سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هنگامی که تربیت پرستار براساس آموزش، تجربه و کار عملی باشد، در این صورت بهتر می‌توانیم به بیماران کمک کنیم.

پرستار

به گزارش مهر پزشكيان افزود: وزارت بهداشت حتماً در آيين‌نامه تربيت پرستار در بيمارستان‌ها، شرايط بيمارستان‌ها را نيز درنظر گرفته است. به گفته وي تربيت پرستار نياز به پيش‌شرط‌هايي دارد؛ به‌طوري كه بيمارستان‌هايي كه قصد دارند اين آموزش‌ها را به پرستاران بدهند بايد شرايط مختلفي براي آموزش داشته باشند به‌‌گونه‌اي كه تمامي امكانات آموزش در بيمارستان مهيا باشد. به گفته وي البته در حال حاضر تمامي بيمارستان‌ها، آمادگي چنين كاري را ندارند.

در همين حال يك عضو ديگركميسيون بهداشت و درمان مجلس، تربيت پرستار در بيمارستان‌ها را فاجعه‌بار خواند. عابد فتاحي با تأكيد بر اينكه بيمارستان‌ها امكان آموزش ندارند، افزود: در اين آموزش‌ها به‌طور حتم استانداردها رعايت نخواهد شد و وزارت بهداشت نيز توان نظارت بر تمامي آنها را ندارد، چرا كه هر كسي دوست و آشناي خود را با هر مدرك تحصيلي جذب مي‌كند. به گفته وي، در اين شرايط بايد دانشكده‌هاي پرستاري برچيده شود و بحران تخريبي عليه حوزه سلامت كشور رخ خواهد داد و جامعه پرستاري به‌طور كلي نابود مي‌شود. فتاحي ادامه داد: هم اكنون وضعيت پرستاري ما بسيار مطلوب است، چرا كه استانداردهاي آن در حد جهاني است و هر پرستاري كه بخواهد در خارج كار كند، به راحتي پذيرفته مي‌شود؛ اما با اجرايي شدن اين آيين‌نامه، آموزش پرستاري به‌شدت افت خواهد كرد.

رئيس سازمان نظام پرستاري شيراز هم گفت: در شرايط فعلي دردانشكــده‌هـاي پرستاري بزرگ با كمبود هيأت علمي مواجه هستيم و از طرفي نيز حوزه پرستارباليني با كمبود كادر ماهر و باتجربه روبه‌رو است. بشارتي با بيان اينكه نسبت دانشجو به هيأت علمي در دانشكده‌هاي پرستاري غيراستاندارد است، افزود: بيمارستان‌هاي كنوني جوابگوي نياز فعلي دانشجويان نبوده است و از حداقل امكانات رفاهي، رختكن و سالن اجلاس براي دانشجويان پرستاري نيز برخوردار نيست. وي با بيان اينكه تربيت پرستار نياز به تجهيزاتي دارد كه در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي وجود ندارد، عنوان كرد: اگر اولويت جذب با پرستاران تربيت‌شده توسط هر بيمارستان باشد، دانشجوي پرستاري كه براساس استانداردهاي علمي در دانشكده پرستاري آموزشي تربيت‌شده متضرر مي‌شود و شانس خود را براي جذب و به‌كارگيري از دست خواهد داد. عضو هيأت مديره سازمان نظام پرستاري ضمن انتقاد به تربيت پرستار در بيمارستان‌ها، افزود: در بيمارستان‌ها هيأت علمي باليني وجود ندارد.

با ورود بيمارستان در امر آموزش خلأ كمبود پرستار در بيمارستان‌ها پررنگ‌تر مي‌شود. بشارتي گفت: با تربيت و آموزش پرستار در بيمارستان‌ها به‌دليل ورود تعداد زيادي دانشجو به محيط باليني، عملاً آرامش بيماران به‌هم‌خورده و سبب نارضايتي بيماران و ساير كاركنان خواهد شد.

رئيس شوراي‌عالي نظام پرستاري هم با انتقاد از ابلاغ آيين‌نامه تربيت نيروي پرستاري در بيمارستان‌ها، هدف اصلي اين طرح را درآمدزايي كلان از تربيت پرستاران تجربي عنوان كرد. به گزارش مهر، طاهره زاهد صفت اظهارداشت: پرستاران عدم‌برخورداري از رفاه و عدالت اجتماعي و امنيت شغلي و فاصله طبقاتي در محاسبه دريافتي‌ها و عدم‌دريافت بموقع حق‌الزحمه قانوني خود و عدم‌بهره‌مندي از اجراي صحيح قوانين مصوب و بر زمين مانده در بيمارستان‌ها را شاهد هستند. وي تأكيد كرد: با توجه به رضايتمندي بيمارستان‌هاي دنيا از نحوه پاسخگويي و تعهد و مهارت پرستار ايراني سياستگذاران وزارت بهداشت بايد به‌دنبال حلقه مفقوده عدم‌رضايتمندي پرستاران و پيراپزشكان باشند. وي ادامه داد: آنچه در اين شرايط حساس و بحراني بيش از همه‌‌چيز نگران‌كننده است، تصويب و اجراي 2 طرح «كمك پرستار» و ديگري «تربيت پرستار در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي» است كه متأسفانه به‌نظر مي‌رسد ارائه چنين دستورالعمل‌هايي ازسوي وزارت بهداشت، ضمن ايجاد نارضايتي در اين گروه، قداست حرفه‌اي پرستاري را به چالش مي‌كشاند.

  • طرح آموزش و بورسيه

طرح آموزش و بورسيه پرستاران در بيمارستان‌هاي بزرگ از بهمن امسال شروع مي‌شود. در اين طرح بيمارستان‌هاي بزرگ كه صلاحيت آنها توسط وزارت بهداشت بررسي و تأييد مي‌شود تحت نظر دانشكده‌هاي پرستاري و طبق قراردادي كه با دانشكده پرستاري دانشگاه خودشان منعقد مي‌كنند، دانشجوي پرستاري تربيت مي‌كنند. در اجراي طرح آموزش پرستار قرار است امسال وزارت بهداشت يك امتحان خاص و مجزا برگزار كند. كساني كه پذيرش مي‌شوند از ابتدا از طرف بيمارستان مقصد كه محل كار آينده آنها خواهد بود، بورسيه مي‌شوند. طرحشان را هم در همان بيمارستان مي‌گذرانند. بنا بر پيش‌بيني‌ها حدود 10بيمارستان در تهران توان اين كار را دارند كه بايد براي تأمين هيأت علمي باليني پرستاري از ظرفيت آزاد هيأت علمي موجود، از افراد هيأت علمي‌هاي بازنشسته و همچنين پرستاران با تجربه مربي به‌عنوان اساتيد باليني استفاده كنند.

مدرك اين دانشجويان را نيز دانشكده‌هاي پرستاري صادر مي‌كنند و مدرك اين دانش‌آموختگان فقط در همان بيمارستان كه آنها را بورسيه كرده، معتبر است. شهريه دريافت مي‌شود چون بايد قيمت تمام‌شده آموزش مشخص باشد اما اين شهريه را مركزي كه دانشجو را بورسيه كرده و در آينده او را به كارگيري مي‌كند، پرداخت مي‌كند.

  • 200هزار پرستار كم داريم

باقر لاريجاني معاون آموزشي وزارت بهداشت: با كمبود شديد پرستار در كشور مواجه هستيم. محاسبات زيادي هم در مورد ميزان نياز كشور به پرستار انجام شده است. بر اين اساس حداقل در كشور 150تا 200هزار پرستار كمبود داريم. اين كمبود وقتي مشهودتر مي‌شود كه مي‌بينيم بخش‌هاي متعددي در بيمارستان‌ها در حال تشكيل است و بيمارستان‌هاي زيادي در حال ساخت هستند. همين الان تعداد زيادي از بخش‌هاي بيمارستاني با تعداد معدود پرستار كار مي‌كنند. اين وضعيت آنها را خسته مي‌كند و مراجعه‌كنندگان تصور مي‌كنند كه خدمات مناسبي نمي‌گيرند.

کد خبر 315734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha