مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: رئیس سازمان غذا و دارو در جدیدترین اظهارات خود می‌گوید در هیچ زمینه‌ای کمبود دارویی نداریم و در مواقع کمبود نیز به‌صورت فوریتی، داروها تأمین شده است. دکتر دیناروند البته شنبه از کمبود ۲ قلم داروی شیمی‌درمانی خبر داده بود.

داروخانه ۱۳ آبان

جمعه هم وزير بهداشت در يك برنامه تلويزيوني گفته بود تنها دارويي كه اكنون با كمبود مواجه است، داروي سل سپت است كه چون خط توليد آن در كشور متوقف شده، توليد داخلي اين دارو در شركت‌هاي ديگر همزمان با واردات مقطعي آن ادامه دارد. اگرچه مسئولان وزارت بهداشت در 2ســال اخير از آرامش دارويي سخن مي‌گويند اما همچنان نارضايتي مردم از كمبود و گراني داروها به‌خصوص درمورد بيماري‌هاي خاص و صعب العلاج همچنان ادامه دارد. در اين زمينه حتي غلامي سرپرست داروخانه‌هاي دانشكده داروسازي هم از كمبود مجموع 75 قلم دارو دركشور خبر داده و مي‌گويد: درحال حاضر با كمبود داروهايي مانند نوراپي‌نفرين، فيبرينوژن، ميلرينون، اسمولول، لابتالول و آميودارون مواجهيم كه بعضي از آنها حياتي نيز هستند.

  • كمبود دارو نداريم؟

مريم عضدي كه براي دريافت داروي انعقاد خون به داروخانه13آبان مراجعه كرده، مي‌گويد: بعداز 3ساعت درانتظار بودن مي‌گويند يكي از داروهايتان را نداريم.يكي ديگر را هم كه 100سي سي و 300هزارتومان است، ندارند، اما 300سي‌سي اين دارو كه 600هزارتومان است را دارند. به داروخانه هلال احمر هم سرزده‌ام آنها هم نداشتند. وي به قفسه‌هاي خالي داروخانه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: قفسه‌ها خالي است. اين دومين‌ماهي است كه مي‌‌آيم ودست خالي بر مي‌گردم. اگر كمبود دارو نيست چرا من بايد دوبرابر پول بدهم درحالي‌كه دارويم در ليست داروهاي ناياب اعلام نشده است؟

  • فقط بخشي از نسخه را مي‌دهند 

مينا بلوچي كه براي دريافت آمپول سرطان پروستات به داروخانه 13آبان مراجعه كرده از افزايش قيمت اين آمپول‌ها گلايه دارد و مي‌گويد: تا 9‌ماه پيش 3عدد از اين آمپول را به مبلغ 220هزارتومان و در يك نسخه خريداري و هر 45روز يك‌بار هم تزريق مي‌كرديم اما امروز كه آمده‌ام مي‌گويند تنها يك امپول را مي‌دهند كه براي هر آمپول هم بايد نسخه‌اي جداگانه نوشته شود. ضمن اينكه قيمت هرعدد آن در اين‌ماه به 110هزار تومان رسيده است.

  •  تبعيض براي تحويل دارو

محمد صفاري يكي از كساني كه با متصدي داروخانه 13 آبان به‌شدت وارد بحث و درگيري شده است، مي‌گويد: يك هفته است كه به‌دنبال آمپول براي شيمي‌درماني مادرم هستم اما هنوز نتوانسته‌ام اين دارو را پيدا كنم. همچنين 3ماه است داروهايي كه يك زماني به وفور يافت مي‌شد مانند سرم كمياب شده است. ضمن اينكه اگر اين دارو‌ها را هم پيدا كنيم بايد به چند برابر قيمت خريداري كنيم. از داروخانه 13آبان به داروخانه هلال‌احمر سر مي‌زنيم.اصراريكي از متقاضيان براي تهيه دارو توجهم را جلب مي‌كند.

سهراب محمد خاني كه از اصفهان براي تهيه متوتروكسات Methotrexate  با دوز 50سي‌سي براي درمان سرطان آمده است، مي‌گويد: به هر داروخانه‌اي سرزده‌ام مي‌گويند نداريم. مجبورم از بازار آزاد تهيه كنم.هزينه‌اش هم طي ماه‌هاي گذشته افزايش داشته است.

  • در داروخانه‌ها سرگردان هستيم

 آرزو قبادي هم از كمبود و گراني داروي ‌ام اس گلايه دارد و مي‌گويد: خواهرم مبتلا به بيماري ‌ام‌اس از نوع نخاعي است كه هزينه‌هاي درمانش بسيار بالاست. قيمت داروهايش هم بسيار نوسان دارد. هرچند‌ماه يك‌بار هم يكي از داروها يا آمپول‌هايش ناياب مي‌شود و براي تأمين داروها در بين داروخانه‌ها سرگردان مي‌شويم. آخر هم مجبور مي‌شويم با چند برابر قيمت از بازار آزاد تهيه كنيم. در حالي كه همواره نسبت به اينكه دارو‌ها داراي تاريخ مصرف باشد حساس هستيم.

  • نبايد بيماران نسخه به‌دست، دنبال دارو باشند

حسينعلي شهرياري رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس‌گفت: وزارت بهداشت بايد ارائه خدمات به بيماران خاص و صعب العلاج را در اولويت خود قرار دهد به‌طوري‌كه اين قشر حتي با كمبودهاي مقطعي هم روبه‌رو نشوند. وزارت بهداشت وظيفه دارد نسبت به رفع مشكلات دارويي و گراني داروها براي همه اقشار جامعه اقدام كند. در واقع نبايد بيماران نسخه به‌دست، به‌دنبال دارو باشند.البته اقدامات بسيار خوبي طي 2سال اخير در حوزه دارو انجام شده است اما اين اقدامات كافي نيست و نياز به برنامه‌ريزي بسيار مدون‌تر احساس مي‌شود.مسئولان وزارت بهداشت بايد برخورد جدي‌تري در اين زمينه داشته باشند؛ قبل از اينكه مجلس به اين موضوع ورود كند و از مسئولان توضيح بخواهد.

  • كمبود دارو را نبايد انكار كرد

مراد هاشم‌زهي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت بهداشت بايد بيماران خاص و صعب‌العلاج را نسبت به ساير بيماران در اولويت قرار دهد.كمبود دارو در كشور هميشه وجود داشته و دارد و اين موضوع چيزي نيست كه بتوان آن را با صراحت انكار كرد. در واقع بايد تمهيدات وي‍‍ژه پيش‌بيني شود تا مشكلات به‌جاي تبديل‌شدن به دغدغه به سهولت رفع شود. با وجود اينكه اين كمبود بحران نيست اما موضوع مهم اين است كه بايد وزارت بهداشت توجه و تمركز خود را در اين زمينه افزايش دهد. انتظار داريم وزارت بهداشت با تدابيري كه اتخاذ مي‌كند، اين مشكل را برطرف كند تا اين بيماران به‌جز بيماري‌شان دغدغه‌‌ ديگري نداشته باشند.همچنين مجلس بايد در اين زمينه بيشتر نظارت داشته باشد.

  • فوتبال به جاي انعكاس كمبود دارو

فوتبال به جای انعکاس کمبود دارو

يك شهروند با انتقاد از صدا وسيما به‌علت منعكس نكردن مشكلات مردم در زمينه كمبود دارو مي‌گويد: روزي در كنار بيمارم نشسته بودم و در فكر تهيه دارويي بودم كه ناياب بود، ديدم تلويزيون مصاحبه با رئيس سازمان غذا و دارو را پخش مي‌كند. آقاي دكتر ديناروند داشت فوتبال بازي مي‌كرد و درباره جام فوتبال در وزارت بهداشت توضيح مي‌داد.

  • دلال هست پس كمبود هست

دلال هست پس کمبود هست

در اطراف داروخانه هلال‌احمر و 13آبان دلالان دارو به وفور يافت مي‌شوند. وجود دلالان بهترين دليل بر كمبود داروست والا نه مردم پول زيادي دارند كه به دلال مراجعه كنند و نه دلال‌ها حاضرند بدون درآمد در كنار داروخانه بايستند. اگر دلال هست كمبود دارو هم هست.

  • آرامش پليسي

آرامش پلیسی

در داروخانه هلال‌احمر پليس به‌صورت تمام وقت حضور دارد. يك مقام آگاه در پليس به خبرنگار هـمـشهري گفت: به‌علت آنكه در داروخـانـه درگيري بر سر كمبود دارو زياد رخ مـي‌دهد و مسئولان داروخانه از 110درخواسـت نيرو مي‌كنند، تـرجـيـح داده‌ايم تا يك نيرو به‌صورت دائم اينجا حضور داشته باشد.

کد خبر 313439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha