سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

محمدمهدی تندگویان: از دیگر بنیان‌هایی که از ریشه به فرهنگ ایرانی- اسلامی ما آسیب وارد می‌کند، رویکردهای فرهنگی و آموزشی است.

محمدمهدی تندگویان

منفی انگاشتن ارزش‌های کهن فرهنگ ایرانیان مسلمان و ارج نهادن به فرهنگ و عادات غربی از کوچک‌ترین واحدهای اجتماعی یعنی خانواده، از نامناسب‌ترین فرهنگ‌های شکل گرفته در جامعه کنونی ماست. نظام آموزش به نسل‌های آینده به عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه فردا که از بستر خانواده‌ها آغاز مي‌شود نیازمند توجه‌های بسیار است. عدم ارج نهادن به فرهنگ مشورت و آموزش پایه‌های زندگی جمعی در بستر خانواده‌ها، بعضا سبب فراموشی لزوم شرکت در امور شهری توسط شهروندان می‌شود.

چنین امری به‌گونه‌ای پیوسته نقش ارگان‌هایی که متولی حضور شهروندان هستند را نیز کمرنگ‌تر كرده و فرهنگ تصمیم‌گیری شورایی را دچار اختلال می‌سازد. آگاهی از حقوق شهروندی و مراجع رسیدگی به آن، نه تنها شهروندان را به سوی حیاتی رضایت‌مندانه‌تر رهنمود خواهد ساخت، بلکه مسئولان را نیز در ارائه خدماتی بهتر یاری می‌رساند و از این حیث طرح‌های بعضا متناقض شهری که بستر سودجویی را فراهم آورده‌است نیز واقع‌بینانه‌تر و تحقق‌پذیرتر خواهند بود. همچنین سامان‌بخشی به نظام آموزشی، به ویژه در رشته‌های مرتبط با شهرهای ما که موضوع بحث حاضر است، با تکیه بر ارزش‌های ایرانی- اسلامی قدمی موثر در ساخت فردایی مطلوب‌تر خواهد بود. حضور دانشگاهیان و نخبگان در نظام مدیریت شهری، کلید از میان برداشتن بسیاری از تصمیمات نادرست است.

حضور چنین اشخاصی در نظام هدایت امور شهرها نه تنها پایه‌های تئوریک اقدامات عملی معماری و شهرسازی را قوت می‌بخشد، بلکه زمینه را برای ابتکار و خلاقیت در حل مشکلات پیش‌رو فراهم می‌آورد. با توجه به لزوم هم‌جهتی توسعه و پیشرفت با روند گسترش شهرهای امروزی ما، الزام به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت در عملیاتی كردن ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی- اسلامی ما با بهره‌گیری از فناوری روز، امری اجتناب‌ناپذیر است.

همچنان که بسیاری از اصول مطلوب جهانی نظیر پایداری زیست‌محیطی با طراحی اقلیمی بناها و شهرهای ما همخوان است، لزوم استفاده از دانسته‌های روز جهان در ارتقاي هرچه بیشتر جامعه امری است که قادر خواهد بود ما را در مسیری روشن به سمت فردایی بهتر رهنمون سازد. هماهنگی ارگان‌های دخیل در نظام مدیریت شهر با هدف سرلوحه قرار دادن ارزش‌های والای نظام جمهوری اسلامی به عنوان اساس و رکن بنا نهادن جامعه‌ای ایرانی- اسلامی، امری است که همواره آویزه گوش تمامی مسئولان و افرادی است که افتخار خدمت به مردم را داراهستند.

  • عضو شوراي شهر تهران
کد خبر 314894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha