یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
۰ نفر

گزارش بانک مرکزی حاکی از فعالیت بالغ بر ۲۱ هزار شعبه بانکی در کشور است؛ آمار قابل ملاحظه‌ای که گرچه در مقایسه با برخی کشورها چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد، ولی ادامه فعالیت آنها تضمین شده نیست.

براساس گزارش بانك مركزي، در حال حاضر به ازاي هر 100هزار نفر در كشور حدود 27.4 شعبه بانكي فعاليت مي‌كنند كه در اين حالت براي هر 3 هزار و 650 ايراني يك شعبه فعال وجود دارد. در حال حاضر استان‌هاي تهران، اصفهان و خراسان‌رضوي بيشترين و استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، خراسان‌شمالي و ايلام كمترين آمار شعب را دارا هستند. در عين حال كه بانك ملي با 3192، صادرات با 2876و كشاورزي با 1906شعبه در صدر بانك‌ها قرار دارند و از سويي ديگر كمترين شعب مربوط به بانك خاورميانه، بانك تجاري ايران و اروپا و همچنين ايران و ونزوئلا است.

به‌گزارش ايسنا، با وجود انتقادي كه نسبت به تعداد بالاي شعب در كشور مطرح مي‌شود مقايسه با ساير كشورها حاكي از آن است كه ايران از وضعيت نسبتا متعادلي برخوردار است. چرا كه در برخي كشورهاي توسعه‌يافته به‌طور نسبي تعداد بيشتري شعب بانكي فعال هستند به‌طوري‌كه آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد در فرانسه به ازاي هر 100هزار نفر حدود 37.5شعبه بانكي وجود دارد. البته در سويي ديگر در برخي كشورهاي منطقه اين تعداد نسبت به ايران كمتر است. به‌گونه‌اي كه در عربستان براي هر 100هزار نفر 8.8، سنگاپور 10و يا تركيه 19.8شعبه‌وجود دارد.

اما در مجموع با توجه به گسترش و توسعه بانكداري الكترونيك مي‌توان انتظار داشت كه در آينده‌اي نزديك حتي در كشورهاي توسعه‌يافته كه شعب بالاتري نسبت به ايران دارند اين روند معكوس شده و از تعداد آنها كاسته شود.در حال حاضر در ايران نيز حجم بالاي شعب بانك‌ها خيابان‌هاي شهرها را احاطه كرده و حتي بدون توجه به آمار و ارقام قابل ملاحظه‌اند. شعب عمدتا لوكس و گراني كه بانك‌ها با هزينه‌هاي گزاف آنها را خريداري و يا اجاره كرده‌اند و بسيار مشاهده مي‌شود كه فعاليت گسترده‌اي نداشته و خالي از ارباب رجوع هستند و يا اينكه فعاليت باجه‌هاي آنها بسيار محدود است.

اين در حالي است كه با انتقادات مطرح شده نسبت به تعداد زياد شعب بانكي و حتي درخواست خود بانك‌ها براي كاهش و ساماندهي شعب مربوطه چندي پيش بود كه معاون نظارت بانك مركزي از توقف و تعطيلي 250شعبه در سال گذشته خبر داد.
تهرانفر البته با اين توضيح كه بستن شعب مازاد بانك‌ها كار راحتي نيست و اغلب با مخالفت نمايندگان و ساير مسئولان استان‌ها مواجه مي‌شود، اين را گفت كه با توسعه بانكداري الكترونيك و كاهش نياز به مراجعه حضوري به شعب بانك‌ها، ديگر نيازي به فعاليت تعداد فعلي شعب بانك‌ها و داشتن هزينه اضافي براي آنها نيست.

کد خبر 314612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha