یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: منتشر نشدن گزارش ‌ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی از مهرماه در چارچوب شیوه‌نامه جدید موجب شده تا برخی این امر را ناشی از درخواست وزارت صنعت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای منتشر نکردن این گزارش به‌دلیل افت شدید جایگاه کیفی برخی خودروهای داخلی با اجرای شیوه‌نامه جدید قلمداد کنند.

میرحسین قناتی

با اميرحسين قناتي، مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • چرا گزارش مهرماه ارزيابي كيفي خودروها منتشر نشد؟

اين موضوع ناشي از تغيير شيوه‌نامه ماهانه ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي بوده است. از قبل مقرر شده بود تا شيوه‌نامه جديد بر مبناي آديت(عيوب عملكردي) به‌مدت 3‌ماه به‌صورت آزمايشي اجرا و پس از استخراج نتايج و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف وارد مرحله اجراي قطعي شود. اكنون نيز با نهايي شدن نتايج اين گزارش‌ها با شيوه‌نامه جديد ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي آن را منتشر مي‌كنيم.

  • چرا اجراي قطعي اين شيوه‌نامه هنوز آغاز نشده است؟

در تير‌ماه حدود يك‌ماه تعطيلات شركت‌هاي خودروسازي را شاهد بوديم و اجراي اين شيوه‌نامه عملا از پايان مرداد‌ماه آغاز شد و مدت زمان اجراي آزمايشي اين قانون را تا پايان آبان‌ماه به تعويق انداخت. عملا از ابتداي آذر‌ماه گزارش‌هاي پاياني و نهايي ارزشيابي خودروها با شيوه‌نامه جديد را دريافت كرديم كه پس از ارزيابي‌ آن را منتشر مي‌كنيم. رتبه‌بندي كه با شيوه‌نامه جديد ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي صورت گرفته، به هيچ وجه قابل مقايسه با رتبه‌بندي‌هاي انجام شده در شيوه‌نامه قبلي نيست، شيوه‌نامه جديد نسبت به قبل بسيار سختگيرانه‌تر بوده و جايگاه برخي خودروهاي داخلي در اين رده‌بندي كاهش يافته است.

  • يعني از مهر تا پايان آبان‌ماه گزارشي نداريم؟

بله همينطور است. اين گزارش‌ها جديد خواهد بود و بر مبناي اين شيوه‌نامه جديد ديگر نتايج ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي در رده‌بندي خوب يا خيلي خوب منتشر نمي‌شود بلكه نتايج گزارش‌هاي جديد با روش‌هايي مانند يك، 2يا 3ستاره بودن خودروهاي داخلي ارزيابي مي‌شود. آنچه مسلم است ادبيات شيوه‌نامه جديد ارزشيابي كيفي خودرو با گذشته متفاوت است. مبناي اين شيوه‌نامه كه سخت‌گيرانه شده نيز ميزان رضايت نهايي مشتريان از كيفيت خودروهاي داخلي و خدمات پس از فروش خواهد بود.

  • شيوه‌نامه جديد چه تفاوتي با شيوه‌نامه قبلي دارد؟

در شيوه‌نامه جديد تمركز بيشتر بر عيوب عملكردي و عيوبي خواهد بود كه بيشتر باعث شكايت مشتريان مي‌شود. بنابر اين شيوه‌نامه جديد ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي اصلا قابل مقايسه با شيوه‌نامه قبلي نيست و نخستين گزارش بر مبناي شيوه‌نامه ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي در آذر‌ماه جاري منتشر مي‌شود.

کد خبر 316236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha