مدیرعامل بورس کالا از مراجعه چند عرضه‌کننده بزرگ املاک به بورس کالا خبر دادو اعلام کرد:یک نرم افزار پیشرفته برای مشاهده عینی متقاضیان ملک در حال راه‌اندازی است و با تکمیل این زیرساخت‌ها به‌زودی بورس مسکن فعالیتش را آغاز می‌کند.

بورس

به گزارش همشهري، به گفته كارشناسان نارضايتي مشتريان از مشاوران املاك كه هم نقش خريدار و هم نقش فروشنده يك ملك يا آپارتمان را براي متقاضيان بازي مي‌كنند از مشكلات مهم بازار مسكن است كه موجب توليد رانت دراين بازار شده است.

به همين دليل و براي ايجاد شفافيت اطلاعات در بازار مسكن چندين طرح به‌طور همزمان دردست بررسي است كه مهم‌ترين آن راه‌اندازي بورس مسكن است.قرار است اين بورس از طريق تالار فرعي بورس كالا راه‌اندازي شود. در بورس مسكن كارگزارخريداروكارگزار فروشنده به‌صورت جداگانه منافع خريداران يا فروشنده‌ها را درنظرخواهند گرفت.

در طول چند‌ماه گذشته جنگ لفظي زيادي ميان اتحاديه مشاوران املاك كه منافع زيادي را ازطريق انجام معاملات مسكن به‌دست مي‌آورد به‌عنوان مخالف بزرگ اين طرح با طراحان بورس مسكن شكل گرفت. البته مسئولان بورس كالا و ايده پردازان طرح بار‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كردندكه بورس مسكن در ابعاد بزرگ فعاليتش را آغاز خواهد كرد و معاملات اين بورس مربوط به نهاد‌ها و سازمان‌هاي بزرگ است كه املاك زيادي را تحت تملك خودشان دارند.

در چنين شرايطي برخي تحصيلكرده‌هاي نام آشناي مديريت مالي نيز به موازات اتحاديه مشاوران املاك، طراحان و موافقان بورس مسكن را به باد انتقاد گرفتند و غيرهمگن بودن املاك و آپارتمان را عامل اصلي غيرقابل تاسيس بودن بورس مسكن اعلام كردند. در عين حال موافقان با استناد به انجام معاملات غيرهمگن در بسياري از بورس‌ها ازجمله «بورس‌ايده» كه در آن كالاهايي غيرهمگن، آن هم «مالكيت‌معنوي» اين كالا فروخته مي‌شود، از اين طرح دفاع كردند. در حال حاضر برخي سايت‌ها در فضاي مجازي بورس‌هاي مشابهي مانند بورس مسكن راه‌اندازي كرده‌اند كه روزانه معاملات بسياري با سرعت و دقت بالا به وسيله مردم انجام مي‌شود.

البته همانطور كه مقامات مسئول در بورس كالا قبلا اعلام كردند قرار نيست بورس مسكن در ابتدا به معاملات خرد وكوچك اختصاص داشته باشد و از اين بابت خطري اتحاديه مشاوران املاك را تهديد نمي‌كند، اما برخي موافقان اين طرح ازجمله محمد‌رضا پور ابرهيمي نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و عضو شوراي بورس كه در عين حال فارغ‌التحصيل رشته مديريت مالي هم هست، مي‌گويد: درصورت موفقيت‌آميز بودن طرح بورس مسكن در فاز نخست مي‌توان معاملات خرد را هم در بورس مسكن انجام داد، تا مردم از مزاياي آن بهره‌مند شوند.

در چنين شرايطي برنامه بورس كالا در فاز نخست انجام معاملات املاك و دارايي بانك‌هاست كه رقم بسيار زيادي را شامل مي‌شود. به‌طور مثال در شرايط حاضر رقم كل دارايي‌هاي بانك ملت بيشتر از 148هزار ميليارد تومان محاسبه شده است كه پيش‌بيني مي‌شود بخش زيادي از اين دارايي‌ها شامل املاكي باشد كه اين بانك در دوره‌هاي گذشته خريداري كرده است.بانك مركزي نزديك به 2سال است بانك‌ها را موظف به فروش اموال مازادشان ازجمله املاك تحت تملك آنها كرده است اما با توجه به ركود بخش مسكن، بخش زيادي از دارايي بانك‌ها بلوكه شده و خريدار ندارد.برهمين اساس چندي پيش مديرعامل بورس كالا و معاونانش از انجام مذاكرات فشرده با بانك‌ها براي فروش املاك مازادشان از طريق بورس مسكن خبر دادند.

  • راه‌اندازي سامانه بورس مسكن

آنطور كه حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس كالا به همشهري خبر داد توافق‌هايي نيز براي عرضه املاك انجام شده و قرار است به‌زودي بورس مسكن آغاز به‌كار كند. او در اين‌باره به همشهري توضيح داد: تاكنون چند عرضه‌كننده مهم به بورس كالا مراجعه كرده‌اند و برنامه‌هاي بورس كالا نيز براي تاسيس بورس مسكن در حال انجام است.

سلطاني نژاد تأكيد كرد:قصد داريم با راه‌اندازي يك سيستم نرم افزاري امكان مشاهده مستقيم متقاضيان املاك را از طريق فضاي مجازي فراهم كنيم، با اين روش كه متقاضيان بتوانند آن ملك اداري، تجاري يا هر نوع ملكي كه متقاضي آن هستند را مشاهده كنند و بعد از اينكه از طريق فضاي مجازي مشاهده عيني داشتند بتوانند نسبت به خريد آن ملك اقدام كنند. مديرعامل بورس كالا ادامه داد:براي اين كار يكسري زير ساخت‌هاي نرم‌افزاري تهيه شده و بورس كالا در حال تكميل زير ساخت‌هاي اين طرح است. درصورت مراجعه متقاضيان بيشتر، بورس كالا خيلي زود بورس مسكن را راه‌اندازي خواهد كرد.

کد خبر 314463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha