دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

درحالی‌که اجساد تعدادی از قربانیان هــواپـــیـــمای ایـــربــاس A۳۲۱-۲۰۰ متعلق به خطوط هوایی متروجت روسیه روز گذشته به سن پترزبورگ منتقل شد، مسئولان این شرکت احتمال سقوط هواپیما در اثر نقص فنی را رد کردند.

سقوط

الكساندر اسميرنوف، معاون رئيس هواپيمايي متروجت، ديروز در كنفرانسي خبري در مسكو ضمن رد احتمال وجود مشكلات فني در هواپيما يا بروز خطاي انساني در سانحه سقوط پرواز 9268گفت: «اين هواپيما در اثر يك عامل خارجي در آسمان متلاشي شده و سپس به زمين سقوط كرده است.» اسميرنوف همچنين اعلام كرد هواپيما از نظر فني در «بهترين وضعيت ممكن» قرار داشته است. با اين حال دولت روسيه با صدور دستوري از اين شركت خواسته فعلا هواپيماهاي ايرباس سري A321-200 خود را از برنامه پروازي خارج كند. به گفته الكساندر اسميرنوف، كادر پرواز در لحظه سقوط هيچ تماسي با زمين نداشته‌اند و اين به‌معناي آن است كه آنها ناگهان كنترل تمام بخش‌ها را از دست داده‌اند.

ويكتور سوروشنكو، رئيس كميته بين دولتي هوايي مستقر در مسكو پيش از اين اعلام كرده بود: «هواپيما در آسمان متلاشي شده و تكه‌هاي آن در محيطي در حدود 20كيلومترمربع پخش شده است.» همزمان برخي كارشناسان هوايي روس با توجه به سقوط ناگهاني هواپيما از ارتفاع بالا، احتمال انفجار بمب در قسمت بار هواپيما را بسيار بالا دانسته‌اند.

ديميتري پسكوف سخنگوي كرملين ديروز در كنفرانسي خبري در مسكو در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد احتمال تروريستي بودن حادثه گفت كه هنوز مدارك كافي براي رد يا پذيرفتن هيچ‌يك از تئوري‌ها وجود ندارد. پسكوف با اين حال، احتمال اقدام تروريستي و بمبگذاري در هواپيما را رد نكرد. شامگاه شنبه گروه تروريستي داعش مسئوليت ساقط كردن هواپيماي مسافربري روسيه را برعهده گرفته بود؛ ادعايي كه از سوي مقام‌هاي روسيه و مصر رد شده است.

طبق اعلام منابع خبري روس، اجساد 164نفر از قربانيان به سن پترزبورگ منتقل شده است. از خانواده‌هاي قربانيان خواسته شده در مركز ويژه‌اي كه در فرودگاه اين شهر ترتيب داده شده حضور پيدا كنند تا از آنها نمونه دي‌ان‌اي گرفته شود. روز گذشته همچنين ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه اعلام كرد عمليات جست‌وجو تا زماني كه لازم باشد در منطقه سقوط هواپيما ادامه پيدا خواهد كرد.

  • سقوط 9268
  • پرواز 9268خطوط هوايي متروجت روسيه بامداد شنبه فرودگاه شرم الشيخ در جنوب منطقه صحراي سيناي مصر را به مقصد سن پترزبورگ ترك كرده بود كه بر فراز صحراي سينا دچار سانحه شد و سقوط كرد؛ هيچ‌يك از 224سرنشين اين هواپيما جان سالم به در نبردند. اين سانحه بزرگ‌ترين سانحه تاريخ هوايي روسيه و شوروي سابق خوانده شده است.
  • اين پرواز 7خدمه داشته و 217مسافر آن 2هفته پيش از سن پترزبورگ براي گذراندن تعطيلات به منطقه توريستي شرم الشيخ رفته بودند. 3نفر از اين عده تبعه اوكراين، 1نفر تبعه بلاروس و باقي روس بوده‌اند.
  • جعبه سياه هواپيما پيدا شده است؛ براساس بررسي‌هاي اوليه خلبان در لحظه سقوط هيچ تماس اضطراري با برج مراقبت نداشته است.
  • طبق اعلام مسئولان متروجت، هواپيما تا يك دقيقه قبل از سقوط با سرعت 186مايل بر ساعت و در ارتفاع 5هزار پايي در حال پرواز بوده است.
  • منطقه سينا، شبه جزيره‌اي در شرق كانال سوئز است كه از شمال به درياي مديترانه و از جنوب به درياي سرخ محدود شده است. اين شبه جزيره از غرب با مناطق اشغالي فلسطين و از شمال غرب با غزه هم مرز است. صحراي سينا طي يك سال اخير صحنه درگيري ميان نيروهاي وابسته به گروه تروريستي داعش و نيروهاي امنيتي مصر بوده است.
کد خبر 312430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha