دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

ارتش سوریه اعلام کرد حمله هوایی که به‌نظر می‌رسد توسط ائتلاف غربی ضدداعش و مشخصا هواپیماهای آمریکایی صورت گرفته، پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور را هدف قرار داده‌است.

جنگنده‌های انگلیس از پایگاه این کشور در قبرس، برای حمله به سوریه پرواز می‌کنند.

در اين حمله 4سرباز ارتش سوريه كشته شده‌اند. براساس گزارش منابع سوريه‌اي، در اين حمله هوايي همچنين 13نفر مجروح شده‌ و چند تانك و خودروي نظامي هم منهدم شده‌اند.گروه موسوم به ديدبان حقوق بشر سوريه كه وابسته به مخالفان بوده و در لندن مستقر است اين حمله را تأييد كرده‌ و آن را به ائتلاف غرب نسبت داده‌است. اين در حالي است كه ديروز آمريكا هرگونه دست داشتن در اين حمله را تكذيب كرده‌است.

اين نخستين‌بار از زمان شروع حملات ائتلاف غرب به سوريه است كه مواضع ارتش سوريه به روشني توسط نيروهاي ائتلاف غربي هدف گرفته مي‌شوند. وزارت خارجه سوريه در 2نامه جداگانه به دبيركل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت اين سازمان، به اين حمله اعتراض كرده‌است.

  • پيشروي ارتش سوريه در حما و لاذقيه

شبكه خبري الميادين از پيشروي نيروهاي ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان در استان لاذقيه خبر داده‌اند. براساس اين گزارش، نيروهاي ارتش سوريه با حمايت و پشتيباني هوايي روسيه، چندين شهرك را در استان لاذقيه از كنترل تروريست‌ها درآورده‌اند. ارتش سوريه همچنين كنترل منطقه‌اي را در لاذقيه به‌دست آورده كه بر همه روستاهاي كشيده شده تا مرز تركيه اشراف دارد.از سوي ديگر ارتش سوريه در استان حما هم به پيشروي‌هاي چشمگيري دست يافته‌است. اين مناطق در كنترل گروه جيش‌الفتح بوده كه ائتلافي از نيروهاي تكفيري مورد حمايت تركيه و عربستان و قطر است.

  • اجلاس نمايندگان گروه‌هاي تروريستي در رياض

درحالي‌كه عربستان براي ميزباني نشست نمايندگان گروه‌هاي مخالف سوريه‌اي آماده مي‌شود، گزارش‌ها از حضور رهبران و فرماندهان گروه‌هاي تروريستي در اين اجلاس حكايت دارد. رابرت فيسك روزنامه‌نگار انگليسي در مطلبي در اين‌باره در روزنامه اينديپندنت نوشته‌است، شركت‌كنندگان در كنفرانس رياض نمايندگان گروه‌هاي تروريستي هستند كه توسط همين كشورها حمايت مالي مي‌شوند.

نمايندگان گروه‌هايي مانند احرار‌الشام و جيش‌الفتح و حتي گفته مي‌شود نمايندگاني از جبهه النصره در اين نشست حاضر خواهند شد. رسانه‌هاي آمريكايي خبر داده‌اند كه واشنگتن با حضور اين گروه‌ها در نشست مخالفان سوريه در رياض مخالفتي نكرده‌است و اين كار با هماهنگي واشنگتن صورت مي‌گيرد.

عربستان تلاش مي‌كند با برگزاري اين نشست، ابتكار عمل را در مسير حل سياسي بحران سوريه به‌دست بگيرد. براساس گزارش‌ها، آمريكا تأكيد كرده كه تنها داعش نمي‌تواند بخشي از روند سياسي حل بحران سوريه باشد و غيراز اين گروه، همه گروه‌هاي ديگر مانند جبهه النصره كه رسما به القاعده وابسته هستند و اصول تكفيري و سلفي را دنبال مي‌كنند، مي‌توانند در اين روند مشاركت كنند. قرار است نشست ديگري از نمايندگان اين گروه‌ها در روزهاي آينده و تا قبل از پايان سال‌جاري ميلادي در نيويورك برگزار شود.

  • هشدار آلمان به عربستان

در سوي ديگرمعاون صدراعظم آلمان در سخناني، خواستار توقف حمايت مالي عربستان از گروه‌هاي تروريستي شده‌است. او به گروه خاصي اشاره نكرده‌است. اين هشدار بعد از آن صورت مي‌گيرد كه سازمان اطلاعات خارجي آلمان در گزارشي رسمي، سياست خارجي عربستان را مداخله‌جويانه و براي منطقه خاورميانه خطرناك خوانده بود.

کد خبر 316402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha