چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

جان کری وزیرخارجه آمریکا در ادامه سفرش به ۵کشور آسیای میانه، دیروز وارد عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد. او نخستین وزیرخارجه آمریکاست که طی ۲دهه گذشته به این کشور آسیای میانه می‌رود.

جان کری

آخرين بار جيمز بيكر وزيرخارجه وقت آمريكا در سال1992 به اين كشور سفر كرده‌بود. سفر كري به عشق‌آباد چند ساعته بود و بعد از ديدار با قربان‌‌گلي بردي‌محمدوف، به پايان رسيد. اما همين ديدار كوتاه نشان از توجه ويژه واشنگتن به آسياي ميانه و اهميت اين منطقه در سياست آمريكا مقابل چين و روسيه دارد. كري از ابتداي اين هفته سفر به 5كشور آسياي ميانه را شروع كرد.

او در ازبكستان، تاجيكستان، قرقيزستان و قزاقستان با مقامات ارشد اين كشورها ديدار و درباره روابط تجاري، سرمايه‌گذاري و همكاري‌هاي امنيتي با آنها گفت‌وگو كرد. در ميان اين كشورها، تركمنستان به‌خاطر منابع گاز و همچنين موقعيت جغرافيايي‌اش كه در شمال افغانستان و ايران واقع شده، براي واشنگتن اهميت زيادي دارد. به همين‌خاطر درحالي‌كه كمتر مقام ارشدي در جهان به تركمنستان سفر كرده‌است، وزيرخارجه آمريكا به اين كشور رفته و با رئيس‌جمهور آن ديدار كرده‌است.

كري در عشق‌آباد گفت كه منافع آمريكا در كشورهاي آسياي ميانه به معني حركت در مسير استراتژي «بازي بزرگ» و تقابل با چين و روسيه نيست. اشاره او به رويارويي دوران جنگ سرد است. با اين حال انتخاب آسياي ميانه براي سفر 3 روزه وزيرخارجه آمريكا آن هم در اين مقطع زماني چيزي غيراز دوران جنگ سرد و تقابل با چين و روسيه را به ياد نمي‌آورد. مهم‌ترين پايگاه نظامي آمريكا در قرقيزستان سال گذشته تعطيل شد. با اين تعطيلي به‌نظر مي‌رسد كه آمريكا رويه ديگري را مقابل آسياي ميانه در پيش مي‌گيرد.

  • تقابل تجاري با چين و نظامي با روسيه

يكي از مهم‌ترين موضوعات سفر جان كري به آسياي ميانه، مذاكرات تجاري وسرمايه‌گذاري بوده‌است. حضور چهره‌هاي تجاري در هيأت همراه كري در اين سفر نشان مي‌دهد كه مسئله تجارت در اين سفر مهم بوده‌است. چين به تازگي مناسبات تجاري خود را در آسياي ميانه تقويت كرده و آمريكا قصد دارد به مقابله با پكن در اين منطقه بپردازد. از سوي ديگر واشنگتن با وعده همكاري‌هاي امنيتي به اين منطقه رفته تا با حضور نظامي روسيه در اين منطقه مقابله كند.

کد خبر 312570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha