با گذشته ۷‌ ماه از حملات ‌هوایی عربستان و هم‌پیمانانش به شهرهای یمن، آنچه در یمن باقی‌مانده خرابه‌هایی از ساختمان‌های ویران شده، مردم آواره، صف‌های طولانی برای آب و بیمارستان‌های پر از بیمار و بدون داروست.

یمن

 

اما در ميان همه اين ويراني‌ها، نسلي از مردم يمن هم ديده مي‌شوند كه همسايه خود يعني عربستان سعودي را به‌عنوان ويران‌كننده كشورشان به ياد مي‌آورند.درحالي‌كه سازمان ملل از اميد تازه‌اي براي دستيابي به راه‌حل صلح‌آميز در يمن سخن مي‌گويد و استناد اين اميدواري هم موافقت چندباره حوثي‌ها (انصارالله) با قطعنامه سازمان ملل و انجام مذاكرات است، عربستان همچنان بر طبل جنگ مي‌كوبد.

وزيرخارجه عربستان در تازه‌ترين موضع‌گيري درباره بحران يمن گفته‌است، تنها حوثي‌ها هستند كه مي‌توانند به اين جنگ پايان دهند. اين در حالي است كه حملات هوايي جنگنده‌هاي سعودي شبانه‌روز به شهرهاي يمن ادامه دارد. منظور عادل جبير تأكيد بر اين است كه بايد حوثي‌ها تسليم شوند و يمن را به نيروهاي تحت امر عربستان بسپارند. موضوعي كه رهبر انصارالله ديروز بار ديگر در مصاحبه‌اش آن را رد كرد.

او در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: يمني‌ها هيچگاه استقلال خود را فدا نمي‌كنند و بر سر استقلال كشورشان سازش نمي‌كنند.عربستان سال‌هاست كه براي اعمال فشار و نفوذ در يمن برنامه‌ريزي مي‌كند. اين كار زماني از طريق علي‌عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن دنبال مي‌شد. بعد از شروع انقلاب يمن در سال 2011، صالح بعد از فرار از كشور مدتي را در عربستان گذراند. اما در سال‌هاي بعد وقتي سياست‌ها و برنامه‌هاي عربستان از طريق صالح در يمن پيش نرفت، او به دشمن عربستان تبديل شد. در حملات ماه‌هاي اخير جنگنده‌هاي سعودي به شهرهاي يمن، خانه مسكوني علي عبدالله صالح هم هدف حمله سعودي‌ها قرار گرفت.

روزنامه نيويورك‌تايمز ديروز در گزارشي ميداني از يمن نوشت، با ادامه حملات سعودي‌ها، شمار نيروها و هواداران حوثي‌ها هم افزايش مي‌يابد. مردم با ديدن اينكه خانه‌هايشان در حملات عربستان تخريب مي‌شود و اعضاي خانواده‌اشان كشته مي‌شوند، ديگر به اينكه بحران چطور شروع شد و ديگران چه نقشي ممكن است داشته باشند فكر نمي‌كنند.

آنها فقط عاملان اين ويراني‌ها و كشتارها را مي‌بينند. به همين‌خاطر بعضي قبايل در نقاط مختلف يمن از شمال كه پايگاه سنتي حوثي‌هاست تا جنوب كه هميشه به‌دنبال جدايي‌طلبي و استقلال بوده، با چرخشي در هفته‌هاي اخير به سمت حوثي‌ها متمايل شده‌اند. عربستان در ماه‌هاي گذشته اين قبايل را با پول و سلاح تجهيز كرده‌بود تا از آنها به‌عنوان نيروي پياده‌نظام خود در يمن استفاده كند. اما بسياري از اين قبائل اخيرا از عربستان روي‌گردان شده‌اند.

به اين ترتيب عربستان كه بعد از پيشروي‌هاي حوثي‌ها تا پايتخت يمن از هراس از دست دادن نفوذ خود در كشور همسايه‌اش، دست به قمار بزرگي زد و جنگ عليه يمن را آغاز كرد، اكنون با گذشت 7 ماه با هزاران كشته و مجروح و خسارت گسترده‌اي كه به اين كشور زده و واكنش جهان را هم به‌دنبال داشته، هيچ كدام از اهدافش را هم محقق شده نمي‌بيند.

کد خبر 310484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha