محمد باریکانی: معاون میراث فرهنگی کشور همراه با مدیران خود در اداره کل پایگاه‌های ثبت ملی و جهانی، دفتر ثبت آثار تاریخی و دفتر حفظ و احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی با خبرهای دست اول از آخرین وضعیت پرونده‌های ثبت جهانی ایران به بازدید از غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات آمد و اعلام کرد که به دستگاه‌های مختلف اعلام شده درصدی از بودجه خود را می‌توانند صرف صیانت و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور کنند.

کویر لوت

محمدحسن طالبيان همچنين از رويكرد جديد و اجتماع‌محور سازمان ميراث فرهنگي براي تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني خبر داد.

  • نظر مثبت ارزياب يونسكو در پرونده قنات‌ها

او در مورد آخرين وضعيت پرونده ثبت جهاني قنات‌ها و بيابان لوت گفت: ارزياب يونسكو پس از بازديد از 3استان كشور و گفت‌وگو با جامعه محلي به ايران اعلام كرد كه از وضعيت حفاظت از قنات‌ها اطمينان يافته چون متوجه شده است، مردم محلي به‌دليل آنكه خود بهره‌بردار قنات هستند از قنات‌ها حفاظت مي‌كنند. طالبيان همچنين از دگرگوني معيشتي در جوامع ساكن در حاشيه بيابان لوت همزمان با تدوين پرونده ثبت جهاني اين بيابان و ارسال آن به يونسكو خبر داد و گفت: جامعه محلي اطراف لوت از اين بابت بسيار خوشحال است.

معاون ميراث فرهنگي كشورگفت: اهميت قنات‌ها به لحاظ امنيت جوامع بيش از ارزش‌هاي اقتصادي آنهاست. چون اگر به دلايل مختلف منابع آب كشور قطع شود، قنات‌ها منبع پايدار آب در كشور هستند.

محمدحسن طالبيان در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با همشهري به اهميت پرونده ثبت جهاني شهر يزد اشاره كرد و گفت: شهر يزد داراي قنات و مناسبات اجتماعي خاص است و مساجد، حسينيه‌ها و آب انبارهاي آن نيز واجد اهميت هستند. او تأكيد كرد: شهر يزد يك مجموعه است كه بايد همين امروز فكري براي جهاني شدن آن كرد. طالبيان در بخشي ديگر از اين گفت‌وگو به وضعيت بافت‌هاي تاريخي كشور اشاره كرد و گفت: در بافت تاريخي شهرهاي مهم كشور گرفتاري‌هايي وجود دارد كه برخي از آنها حاصل اجراي طرح‌هاي نادرست است.

معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: در برخي شهرها طرح‌هايي تهيه و براي مسئولان ارسال مي‌شود و آنها نيز گمان مي‌كنند كه طرح‌هاي ارائه شده درست هستند و دستور اجرا صادر مي‌كنند، درحالي‌كه اين طرح‌ها از نظر مطالعات دقيق تاريخي و اجتماعي و فرهنگي ساختار محكم ندارند. وي تأكيد كرد: نمي‌شود به يك نفر گفت شش‌ماه يا يك‌سال برود در دفتر كارش بنشيند و طرح توسعه‌اي در بافت‌هاي تاريخي تدوين كند.

او طرح‌هاي ناقص را مقصر اصلي وضعيت ايجاد شده در بافت‌هاي تاريخي كشور خواند و افزود: تدوين طرح‌هاي توسعه‌اي بايد از مبنا درست انجام شود و سازمان ميراث فرهنگي نيز تلاش دارد همين اتفاق بيفتد.

طالبيان همچنين از تهيه پرونده ديگري براي ارسال به يونسكو خبر داد و گفت: با همان رويكرد اجتماع‌محور، پرونده محور ساساني فارس با عنوان منظر باستان‌شناسي ساساني فارس در حال تدوين است كه بخش‌هايي از فيروزآباد و بيشاپور با روستاها، راه‌ها و جامعه محلي اين مناطق را شامل مي‌شود.

  • تخصيص بودجه دستگاه‌ها براي صيانت از ميراث

وي در پاسخ به اين سؤال همشهري كه آيا امكان الزام دستگاه‌ها از سوي دولت براي اختصاص درصدي از بودجه براي صيانت و حفاظت از ميراث فرهنگي كشور وجود دارد؟ گفت: دولت به همه دستگاه‌ها ابلاغ كرده كه مي‌توانند درصدي از بودجه خود را صرف حفظ ميراث فرهنگي كشور كنند كه اگر دستگاه‌ها به اين درخواست توجه كنند اتفاق خوبي در كشور رخ مي‌دهد.

وي افزود: اگر وزارت راه در مورد آثار بين راهي مثل پل‌ها و كاروانسراهاي تاريخي به درخواست دولت توجه كند كار بزرگي انجام مي‌شود. اگر وزارتخانه‌هاي نيرو و جهادكشاورزي به توسعه بخشي از قنات‌هاي كشور كه تعداد آنها 40هزار است توجه كنند پايداري منابع انرژي تضمين مي‌شود. يا اگر وزارت صنايع درصدي از بودجه خود را صرف تاريخ صنعت كند و كارخانه‌هاي تعطيل شده را تبديل به موزه و فضاي فرهنگي كند كار مهمي انجام داده است. حتي اگر شركت نفت نيم درصد از بودجه برخي بخش‌ها را صرف خوزستان كند همه اقتصاد خوزستان را از محل ميراث فرهنگي، حفظ محيط طبيعي و گردشگري تأمين مي‌كند.

طالبيان همچنين از اقدام يكي از بانك‌هاي كشور در اختصاص 8ميليارد تومان به توسعه موزه پاسارگاد خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه اختصاص درصدي از بودجه دستگاه‌ها براي صيانت و حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي كشور گنجانده شده است.

کد خبر 313432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha