مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

محدثه قیدی: هرچند وقت یک‌بار اخبار نگران‌کننده و تأسف باری از حوادث مرتبط با ساخت وساز به گوشمان می‌رسد.

آخرين خبر از اين دست حادثه سقوط تاوركرين در بزرگراه نيايش بود كه منجر به فوت يك نفر شد. ظرف يك‌سال گذشته و با توجه به حجم بالاي ساخت‌و‌سازهاي صورت گرفته در تهران اخبار پي‌درپي مربوط به سقوط تاوركرين‌ها باعث شده تا عبور از كنار اينگونه تجهيزات به كابوسي براي ساكنان شهر تهران تبديل شود.

  • ضعف در نظارت بر جرثقيل‌ها

هنوز مشخص نيست آيا ابزار اينچنيني در ساخت و سازها داراي استانداردهاي لازم هستند يا خير. اين در حالي است كه در هفته‌هاي اخير 2حادثه از اين دست در پايتخت روي داده است. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر از استاندارد نبودن تجهيزات ساختماني انتقاد مي‌كند. وي معتقد است در بيشتر مواقع هنگام ورود تاوركرين‌ها به كشور به استاندارد آنها توجه نمي‌شود. حتي برخي از اين تجهيزات بدون حضور دستگاه‌هاي نظارتي، گواهينامه‌هاي سلامت دريافت مي‌كنند درحالي‌كه مؤسسات صادركننده اين مجوزها بايد حضورا به‌صورت چشمي و با تجهيزات مناسب تست اين دستگاه‌ها را انجام دهند.

از طرف ديگر معصومه آباد كه رياست كميته ايمني شوراي شهر را برعهده دارد از عدم‌احراز شرايط ايمني تاوركرين‌ها اظهار تأسف مي‌كند. به گفته آباد در منطقه 2 يكي از اين جرثقيل‌ها در جوار مؤسسه آموزشي سوره با 2000دانش‌آموز در حال فعاليت است كه استرس زيادي را موجب شده است. محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران نيز از ارسال نامه‌اي به سازمان نظام مهندسي خبر داده است. در اين نامه خواسته شده تا وضعيت تمامي تاوركرين‌هاي فعال در پايتخت مورد بازبيني قرار گيرد، زيرا طبق مبحث 12مقررات ملي ساختمان كه وزارت مسكن تهيه كرده است مهندسين ناظر موظفند گواهي سلامت تاوركرين‌ها و ساير تكنولوژي‌هاي نوين را چك كنند. تندگويان نسبت به اينكه سازمان نظام فني و مهندسي در شيوه اجراي ساخت‌و‌سازهاي شهر تهران و تجهيزاتي كه در ساختمان و برج‌سازي‌‌ها استفاده مي‌شود، استانداردهاي لازم را اعمال نمي‌كند، انتقاد دارد و وظيفه نظارت بر عملكرد سازمان فني و مهندسي را متوجه وزارت مسكن و شهرسازي مي‌داند كه بايد به پيمانكاران دستورالعمل‌هاي نظارتي را ابلاغ كند.

مسلم است كه همه حوادث كارگاه‌هاي ساختماني را نمي‌توان در سقوط جرثقيل‌ها خلاصه كرد زيرا اساسا ماهيت ساختمان‌سازي به‌گونه‌اي است كه با انواع خطرات نظير سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، ريزش آوار، ريزش ديواره گودبرداري و برق‌گرفتگي به‌عنوان حوادث شايع در اين حوزه همراه است تا جايي كه از صنعت ساختمان‌سازي به‌عنوان يكي از حادثه‌خيزترين صنايع در دنيا نام برده مي‌شود.

به‌نظر مي‌رسد عدم‌پايبندي به مقررات ايمني نوعي ضعف رايج فرهنگي درميان كارگران و كارفرمايان باشد. از اين‌رو ارتقاي فرهنگ ايمني مي‌تواند منجر به رعايت مقررات ايمني و پرهيز از رفتارهاي ناايمن و متعاقب آن جلوگيري از وقوع حوادث جاني و مالي هنگام ساخت‌وساز شود.

  • ارتقاي ايمني با رعايت اصول فني

كارشناسان در ريشه‌يابي حوادث كارگاه‌هاي ساختماني بيش از همه به عدم‌پايبندي به قانون توسط كارفرمايان انتقاد دارند و حتي ريشه حدود 80درصد حوادث ساختماني را به عوامل انساني نسبت مي‌دهند. آنها معتقدند با رعايت يكسري اصول ايمني از سوي كارفرمايان به راحتي مي‌توان سلامت بين يك تا 3ميليون كارگرفعال در اين صنعت را بيشتر حفظ كرد. مثلا مي‌توان با رعايت مقررات ايمني و صرف هزينه ناچيز در قالب نصب حفاظ‌هاي موقت در سمت پرتگاه، مهاركردن بالابرهاي حمل مصالح، استفاده اجباري از لوازم حفاظت فردي (كلاه، كفش، كمربند ايمني) و رعايت فواصل ايمني كار در مجاورت خطوط برق فشارقوي و تقويت بخش نظارت و ايمني، جلوي بسياري از حوادث را گرفت.

کد خبر 312321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha