۴۰۰ شرکت فعال در بورس و فرابورس در یک سال گذشته توانستند ۵۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق بازار سرمایه به‌دست آورند.

اين در حالي است كه ميزان بدهي شركت‌هاي بورس به بانك‌ها همچنان در سطح 50هزار ميليارد تومان باقي مانده است.
به گزارش همشهري، درشرايطي‌كه‌ركود اقتصادي منجر به‌كاهش سودآوري شركت‌هاي بورس و صنايع شده است، بنگاه‌هاي اقتصادي حاضر در بورس رفته‌رفته به سمت تأمين مالي از طريق بورس روي آورده‌اند. اين اتفاق در پي آن رخ مي‌دهد كه منابع مالي بانك‌ها براي اعطاي وام به شركت‌ها نسبت به گذشته محدود شده است.

با وجود اين، اطلاعات آماري نشان مي‌دهد شركت‌هاي بورس 50هزار ميليارد تومان به بانك‌ها بدهكارند. كارشناسان علت اين بدهي‌هاي سنگين را ركود تورمي مي‌دانند كه از يك سو منجر به كاهش سود شركت‌ها و از سوي ديگر افزايش ميزان بدهي آنها شده است.

سود شركت‌هاي بورس از مهر پارسال تا مهر امسال 13هزارو500ميليارد تومان كاهش يافته است.ازمجموع كل بدهي شركت‌هاي بورس به بانك‌ها 10هزار ميليارد تومان مربوط به وام‌هاي بلندمدت و 40هزار ميليارد تومان مربوط به وام‌هاي كوتاه‌مدت است. اين نشان مي‌دهد شركت‌هاي بورس در پي تأمين نقدينگي اوليه‌شان هستند و ركود اقتصادي به ضعف بيش از حد شركت‌ها منجر شده است.

بدهي 50هزار ميليارد توماني شركت‌ها به بانك‌ها فقط 25درصد از كل ميزان بدهي آنها را شامل مي‌شود.اين يعني اينكه حجم كل بدهي 300شركت بورس هم‌اكنون نزديك به 100هزار ميليارد تومان معادل 30ميليارد دلار است.بخش زيادي از اين مقدار بدهي مربوط به 3صنعت مهم بورس يعني شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات فلزي، خودروساز‌ها و گروه شركت‌هاي پتروشيمي است.

  • تأمين مالي شركت‌ها از طريق بازار سرمايه

با افزايش ركود اقتصادي رفته رفته بر مقدار تأمين مالي صنايع از طريق بورس اضافه شده است. اطلاعات جديد نشان مي‌دهد كه 400شركت بورس در يك سال گذشته موفق شده‌اند 56هزارو455ميليارد تومان از طريق منابع مالي سهامدارانشان به روش افزايش سرمايه از محل مطالبات و آورده نقدي به‌دست بياورند.

بيشترين مقدار افزايش سرمايه در دوره يكساله گذشته مربوط به گروه محصولات شيميايي است كه عمدتا شركت‌هاي گروه پتروشيمي در آن عضو هستند. اين گروه در يك دوره يكساله توانسته است بيش از 14هزارو100ميليارد تومان از طريق منابع مالي سهامدارانش به حساب‌هاي خود اضافه كند. گسترش نفت و گاز پارسيان، هلدينگ خليج‌فارس و سرمايه‌گذاري نفت و گاز تأمين بيشترين منابع مالي را در ميان شركت‌هاي اين گروه از طريق بازار سرمايه تأمين كرده‌اند.

گروه فلزات اساسي، دومين گروهي است كه با جذب 12هزارو 594ميليارد تومان بيشترين مقدار نقدينگي را جذب كرده است. فولاد مباركه اصفهان و ملي صنايع مس ايران در راس شركت‌هاي اين گروه قرار دارند.بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كه خود از تأمين‌كننده‌هاي اصلي منابع مالي هستند در يك سال گذشته توانسته‌اند با تأمين 7100ميليارد تومان منابع مالي از طريق افزايش سرمايه جايگاه سوم بورس را به‌خود اختصاص دهند. شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي، استخراج كانه‌هاي فلزي، سرمايه‌گذاري‌ها، واسطه گري‌هاي مالي، پولي و خودروسازان نيز به‌ترتيب از گروه‌هاي موفق در كسب منابع مالي از طريق بازار سرمايه بوده‌اند.

جدول

 

کد خبر 316213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha