دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف شیوه‌ای جدید برای تقلید از فرایند طبیعی فتوسنتز می‌تواند ارزشمند‌ترین کشف تمامی مطالعات علمی در جهان باشد،‌ زیرا با کمک آن می‌توان نور را به راحتی به انرژی تبدیل کرد.

برگ

براساس گزارش لايو‌ساينس، دانشمندان آمريكايي موفق به كشف ماده‌اي مصنوعي شده‌اندكه مي‌توان از آن براي تقليد روند فتوسنتز با هدف توليد منبعي پايدار و پاك از انرژي استفاده كرد.

محققان دانشگاه فلوريدا شيوه‌اي براي استفاده از اكسيد منگنز يافته‌اند كه مي‌تواند نور خورشيد را جذب كرده و از آن براي ايجاد واكنش اكسيداسيون،‌ تجزيه آب به هيدروژن و اكسيژن،‌استفاده كند. اكسيداسيون در زمان فتوسنتز رخ مي‌دهد و با تقليد اين فرايند طبيعي مي‌توان انرژي را با مكانيزمي ساده‌تر و عملي‌تر توليد كرد.

در عين حال استفاده از اكسيد منگنز به اين شكل فرايندي كاملا پاك و بدون كربن براي توليد منابع انرژي مانند سوخت هيدروژني است و هيچ عوارض منفي براي محيط زيست در پي نخواهد داشت. پس از توليد مي‌توان از سوخت هيدروژني به عنوان سوختي مستقل و يا ايجاد انرژي در روند سوخت آن با اكسيژن و توليد آب استفاده كرد.  معمولا توليد سوخت هيدروژني تنها با طي مراحلي ممكن است كه در آنها از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌شود، از اين رو است كه روش جديد براي دانشمندان بسيار جذابتر به نظر مي‌آيد.

براي كشف ماده‌اي كه بتواند نور خورشيد را به انرژي تبديل كند،‌اولين چالش يافتن ماده‌اي بود كه با قرار گرفتن در معرض آب دچار پوسيدگي نشود و در عين حال زياد گرانقيمت نباشد. در نهايت دانشمندان با استفاده از اكسيد منگنز ماده‌اي چند لايه ايجاد كردند. با اين‌همه زماني كه اين ماده چند لايه به ماده‌اي تك لايه تبديل شد توانست نور را به انرژي تبديل سازد. اكسيد منگنز تك‌لايه داراي ويژگي به نام خلاء مستقيم انرژي است، ويژگي كه به ماده توانايي جذب نور و ذخيره انرژي ناشي از آن را خواهد داد.

به اين شيوه دانشمندان توانستند ماده‌اي ابداع كنند كه يك تك لايه از آن به شكلي موثر مي‌تواند انرژي نور را جذب و ذخيره سازد،‌نتيجه‌اي كه براي هرنوع كاربري واقعي در جهان خوشايند و كارامد خواهد بود و در عين حال از روند توليد ساده و ارزان‌قيمتي نيز برخوردار است.

کد خبر 313208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha