوشمندمان استفاده كنيم، بهتر است به فكر وسيله‌اي مانند سه‌پايه باشيم كه بتوانيم در مواقع خاص، گوشي را روي آن ثابت كنيم، به‌ويژه اينكه در شب يا حتي شرايط كم‌نور، استفاده از سه‌پايه براي ثبت عكس‌هاي بدون نقص، ضروري است، هنگام خريدن سه‌پايه براي گوشي هوشمندتان، به وزن و قابليت حمل آن توجه كنيد. وزن پايين و امكان جمع شدن پايه‌ها باعث مي‌شود بتوانيد سه‌پايه را به راحتي در يك كوله پشتي معمولي قرار بدهيد و آن را با خودتان به كوه و دشت و بيابان ببريد و از مزاياي آن بهره‌مند شويد. نكته مهم ديگر تعادل است. سعي كنيد قبل از خريد، گوشي‌تان را روي يك نمونه از سه‌پايه‌اي كه انتخاب كرده‌ايد سوار كنيد و ببينيد آيا سه‌پايه مورد نظر تعادل كافي دارد يا نه. اگر سه‌پايه نتواند گوشي‌تان را نگه دارد، خبري از عكس خوب نخواهد بود. نكته ديگر، داشتن زاويه چرخش مناسب است. وقتي گوشي را روي سه‌پايه سوار مي‌كنيد بايد بتوانيد به‌راحتي گوشي را به چپ و راست يا بالا و پايين حركت بدهيد. به اين ترتيب دست‌تان براي قاب‌بندي بهتر باز خواهد بود.

حدود قيمت: 20تا 35هزار تومان
سه‌پايه يا تريپاد مخصوص موبايل، وسيله گران‌قيمتي نيست و مي‌توانيد با پرداخت هزينه‌اي نسبتا معقول، صاحب يكي از آنها شويد. نكته مهم اينكه برخي از اين سه‌پايه‌ها ظريف‌ترند و فقط براي نگه‌داشتن موبايل طراحي شده‌اند و حداكثر مي‌توانند 250 الي 300 گرم وزن را تحمل كنند ولي برخي ديگر كاربري‌شان قدري متفاوت است و مي‌توانند تا 800گرم را هم تحمل كنند و مي‌شود از آنها به‌عنوان نگهدارنده مونوپاد هم استفاده كرد.

  • مونوپاد

عكس‌هاي سلفي در يكي‌دو سال گذشته، محبوبيت عجيب و غريبي پيدا كرده‌اند و كاربران موبايل هر روز بيشتر از روز گذشته به اين نوع عكس‌ها علاقه نشان مي‌دهند. افزون بر اينكه خود گوشي‌سازها هم بيكار ننشسته‌اند و مشغول بهتر كردن كيفيت دوربين جلويي گوشي‌ها هستند. سازندگان لوازم جانبي موبايل هم وسيله‌هايي مخصوص اين كار طراحي و توليد مي‌كنند. يكي از محبوب‌ترين اين ابزارها مونوپاد يا تك‌پايه است كه قابليت‌هاي بيشتري براي گرفتن عكس‌هاي سلفي در اختيارمان مي‌گذارد.
مونوپادها وسيله‌هاي ساده‌اي هستند با قابليت‌هاي محدود. در كل مي‌توان اين وسيله‌ها را به 3‌دسته و 3 رده قيمتي تقسيم كرد.

حدود 20تا 30هزار تومان
كمترين قيمتي كه براي يك مونوپاد مي‌توانيد بپردازيد، حدود 20هزار تومان است. مونوپادهاي اين رده شاتري معمولي دارند كه روي دسته مونوپاد قرار گرفته و از طريق يك سيم به گوشي وصل مي‌شود و دستور گرفتن عكس را به گوشي منتقل مي‌كند.

حدود 30تا 60هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد مونوپادهايي با شاتر بلوتوثي پيدا كنيد. اين مونوپادها يك كنترلر مجزا دارند كه از طريق بلوتوث به گوشي وصل مي‌شود و تا شعاع چندمتري هم كار مي‌كند. فقط هنگام خريد، گوشي‌تان را همراه داشته باشيد و قبل از خريد حتما اين كنترلر را آزمايش كنيد. ممكن است در مواردي اين كنترل با برخي گوشي‌ها سازگار نباشد.

حدود 80تا 100هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد مونوپادي با تمام قابليت‌هاي ممكن بخريد. بيشتر مونوپادهاي اين رده علاوه بر امكان گرفتن عكس از طريق بلوتوث، قابليت زوم كردن دوربين گوشي از راه دور را هم دارند. در اين مورد هم توجه داشته باشيد كه قبل از خريد، حتما مونوپاد موردنظرتان را امتحان كنيد و ببينيد با گوشي شما سازگار است يا نه.

  • پاوربانك

از آنجا كه باتري گوشي‌هاي هوشمند ظرفيت محدودي دارند و ممكن است كمتر از يك يا 2 روز دوام بياورند، پاوربانك‌ها وارد عمل شده‌اند تا اين مشكل را حل كنند. پاوربانك در واقع يك باتري زاپاس است كه مي‌توان از آن براي شارژ كردن باتري گوشي، تبلت يا هر وسيله شارژي ديگري استفاده كرد. مهم‌ترين نكته براي انتخاب يك پاوربانك، ظرفيت باتري آن است. هرچه ظرفيت يك پاوربانك بيشتر باشد، تعداد دفعاتي كه مي‌شود با آن گوشي را شارژ كرد، بيشتر مي‌شود. پاوربانك‌ها انواع گوناگوني دارند و ظرفيت آنها بين 2000تا 10هزار ميلي‌آمپر ساعت متغير است. معمولا هر قدر ظرفيت يك پاوربانك بيشتر باشد، قيمت آن هم بالاتر است. ولتاژ خروجي پاوربانك‌ها معمولا از استاندارد مشخصي پيروي مي‌كند اما هنگام خريد حتما به سازگار بودن پاوربانك با گوشي‌تان دقت كنيد. مثلا اگر گوشي شما با جريان 1200ميلي‌آمپري شارژ مي‌شود، خروجي پاوربانك هم بايد همين مقدار باشد.

حدود 50هزار تومان
ارزان‌ترين پاوربانك‌هايي كه مي‌توانيد در بازار پيدا كنيد، بين 50 تا 100هزار تومان قيمت دارند. البته در بازار پاوربانك‌هايي ارزان‌تر از اينها هم ممكن است ببينيد، اما پول‌تان را بابت جنس‌هاي نامعلوم و نامشخص هدر ندهيد. پاوربانك‌هاي بي‌نام و نشان اغلب استاندارد نيستند و طول عمرشان پايين است، تازه ممكن است به گوشي شما هم آسيب برسانند. در رده 50هزار تومان به راحتي مي‌توانيد يك پاوربانك با ظرفيت 2500ميلي‌آمپرساعت پيدا كنيد.

حدود 100هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد پاوربانك‌هايي با ظرفيت بالاتر و تا حدود 4000ميلي‌آمپر ساعت پيدا كنيد. با استفاده از چنين پاوربانكي مي‌توانيد به راحتي گوشي‌تان را 2 يا 3 بار شارژ كنيد. چنين پاوربانك‌هايي چيزي در حدود 100گرم وزن دارند.

حدود 150هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد پاوربانك‌هايي با ظرفيت 11هزار ميلي‌آمپرساعت پيدا كنيد. اين پاوربانك‌ها كمي سنگين‌ترند (150الي 200گرم) اما براي چندين بار شارژ كردن گوشي يا شارژ كردن چند وسيله مختلف مناسبند. اين نوع پاوربانك‌ها براي سفرهاي 2‌يا چند روزه خوبند و با آنها مي‌توانيد به كوه و بيابان بزنيد و هرگز نگران شارژ نباشيد!

  • اسپيكر قابل حمل

يكي ديگر از قابليت‌هاي گوشي‌هاي هوشمند، امكان پخش صوت با كيفيت بالاست. همه‌گير شدن اين دستگاه‌ها، حتي باعث شده است بازار پليرها و پخش‌كننده‌هاي صوتي از رونق بيفتد. برخي توليدكنندگان گوشي براي آنكه كاربران را به گوشي‌هاي خود علاقه‌مند كنند، اسپيكرهاي داخلي قدرتمندي براي گوشي‌هاي خود طراحي مي‌كنند. اما چند سالي است كه بازار اسپيكرهاي پرتابل كه از طريق بلوتوث به گوشي يا تبلت وصل مي‌شوند، داغ شده است. اين اسپيكرها را مي‌توانيد به راحتي به كوه و دشت ببريد و در آنجا هم از آن استفاده كنيد. هنگام انتخاب اسپيكر قابل حمل، دقت كنيد كه محصول موردنظرتان وزن و ابعاد مناسبي داشته باشد. همچنين باتري آن بايد به قدري ظرفيت داشته باشد كه با يك‌بار شارژ كامل بين 5تا 8ساعت كار كند. برخي از اين اسپيكرها از حافظه SD يا فلش مموري USB پشتيباني مي‌كنند. اين اسپيكرها مي‌توانند فايل مورد نظر شما را مستقيما از روي فلش يا كارت حافظه پخش كنند.

حدود 30تا 40هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد اسپيكرهاي بلوتوث كوچكي پيدا كنيد كه از طريق سيم رابط به گوشي، تبلت يا لپ‌تاپ وصل مي‌شوند. اسپيكرهاي اين رده خروجي صداي قدرتمندي ندارند اما بهتر از اسپيكرهاي خود گوشي يا تبلت عمل مي‌كنند. توان صداي خروجي بيشتر اسپيكرهاي اين رده، بين 2الي 3وات است.

حدود 50تا 60هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد اسپيكرهايي پيدا كنيد كه علاوه بر اتصال از طريق سيم رابط، امكان اتصال از طريق بلوتوث را هم فراهم مي‌كنند. اسپيكرهاي اين رده، در مقايسه با اسپيكرهاي ارزان‌تر، خروجي صداي قوي‌تري دارند.در اين رده مي‌توانيد اسپيكرهايي با قدرت صداي 10وات هم پيدا كنيد.

  • لنزهاي مخصوص گوشي

محبوبيت عكاسي با موبايل باعث شده است برخي توليدكنندگان به فكر توليد لنزهاي مخصوص دوربين گوشي‌ها بيفتند. قبل از هر چيز بايد توجه داشته باشيد كه كار اين لنزها، بهتر كردن كيفيت دوربين موبايل شما نيست؛ مثلا اين لنزها قرار نيست يك دوربين 8مگاپيكسلي را به يك دوربين 13مگاپيكسلي تبديل كنند. در واقع، كار اين لنزها اين است كه تكنيك‌هاي عكاسي جديدي را در اختيار شما بگذارند و قابليت‌هاي دوربين گوشي‌تان را بيشتر كنند. اين لنزها انواع گوناگوني دارند و هر كدام از آنها براي گرفتن نوع خاصي از عكس مناسب هستند؛ مثلا لنزهاي وايد و سوپروايد براي گرفتن عكس‌هاي عريض و سلفي‌هاي دسته‌جمعي مناسبند، درحالي‌كه از لنزهاي ماكرو براي عكاسي از سوژه‌هاي ريز مثل يك پروانه از فاصله بسيار كم استفاده مي‌شود. لنزهاي خاصي هم موسوم به CPL وجود دارند كه كارشان پُلاريزه كردن نور و حذف كردن اشعه‌هاي اضافي و مزاحم است تا عكس نهايي رنگ‌هاي طبيعي‌تري داشته باشد. از لنزهاي تله هم براي زوم كردن و عكاسي از فاصله دور استفاده مي‌شود.

لنز تله: 50تا 120هزار تومان
قيمت لنزهاي تله بيشتر با قابليت زوم آنها تغيير مي‌كند. يك لنز تله موبايل با زوم 8برابر را مي‌توانيد حدود 55هزار تومان بخريد. لنز تله‌اي كه قدرت زوم 12برابر داشته باشد، در حدود 120هزار تومان قيمت خواهد داشت.

كيت شامل 3 لنز: حدود 20تا 50هزار تومان
در اين رده مي‌توانيد كيتي شامل 3 لنز فيش‌آي، وايد و ماكرو بخريد كه هر كدام از اين لنزها جلوه خاص خودشان را در عكس نهايي ايجاد مي‌كنند. توجه داشته باشيد كه قيمت اين لنزها براساس كيفيت ساخت آنها تغيير مي‌كند و ممكن است قيمت يك كيت 3 لنزي به حدود 100هزار تومان هم برسد. لنز گران‌قيمت‌تر روي هم رفته به‌معناي تصوير شفاف‌تر و تميزتر است.

کد خبر 310318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha