شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: چند سال که از زندگی مشترک می‌گذرد، اغلب، علاقه‌ها و نحوه زندگی همسران از هم اثر می‌گیرد و گاهی افراد آن ابعاد شخصیتی دوران مجردی خودشان را ندارند.

سرنوشت را شـما بسازید

پس چه بهتر كه اين تغيير و اثر‌گذاري از نوع مثبت باشد. مرور داستان‌هاي خانوادگي قبل، حين و بعد از عاشورا از روشن‌ترين بهانه‌ها براي يادگيري اثرگذاري مثبت همسران بر زندگي يكديگر است.

  • اثرگذاري يا تغيير؟

اينكه فردي به اميد تغيير‌دادن همسرش به او بله بگويد كار درستي نيست چون تغيير پيداكردن به‌دست خود فرد است و نمي‌شود به زور، اخلاق و رفتارهاي يك فرد بالغ را تغيير داد اما از طرفي همسران از معدود افرادي هستند كه مي‌توانند ناخودآگاه اثر مهمي در رفتارها، علاقه‌ها و سبك زندگي يكديگر داشته باشند. روي ديگر سكه هم ويژگي‌هاي نسبتا ثابت شخصيتي مثل درون‌گرايي و برون‌گرايي، رقابت‌جويي و كمال‌طلبي يا... است كه شايد به كمك يك متخصص و در طول زمان بتواند تغيير كند. هرچه همراهي و محبت بين همسران بيشتر شود افراد به شخصيت و توقعات هم نزديك‌تر مي‌شوند اما به‌نظرشما اثرگذاري بر كدام موضوع از شخصيت همسرتان مهم‌تر است؟ اگر از همسرخود توقع تغيير داريد بنابراين بايد آن انتظارات را به 2 دسته ضروري و غيرضروري تقسيم كنيد؛ مثلا اصرار به اثرگذاري بر تفريحات سالم يا ذائقه غذايي مورد علاقه همسرتان فقط وقت تلف كردن است اگرچه شايد به مرور خودش كمي تغيير كند.

  • سرنوشت‌ساز هم باشيد

دلهم همسر زهير يكي از شهداي كربلاست كه با يادآوري دعوت مهم امام حسين و فكر كردن بيشتر به پيشنهاد ياري امام، بالاخره همسرش را از يك فرد عادي يا حتي شقي تبديل به يار امام كرد. بنابراين شهادت در ركاب امام حسين(ع) روزي زهير شد. براي اثر‌گذار بودن بر همسرتان مي‌توانيد از اين شيوه‌ها كمك بگيريد:1- تأييد رفتار مثبت و درست را جايگزين انتقاد دائم، سرزنش، مقايسه، توهين، پيش داوري و... كنيد. 2- حواستان باشد كه همسر شما كودك نيست. پس به موازات توجه به هدفتان بايد مراقب غرور و احترام ايشان باشيد.3- نقش يك داناي كل را بازي نكنيد. بهترين راه اثرگذاري درست و بدون افراط و تفريط عمل‌كردن خودتان است. 4- مومن نسبت به ديگران بي‌تفاوت نيست و قطعا اين احساس مسئوليت نسبت به همسر خيلي بيشتر مي‌شود اما هدف نهايي براي كمك به همسرتان را به چند مرحله آسان تبديل و يكي يكي آن مراحل را دنبال كنيد.

  • چرا تغيير كند؟

رابطه همسران اگرچه در نگاه روانشناسي دو سويه است اما اسلام عزيز با بيان نقش خدا در اين روابط، اين رابطه را سه‌سويه مي‌داند. پس اگر دنبال اثرگذاري برهمسرتان هستيد و راهكارهاي ديني را هم دنبال مي‌كنيد، مي‌توانيد خوش‌بين باشيد كه كمك‌هاي خدا هم در راه است. شرط اين كمك‌رساني اين است كه علت كمك، چشم و هم‌چشمي، مقايسه آدم‌ها با يكديگر و حرف مردم و... نباشد بلكه موضوع تغيير اخلاق و رفتار، مسئله‌اي باشد كه خدا هم تأييد كند، استعداد همسرتان را در آن ديده باشيد و خلاف واقعيت نباشد؛ مثلا نخواهيد قد همسرتان بلند شود. بنابراين براي اينكه همسرخود را آماده تغيير كنيد به اين پيشنهادها فكر كنيد: 1- مي‌شود بدون آنكه هدفتان را مطرح كنيد مرحله به مرحله غيرمستقيم پيش برويد. 2- يا برعكس، موضوع را به او بگوييد اما قبل از آن تاكيد كنيد كه او را دوست داريد. 3- هيچ وقت كمك به همسرتان را موضوع حرف‌هاي روزمره‌تان با ديگران نكنيد.

کد خبر 310671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha