همشهری آنلاین: بر اساس دستورالعمل طرح آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی، ۶۶ درصد مسیرهای داخلی شامل این طرح شدند و ۳۴ درصد مسیرها همچنان مشمول قیمت‌های تکلیفی خواهند بود.

flight

شرکت‌هایي که الزامات تعیین شده را رعایت نکنند، مجازات می‌شوند.

به گزارش ایرنا، جمع بندی آمار مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی نشان می‌دهد، در 257 مسیر داخلی (66 درصد) به صورت کامل اجرا می‌شود و در 87 مسیر(34 درصد مجموع مسیرها) نیز شرکت های هوایی حداقل یک سال دیگر باید از قیمت های تکلیفی سازمان هواپیمایی کشوری تبعیت کنند.

در این دستورالعمل، مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم در مجموع 26 مسیر، مسیرهای منتهی به شهرهای نفتی 37 مسیر، مسیرهای انفرادی 35 مسیر و مسیرهای جدید 72 مسیر تعیین شده و بقیه مسیرهای داخلی به مسیرهای حمایتی اختصاص دارد.

با هدف بهبود شرایط سفر، افزایش رضایت مندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را در 170 مسیر داخلی را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرد و همه شرکت های هوایی ملزم به اجرای آن هستند.

براساس شرایط مندرج در این دستورالعمل، آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال های توزیع شرکت های هواپیمایی عرضه می‌شود.

رعایت همه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر، ابلاغی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و ارائه آمار عملکرد مالی و اقتصادی شرکت ها به صورت دوره ای و یا در دوره زمانی مورد نظر این سازمان، برای شرکت های هوایی الزامی خواهد بود.

در این دستورالعمل، پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت (Fixed Service fee) به نمایندگان فروش بلیت، امکانپذیر شده و همه پروازهای برنامه‌ای شرکت ها از طریق سیستم های ذخیره و توزیع جا (CRS,GDS) عرضه خواهد شد.

همچنین پروازهای برنامه ای صدور بلیت شرکت هواپیمایی توسط دفاتر فروش شرکت های هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی مجاز عملی خواهد بود و اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرت های هوایی درخصوص اطمینان از فروش با نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری خواهد شد.

براساس این دستورالعمل، برخورداری از زیرساخت های بازرگانی و کانال های استاندارد توزیع و فروش بلیت برای شرکت های هوایی ضروری است و درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع رسانی آن از طریق وب سایت شرکت های هواپیمایی الزامی است.

همچنین باهدف ایجاد فضای رقابتی و رونق هرچه بیشتر فرودگاه های کشور، مسیرهای پروازی از لحاظ نرخ و شبکه پروازی در دو گروه مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ و مسیرهای حمایتی مطابق جدول های تعیین شده این دستورالعمل اجرایی خواهد شد.
در این دستورالعمل همچنین آمده است: سازمان هواپیمایی کشوری بر جریان آزادسازی پروازهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز وکارهای مورد نیاز نظارت خواهد کرد تا شرکت های هواپیمایی برای ارائه خدمات به مسافران و تعادل در توزیع شبکه پروازی در فضای رقابتی بتوانند به خدمات خود ادامه دهند.

همچنین پایش و ارزیابی مستمر و موثر فعالیت شرکت های هواپیمایی به منظور اتخاذ سیاست ها و تصمیم های لازم برای ارتقای سطح ایمنی و کیفیت پروازها توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام خواهد شد و انجمن شرکت های هواپیمایی موظف است اطلاعات و مستندات مربوطه به چگونگی اجرای مطلوب آزادسازی نرخ بلیت و عملکرد شرکت ها را هر دو ماه یک بار به دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.

سازمان هواپیمایی همچنین می تواند برای اعمال نظارت بر فعالیت های شرکت های هواپیمایی در حوزه آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی در صورت مشاهده هرگونه تخلف با تذکر و اخطار کتبی، شرکت ها را ملزم به اجرای مفاد مقررات این دستورالعمل کند.

محدود کردن حوزه فعالیت شرکت ها از لحاظ پروازهای برنامه ای و دربستی، محدود شدن مسیرهای پروازی شرکت ها از لحاظ مناطق جغرافیایی داخلی و یا خارجی و تعلیق فعالیت شرکت ها طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری، از دیگر مجازات های عدم اجرای این دستورالعمل توسط شرکت های هوایی است.

در این دستورالعمل تاکید شده که بلیت هایی که پیش از تصویب این دستورالعمل فروخته شده است، مشمول طرح آزادسازی نرخ‌ها نمی‌شوند و فرکانس پروازی بالا، وجود حداقل سه شرکت هواپیمایی فعال در مسیر، مسافت کوتاه و امکان استفاده آسان از شقوق دیگر حمل و نقل جایگزین، از شاخص های مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی است.

همچنین همه مسیرهای منتهی به فرودگاه کیش، قشم و فرودگاه های شهرهای نفتی که پروازهای آنها به صورت دربستی کامل بین شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه و با هدف جابجایی پرسنل انجام می شود جزء مسیرهای آزاد نرخ بلیت اعلام شده است.

طبق این دستورالعمل، مسیرهای داخلی با فرکانس پروازهای پایین، عدم وجود حداقل سه شرکت هواپیمایی فعال در مسیرهای تعیین شده، مسافت بلند مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین، مشمول آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی نخواهند بود.

به گزارش ایرنا، در اجرای برنامه پنجم توسعه، سال گذشته نخستین بخش از شناورسازی نرخ بلیت خدمات هوایی در کشور انجام شد و از عصر دوشنبه این هفته (نهم آذرماه) طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شد و 87 مسیر هوایی مناطق کمتر برخوردار همچنان مشمول قیمت گذاری بلیت باقی ماندند.

کد خبر 315842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha