چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو خبرنگار به دنبال شکایت شرکت چینی تولید کننده Ipod به دلیل تهمت و افترا نسبت به شرکت اپل تعقیب قرار گرفتند.

هفته گذشته روزنامه‌ای در شانگهای مطلبی تحت عنوان "سوء استفاده اپل و پیمانکار چینی از کارگران" چاپ کرد که باعث جنجال بسیاری در چین و مجامع بین‌المللی شد.
در این گزارش آمده بود که اپل در خط تولید Ipod  در چین از کارگران بیش از 15 ساعت در روز کار می‌کشد و حقوق بسیار کمی (50 دلار در ماه) به آنها پرداخت می‌کند و بسیاری از کارگران این کارخانه نیز از سن قانونی برای کار برخوردار نیستند.
این روزنامه همچنین اعلام کرد دلیل این فعالیت بیش از حد اپل، درخواست‌های بسیار جهانی برای Ipod  بوده که باعث شده تولید اپل همواره از مقدار تقاضا عقب باشد. 
پس از انتشار این مطالب علیه اپل، شرکت Hongfujin Precision Industry که پیمانکار اپل برای تولید Ipod  است (این شرکت در اصل تایوانی است) شکایتی علیه این دو خبرنگار به دادگاه شن‌زن ارائه کرد و دادگاه نیز این دو خبرنگار را تحت تعقیب قرار داد.
این شرکت ضمن رد تمامی این ادعاها اعلام کرد تمامی فعالیت ‌های آنها قانونی بوده و کارگران از وضعیت کاری خود راضی هستند.
لازم به ذکر است که ماه گذشته نیز رییس اجرایی اپل نامه‌ای ناشناس دریافت کرده بود مبنی بر سوء استفاده از کارگران نوجوان در کارخانه‌های وابسته به اپل در چین که باعث شد شرکت اپل بازرسانی را برای بازدید به چین روانه کند.
پس از دستگیری دو خبرنگار فوق، کانون وکلای بدون مرز طی نامه‌ای به استیو جابز، رییس اجرایی اپل گوشزد کردند که هر آنچه این دو نوشته‌اند ، حقیقت بوده و همه از وضعیت کارگران در این کارخانه باخبرند . پس پیش از اقدامات بعدی این کانون ، بهتر است اپل با پس گرفتن شکایت خود باعث آزادی آنها شود .
روزنامه‌های چینی نیز با تقبیح این عمل اپل و پیمانکارش، خواستار آزادی هر چه سریعتر آن دو شدند و اعلام کردند وظیفه هر خبرنگاری اعلام حقایق است و آنها کاری بر خلاف قانون انجام نداده‌اند.
دادگاه شن‌زن نیز اعلام کرده‌است تمام سعی خود را انجام خواهد داد تا این پرونده هر چه سریعتر بسته شود .
اپل از سال 2001 تا کنون 50 میلیون Ipod  به فروش رسانده که هنوز نتوانسته است تمام آنها را تولید کند و تمام Ipod ها در خارج از آمریکا و عموما در چین تولید می‌شوند.
اپل نیز پس از بالا رفتن موج انتقادات اعلام کرده بزودی تمام کارخانه ها را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه تخلف آنها را برطرف خواهد کرد .
شرکت Hongfujin Precision Industryکه به Foxconn معروف است  با بسیاری از شرکتهای معتبر کامپیوتری از جمله Intel  ، Dell و SONY  قرارداد دارد و محصولات آنها را در چین تولید می‌کند . این شرکت با 14.5 میلیارد دلار صادرات در سال گذشته ، بزرگترین صادر کننده چینی بوده است.


 

کد خبر 3166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز