چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

محمد باریکانی: ماجرای پیگیری‌ها برای بــازگــرداندن الواح هخامنشی به ایران به‌رغم همه تلاش‌ها یک‌بار دیگر نام عباس علیزاده، باستان‌شناس ایرانی مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو را بر سر زبان‌ها انداخت، او همین ۲‌سال پیش رئیس مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو را به ایران آورد و زمینه‌های بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران را بیش از گذشته هموار کرد.

 حضور او در ايران هربار با حاشيه‌هاي رسانه‌اي همراه است اين بار علاوه بر 2 باستان شناس آمريكايي كه با او به ايران سفر كرده‌اند 2 دانشجوي دانشگاه UCLA آمريكا نيز كه درس مرتبط با تمدن عيلام داشتند از او خواسته‌اند تا شوش را به آنها نشان بدهند همين اتفاق موجب شد تا برخي رسانه‌ها به اشتباه بازديد دانشجويان و باستان‌شناسان آمريكايي از شوش را به كاوش باستان‌شناسي تعبير كنند، در حالي كه محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور به همشهري گفته است كه هيچ مجوزي براي كاوش به بازديدكنندگان از شوش داده نشده است.

عباس عليزاده، نزديك به 30سال است كه در محوطه‌هاي باستاني خوزستان اقدام به حفاري‌هاي باستان‌شناسي كرده و با دوره‌هاي مختلف تاريخي نيز آشناست. تپه چغابنوت خوزستان نخستين بار توسط اوكشف و مشخص شد كه اين تپه باستاني نخستين روستاي شكل گرفته در خوزستان است.

تصور رسانه‌اي اين بود كه يك هيأت باستان‌شناسي آمريكايي به شوش رفته است تا كاوش‌هاي باستان‌شناسي را با آنها از سر بگيرد و همين موضوع موجب شد تا حاشيه جديدي درخصوص سفر هيأت آمريكايي‌ به شوش با عنوان آمريكايي‌ها در شوش شكل بگيرد.

تصور رسانه‌اي آن بود كه مدير پايگاه‌هاي جهاني ميراث فرهنگي به آنها مجوز بازديد از شوش را داده است و اينگونه القا شد كه شوش در حال كاوش با گروه آمريكايي است.عباس عليزاده، اما در تماس با روزنامه همشهري اعلام كرد كه هيچ مجوز كاوش باستان‌شناسي در شوش صادر نشده و قرار هم نيست چنين اتفاقي بيفتد.

او با تأكيد بر اينكه 4باستان‌شناس و دانشجوي آمريكايي تنها براي بازديد از شوش و محوطه‌هاي تاريخي خوزستان از او خواسته‌اند تا اين محوطه‌ها را به آنها، نشان بدهد، گفت: متأسفانه برخي در شرايط بازگشت آرامش در كشور سعي بر دست گذاشتن بر مسائل حساس سياسي دارند. رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و معاون ميراث فرهنگي كشور سال گذشته پيشنهاد كردند كه چون شوش ثبت جهاني شده و شرايط در اين منطقه به‌گونه‌اي است كه وقتي گردشگر براي بازديد اين محوطه مي‌رود جز كاخ آپادانا هيچ‌چيزي براي ديدن وجود ندارد و تنها تپه‌هاي خاكي اطراف اين محوطه است، كاوش‌هاي جديد در شوش انجام شود.

وي با تأكيد بر اينكه نام شوش در تورات نيز ذكر شده است و بسياري از گردشگران خارجي كه به ايران سفر مي‌كنند به‌دليل شهرت محوطه باستاني شوش علاقه‌مند به بازديد از آن محوطه هستند، افزود: وقتي گردشگران به شوش سفر مي‌كنند و جز مشتي خاك چيزي نمي‌بينند از سفر به ايران مايوس مي‌شوند.

به گفته عليزاده، به‌دليل همين شرايط از او درخواست شد كه شوش به لحاظ گردشگري و باستان‌شناسي ارتقا يابد.او از وجود پيشنهاد كاوش‌هاي مجدد در شوش خبر داد كه هنوز در حد يك طرح مانده است و نياز به تأييد و تصويب پژوهشگاه ميراث فرهنگي دارد.

به گفته او در اين طرح درصورتي كه به تصويب پژوهشگاه ميراث فرهنگي برسد كاوش‌هايي از دوره اسلام تا پيش از تاريخ با همكاري باستان‌شناسان ايراني و خارجي در شهر شاهي و شهر صنعتگران شوش انجام مي‌شود و مجموعه‌اي عظيم از ساختمان‌هاي اداري و تاريخي شهر شاهي و مسجد اسلامي شهر صنعتگران بيرون مي‌آيد تا بازديد‌كنندگان از شوش رضايت داشته باشند و جمع زيادي از باستان شناسان و دانشجويان ايراني براي نسل‌هاي بعد آموزش ببينند.

عليزاده تأكيد كرد: پروژه شوش يك طرح ملي است كه هنوز كميته آن تشكيل نشده و تنها بايد در انتظار تأييد نهايي طرح از سوي پژوهشگاه ميراث فرهنگي بود.

  • آيا اين پاسخ ميراث فرهنگي است؟

فرهاد عزيزي، مدير پايگاه‌هاي جهاني نيز با اعلام اينكه هيچ مجوزي براي كاوش در شوش صادر نشده است به همشهري گفت: به‌دليل تلاش‌هاي آقاي عليزاده در ساماندهي شوش در نامه‌اي از مدير پايگاه شوش خواستم تا همكاري براي بازديد او و چند باستان‌شناس آمريكايي همراه او از شوش را انجام بدهد و اين دفتر هيچگاه در جايگاه صدور مجوز براي كاوش نيست.

کد خبر 311141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha