پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

پیگیری اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید ملی، پرهیز از واردات بی‌رویه و عدم‌واردات کالاهای مصرفی از آمریکا ۴ محور مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در نامه روز گذشته به رئیس‌جمهور است.

اقتصاد

رهبر معظم انقلاب كه در نامه ديروز به تأييد مشروط مصوبه شوراي‌عالي امنيت ملي درباره توافق هسته‌اي ايران با گروه 1+5 موسوم به برجام پرداختند، توصيه‌هايي را نيز درباره سياست‌هاي اقتصادي كشور پس از اين توافق مورد تأكيد قرار دادند. تقويت توليد ملي با ابزار اقتصاد مقاومتي و عدم‌واردات بي‌رويه كالاهاي مصرفي 2محور اصلي اين توصيه‌ها را تشكيل مي‌دهد؛

توصيه‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته به كرات مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. هفته گذشته بود كه احمد توكلي، نماينده تهران در گفت‌وگويي با همشهري گفت كه اقتصاد مقاومتي چنان كه لازم است مورد توجه دولت قرار نگرفته و در اين زمينه اقدامات لازم به‌عمل نيامده است.

اين در حالي است كه مقامات اقتصادي دولت سياست‌ها و تصميمات اقتصادي خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتي مي‌دانند. به‌عنوان مثال، محمد باقر نوبخت، سخنگوي دولت روز سه‌شنبه هفته جاري در نشست خبري خود گفت: برنامه توسعه ششم كه از ابتداي سال 95اجرايي خواهد شد برگرفته از سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

پيش‌تر هم اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور اعلام كرده بود كه دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتي پيش مي‌رود. اما توكلي، نماينده تهران در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: «به‌نظرم با گذشت نزديك به 18‌ماه از ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري، كار خاصي براي اجرايي شدن اين سياست‌ها از سوي دولت صورت نگرفته و اين سياست‌ها و اهداف مورد غفلت قرار گرفته است.»

  • تأكيد دوباره رهبري نشانه چيست؟

تأكيد دوباره مقام معظم رهبري بر اقتصاد توليدمحور و پرهيز از واردات بي‌رويه كالاهاي مصرفي نشان از آن دارد كه ايشان همچنان بين وضع موجود با هدف تعيين شده فاصله مي‌بينند. كما اينكه ايشان در ديدار 22مهر‌ماه با جمعي از دانشجويان و استعدادهاي برتر علمي كشور بيان كردند: درخصوص نحوه اجرا و پيشرفت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اكنون زمينه بحث نيست اما از پيشرفت اين سياست‌ها خشنود نيستم.

رهبر معظم انقلاب در شرايطي اين 4 محور اساسي را مطرح كردند كه گفت‌وگوي همشهري با تعدادي از نمايندگان مجلس نشان مي‌دهد كه «باور به اقتصاد مقاومتي به‌عنوان راهكار عبور كشور از مشكلات فعلي اقتصادي ايجاد نشده است يا هنوز اجماع لازم بين دولتمردان درباره آن ديده نمي‌شود» يا احيانا برخي بر اين باورند كه گشايش اقتصادي لزوما در گرو حل مشكلات خارجي است.

اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب در نامه روز گذشته به رئيس‌جمهور تصريح مي‌كنند: «رفع تحريم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران كار لازمي است، اما گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات كنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همه‌ جانبـه اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد.»

احمد توكلي، نماينده تهران درخصوص اهميت تأكيد چند باره رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتي مي‌گويد: «وقتي عمل و نظريات مشاوران و برخي تصميم‌سازان اقتصادي را رصد مي‌كنيم، مشاهده مي‌شود كه آنها از نظرياتي دفاع مي‌كنند كه حل شدن در نظم موجود جهاني را توصيه مي‌كنند و نتيجه آن تابعيت از رفتار شركت‌هاي چند‌مليتي است. »

توكلي يك انتقاد ويژه از دولت هم به‌عمل مي‌آورد و مي‌گويد: «در ارتباط با تشكيل ستاد ويژه اقتصاد مقاومتي در دولت هم نمي‌خواهم درخصوص ميزان موفقيت آن منفي بافي كنم و اگر دولت مصمم به اجراي سياست‌هاي ابلاغ شده است، بايد به اين سياست‌ها و اهداف و الزامات آن وفادار باشد اما نمي‌شود هم شعار اقتصاد مقاومتي داد و هم دروازه‌هاي كشور به روي واردات كالاهاي خارجي بازتر شود.»

  • در دام واردات بي‌رويه نيفتيم

محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: بايد نسبت به اصلاح ساختار اقتصادي اقدام كنيم تا با كاهش فروش يا افت قيمت نفت و ساير محدوديت‌ها در برابر دشمن شكنندگي نداشته باشيم. بر اين اساس در شرايط پس از اجراي برجام بايد مراقب باشيم تا مجددا در دام واردات بي‌رويه كالاهاي مصرفي، افزايش سهم نفت در منابع بودجه و يا نفوذ دشمنان به اقتصاد كشور با مصرف كالاهاي وارداتي آنها نيفتيم. با اين روند بايد از ابلاغيه 24ماده‌اي رهبري براي استحكام دروني اقتصاد كشور بهره گيريم تا اگر به هر دليلي در آينده دشمنان خواستند با ابزارهاي اقتصادي به كشورمان ضربه بزنند، آماده رويارويي با اين تهديدها باشيم.

  • آسيب‌پذيري اقتصادي را كم كنيم

ايرج نديمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس: با پذيرش برجام و لغو تحريم‌هاي ناعادلانه كشورهاي غربي، اكنون فرصتي براي تقويت بنيه اقتصادي كشور فراهم شده و طبيعي است كه بايد با استفاده بهينه از اين فرصت شرايطي را فراهم كنيم كه اگر در آينده نيز دچار چنين چالش‌هايي شديم، آسيب‌پذيري كشورمان كاهش يابد. بايد تقويت بنيه اقتصادي و اتخاذ الگوي اقتصاد مقاومتي، سرمايه انساني و منابع نفتي و غيرنفتي را به‌گونه‌اي مديريت كنيم تا در شرايط مشابه آسيب نبينيم. اگر درها را به روي كالاهاي مصرفي اين كشورها باز كرده و به جاي سازندگي و تقويت توليد داخل به واردكننده كالاي مصرفي تبديل شويم در واقع قدرت اقتصادي دشمنان را افزايش داده‌ايم.

کد خبر 311255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha