همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام(ره) آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» را در جلسات خود تکرار می‌کردند و ذیل این آیه مواردی را مورد تاکید قرار می‌دادند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش «قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)» با اشاره به دیدگاه و افکار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامي، اظهار کرد: در عصری که فکر می‌شد اسلام به عنوان مکتب از میان رفته است و هم از شرق و هم از غرب، مادیات بر سر مردم می‌بارید، به یکباره جرقه‌ای از ایران و از پایگاه بزرگ قم بلند شد و امام (ره) توانستند چنین شرایطی را ایجاد کنند.

وی افزود: اگر می‌توانستیم با همان افکار امام (ره) به خوبی عمل کنیم امروز وضع‌مان متفاوت بود اما با این حال مأیوس نیستیم و با افکار و آگاهی ملت موج جدیدی از پیشرفت‌های همه‌جانبه به نام اسلام و قرآن را می‌توانیم در دنیا ثبت کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سخنرانی‌های حضرت امام (ره) که به زبان ساده و برای امت‌شان بیان می‌کردند متکی به قرآن بود و ایشان به عنوان یک چهره واقعاً قرآنی زندگی، تحصیل، تدریس و تکامل سیاسی و اجتماعی‌شان را می‌توان به یک نقطه برگرداند که مربوط به کشف و فهم ایشان از قرآن و معارف اصلی قرآن بوده است.

وی ضمن تجلیل از نهادها و دستگاه‌های برگزارکننده همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی (ره)، گفت: 600 مقاله به این همایش ارسال شده که بسیاری از مقالات آن طور که دیدم هر یک از زاویه تخصصی به موضوع همایش پرداخته‌اند که این مسئله نشانه خوبی است که هر یک از انسان‌ها از زوایای مختلف و اطلاعاتی که از قرآن دارند، مواجه شده‌اند می‌توان به صورت تخصصی از سخنان امام (ره) استفاده کرد هر چند هنوز تمام ابعاد سخنان امام (ره) باز نشده و نمی‌توان آن را در یک سخنرانی تبیین کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امام (ره) توانستند مردمی را که دچار ستم و فشار بودند به آسانی نجات دهند و انقلابی را ایجاد کنند که غرب و شرق با آن به مخالفت بپردازند.

وی گفت: در آن دوره ادبیات رسانه‌ها بر محور مادیت و به نوعی ماتریالیسم تاریخی می‌چرخید با این حال امام (ره) در چنین شرایطی توانستند همه کشورهای قدرتمند مسلط بر ایران را شکست دهند و از سوی دیگر توانستند رژیمی که همه چیز برای دوام خود داشت را از بین ببرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انقلاب‌های اخیر منطقه، اظهار کرد: در این سال‌ها شاهد بودیم که انقلاب‌هایی در برخی کشورها از جمله مصر، تونس، لیبی و یمن صورت گرفت اما می‌بینیم که وضعیت‌شان امروز به چه صورت است در حالی که انقلاب اسلامی با اینکه چپ و راست و مشرق و مغرب و ارتجاع منطقه سر ما ریختند تا انقلاب جوانی را از بین ببرند، با جان‌نثاری‌های مردم که از نفس مقدس تقویت شده بود، این انقلاب حفظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم عراق مبارزات زیادی را انجام دادند و در آخر توانستند با کمک آمریکا، صدام را از میان بردارند اما با این حال بعد از سال‌ها نتوانسته‌اند شرایط آرامی داشته باشند و من آینده را برای این کشور سخت می‌بینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در ایران هم چنین شرایطی را داشتیم اما امام (ره) توانستند کشور را از شر جنگ، شورش کور، تحریم‌ها و بایکوت بیرون بیاورد، به طوری که امروز کشوری قدرتمند و امن در منطقه شده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اشارات قرآنی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: ایشان در پایان جلساتی که در قم داشتند دقایقی به بیان توصیه‌هایی می‌پرداختند که در این توصیه‌ها همیشه به یک آیه اشاره می‌کردند که ما از این مسئله تعجب می‌کردیم و گاه به شوخی می‌گفتیم که امام (ره) تنها این آیه از قرآن را بلد است؛ آن آیه هم «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در این آیه خداوند به پیامبر (ص) به نقطه‌ای تأکید داشتند که باید مورد توجه قرار گیرد. بر اساس این آیه اگر می‌خواهید قیام کنید یعنی اقدام مهمی انجام دهید باید اخلاص داشته باشید؛ چون اگر برای خدا باشد خداوند آن را خوب تحویل می‌گیرد و هم خوب به نتیجه می‌رساند.

وی نقطه اساسی این آیه را تفکر و تعقل عنوان کرد و افزود: اقدام مهمی که انجام می‌شود، می‌تواند فردی یا جمعی باشد اما در هر صورت نیاز به تفکر دارید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در قرآن به تفکر، تعقل و علم تأکید شده است و تا آنجا که در ذهن دارم 600 بار به علم، عقل و فکر اشاره شده است. ملتی که کارهایش با تفکر، دانش و تعقل باشد استحقاق رسیدن بلند مرتبگی را دارد.

هاشمي رفسنجاني  با بیان اینکه اگر با تفکر و اندیشه عمل کنید به پیشرفت و توسعه در راه خدا می‌رسید، گفت: باید با تفکر وارد میدان شد و اول و آخر مسائل را دید و اگر امام (ره) توانستند به آسانی بر سلطه غلبه پیدا کنند و طاغوت را شکسته دهند به خاطر همین محاسبات بوده است.

وی گفت: در این آیه‌ای که امام (ره) بارها به آن تاکید داشتند، 14 نکته مهم توانستم استخراج کنم که در تفاسیر دیگر نیز به این نکات اشاره شده بود.

کد خبر 312252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha