دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: باتوجه به افزایش حجم آبگرفتگی معابر به‌دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

محمدمهدي گلمكاني درباره نظارت بر عملكرد هيئت‌هاي مذهبي در راستاي عدم‌استفاده از ظروف پلاستيكي در ايام سوگواري‌ ماه محرم گفت: توصيه مي‌كنيم شهروندان از ظروف يكبار مصرف توليدشده در كارخانه‌هاي استاندارد و عرضه شده در فروشگاه‌هاي معتبر استفاده كنند.

وي درخصوص توصيه‌هاي زيست‌محيطي براي حفظ سلامت عزاداران حسيني در ايام محرم ادامه داد: هر ساله در ايام محرم و صفر حجم زيادي از نذورات در ظروف پلاستيكي و يكبار مصرف در مساجد، هيئت‌ها و تكاياي مذهبي در سطح شهر تهران توزيع مي‌شود، اين درحالي است كه تماس اين ظروف با غذاي گرم‌ و چرب، خاصيت اسيدي ايجاد كرده و مواد بسيار خطرناكي توليد مي‌كند، ضمن اينكه اين ظروف اكثرا سرطان‌زا بوده و تهديدي براي سلامت شهروندان محسوب مي‌شوند، برهمين اساس توصيه مي‌شود شهروندان از ظروف يكبار مصرف با منشأ گياهي استفاده كنند. گلمكاني تأكيد كرد: شهروندان در توزيع چاي، شير داغ يا هرنوع نوشيدني ديگر از ليوان‌هاي يكبار مصرف كاغذي يا با پايه گياهي بهداشتي استفاده كنند. وي با بيان اينكه در محل توزيع نذورات مخازن جمع‌آوري پسماند تعبيه شده، گفت: شهروندان از رهاكردن ظروف در محل خودداري كنند. ضمن اينكه ضروري است مسئولان هيئت‌ها و تكايا در جمع‌آوري اين ظروف در محل توزيع، نظارت لازم را اعمال كنند.

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري ادامه داد: نظارت بر هيئت‌هاي مذهبي و توزيع سطل‌هاي آبي‌رنگ ويژه پسماندهاي خشك در هيئت‌ها، تكايا و مساجد فاقد مخزن‌هاي جمع‌آوري زباله و همچنين لايروبي انهار اطراف تكايا، هيئت‌هاي مذهبي و مساجد در 3 نوبت صبح، ظهر و شب در دستور كار قرار گرفته است.

گلمكاني با تأكيد بر اينكه دستور‌العمل‌هاي ارسالي به مساجد و تكايا باعث شده در مراسم عزاداري سالار شهيدان براي حفظ محيط‌زيست شهري، بهداشت و سلامت شهروندان گام‌هاي مؤثري برداشته شود، اضافه كرد: اقدامات اجرايي درباره مديريت بهينه پسماندهاي خشك و‌ تر در اطراف هيئت‌ها، مساجد، تكايا و همچنين اقدامات آموزشي و فرهنگي و اطلاع‌رساني درخصوص كاهش مصرف و مضرات بهداشتي و زيست‌محيطي ظروف پلاستيكي، از موضوعاتي است كه در اين ايام مدنظر قرار گرفته شده است.

وي با بيان اينكه دير تجزيه‌شدن ظروف پلاستيكي و عدم‌تفكيك مناسب پسماندهاي ناشي از اين ظروف و تخليه‌شدن اين ظروف در انهار و به تبع آن آبگرفتگي معابر، خسارات جبران‌ناپذيري به سلامت شهروندان و وضعيت بهداشت و محيط‌زيست شهري وارد مي‌كند، افزود: به همين منظور ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با هدف حفظ محيط‌زيست شهري و سلامت شهروندان، توصيه‌نامه‌هاي زيست‌محيطي- بهداشتي تهيه و به مناطق ۲۲ گانه جهت اجرا ابلاغ كرده كه بر انجام آن توسط مساجد و تكيه‌ها نظارت مي‌شود.

کد خبر 310877

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha