پس از شکایت احمد توکلی نماینده نام‌آشنای مجلس به همراه ۴ تن دیگر از نمایندگان به مراجع نظارتی در مورد تخلف در واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و هرمزال دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در سخنانی بی‌سابقه به صراحت این نمایندگان را دروغگو خواند و آنها را به شکایت در مراجع قضایی تهدید کرد.

به‌گزارش همشهري، ماجرا از آنجا شروع شد كه احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اسنادي ارائه كرد كه نشان مي‌داد در واگذاري سهام شركت آلومينيوم‌المهدي و طرح هرمزال كه متعلق به اين شركت است رقابت رعايت نشده و به زعم او به‌خودي‌ها فروخته شده است.

توكلي گفته بود مجلس و وزارت اقتصاد قبلا به سازمان خصوصي‌سازي‌ در اين‌باره تذكر داده بودند اما اين سازمان توجه نكرده است. بر اين اساس پس از طرح موضوع در رسانه‌ها در نهايت او به همراه الياس نادران عضو كميسيون برنامه و بودجه، محمد حسين حسين‌زاده بحريني عضو كميسيون اقتصادي، احمد اميرآبادي عضو كميسيون برنامه و بودجه و‌ الله‌‌وردي دهقاني عضو كميسيون صنايع و معادن به ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور شكايت كردند تا اگر تخلفي در واگذاري سهام آلومينيوم المهدي انجام شده است مورد بررسي قرار بگيرد.

احمد توكلي قبلا گفته بود: در ارزيابي‌هاي مكرري كه از ميزان دارايي‌ها انجام گرفته دائما روش ارزيابي و دارايي‌هايي كه سازمان خصوصي‌سازي‌ به سراغش رفته تغيير كرده است. در ارزيابي اول جمع دارايي‌هاي هرمزال ۷۲۰ميليارد تومان برآورد مي‌شود ولي ۸‌ماه بعد اين رقم بيش از دوبرابر يعني ۱۶۹۴ميليارد تومان محاسبه مي‌شود.

او تأكيد كرده بود: خريدار، مجتمع المهدي و هرمزال را به‌صورت قسطي خريداري كرد درحالي‌كه طبق برآوردهاي واقع‌بينانه در روز تحويل ۵۰۰ميليارد تومان شمش، مواداوليه و ضايعات در انبارمجتمع وجود داشته است. جمع موجودي شمش توليدي در انبار در روز تحويل مجتمع، نزديك به ۴۰هزارتن بود كه خريدار چند روز بعد ۴۱۰۰تن از اين محصولات را كيلويي۶۱۱۰۸ ريال دركل ۲۵ميليارد تومان به‌صورت نقد فروخت و نزديك به دوبرابر آورده نقدي اوليه‌اش به چنگ آورد.

  • عليه دروغگوها شكايت مي‌كنيم

همزمان ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي در مصاحبه‌اي كه متن آن در سايت رسمي اين سازمان منتشر شده اعلام كرد: هر مدعي كه ايرادي به اين واگذاري بگيرد و دروغ بگويد و به سازمان خصوصي‌سازي افترا بزند بايد در قبال سخنان و مطالب خود پاسخگو باشد.

رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي تأكيد كرد: افرادي كه شبهاتي دارند هر چيزي را غيراز توضيحات ما بخواهند اظهار كنند، مسئوليت ادعاهايشان با خودشان است.معاون وزير اقتصاد در واكنش به اظهارات نمايندگان مجلس مبني بر اينكه سهام اين شركت به يك شرخر صنعتي فروخته شده است، گفت: اين يك اتهام بزرگ است و اگر كسي چنين حرفي مي‌زند، بايد نزد خدا توبه كند. اين حرف‌هاي نادرست را نبايد نمايندگان مجلس به زبان بياورند.

او افزود: از اين به بعد آقايان يا هر شخص ديگري به روند واگذاري و عملكرد سازمان خصوصي افترا بزنند و دروغ بگويند، حق خود مي‌دانيم كه عليه آنان شكايت كنيم. هر كس بخواهد سازمان خصوصي‌سازي و روند واگذاري را تخريب كند، بايد پاسخگوي مطالب و سخنان خود باشد و اين سازمان نيز حق شكايت از آنها را براي خود محفوظ مي‌داند.

  • از مانور خصولتي‌ها جلوگيري كنيد

همزمان با بالا گرفتن جنجال بر سر فروش سهام آلومينيوم المهدي، غلامرضا اسداللهي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي از بروز برخي مشكلات در فرايند واگذاري شركت‌هاي دولتي به بخش خصوصي خبر داد و گفت: متأسفانه در فرايند واگذاري شركت‌هاي اصل 44به بخش خصوصي مشكلاتي وجود دارد. او افزود: در برخي از واگذاري‌ها اين ادعا وجود دارد كه قوانين گاهي به درستي در فرايند قيمت‌گذاري يا تشخيص اهليت خريدار رعايت نمي‌شود و وجود شبهه و ترديد در روند واگذاري منجر به خسارت و ضربه به اعتماد عمومي جامعه شده است.

او با اشاره به موضوع فروش سهام هرمزال و المهدي اعلام كرد: موضوع واگذاري سهام شركت آلومينيوم المهدي علاوه بر طرح در كميسيون اصل‌44 قانون اساسي به‌طور انفرادي از طريق برخي نمايندگان مطرح مجلس پيگيري و طرح موضوع شده است. او تأكيد كرد: در روند واگذاري‌ها بايد به‌طور حتم تجديد‌نظر شود و ضمن روان‌سازي‌ فرايند خصوصي‌سازي‌ در كشور از حراج بيت‌المال و مانور خصولتي‌ها در كشور جلوگيري كرد.

کد خبر 312417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha