همشهری آنلاین: مراسم تجلیل از میرعابدین کابلی باستان‌شناس و پژوهشگر و معرفی کتاب وی در مورد کاوش‌های قره تپه قمرود همزمان با هفته پژوهش در موزه دوران اسلامی با حضور سید محمد بهشتی، مدیران، پیشکسوتان و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد.

Book

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی در سخنانی در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران گفت: درنخستین روزهای آغاز مجدد کارم در حوزه میراث پی گیر چاپ کتاب نتایج حفاری قمرود بودم در سال 84 نیز بحث چاپ این گزارشها وجود داشت و این کار 10سال طول کشید که مطمئنا این مساله تقصیر ما و دیگر مدیران بوده است.

وی گفت: من یکبار در زمان حفاری قمرود در خدمت آقای کابلی بودم و از ایشان درمورد ارزشهای این کار پژوهشی شنیده بودم و امروز بالاخره این قله فتح شد و گزارشها منتشر شد.

بهشتی در ادامه افزود: من بارها در مورد اینکه چگونه به باستان‌شناسی فکر می‌کنم صحبت کردم ولی درمورد باستان‌شناسان شاید کمتر سخنی گفته باشم و افسوس می‌خورم که نسل میانی باستان‌شناسان ما حضورشان در جهان باستانی‌شناسی ایران کمرنگ است نه اینکه کار نمی‌کنند بلکه حضور و سیادتشات کمرنگ است.

وی گفت: ما در حوزه اخلاق باستان‌شناسی باید از آنان درسهای زیادی بیاموزیم و امیدوارم همه کمک کنیم که این فضا پدید آید که این نسل نقش شایسته خود را نه در حوزه علمی بویژه در ادب و پرنسیپ باستانشناسی به نسلهای جوان منتقل کند.

جلیل گلشن مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه دراین مراسم گفت: من هفته پژوهش را به همه پژوهشگران تبریک می‌گویم و امیدوار هستم که در این هفته ما برای سالهای آینده افراد بیشتری داشته باشیم که تجلیل و کتابهایشان را رونمایی کنیم.

وی افزود: این کتاب مربوط است به تشکیل استان تهران در سال 67 در آن سالها تنها برنامه‌ای که هدفمند انتخاب شد قمرود بود که 5 سال بررسی منطقه‌ای انجام شد و بدنبال آن تپه انتخاب و جندین سال کاوش شد و کتاب بررسی‌های دشت قمرود همان زمان منتشر شد و کتاب حاضر بعد از سالها وقفه که در دهه 80  قرار بود چاب شود خوشبختانه حالا شاهد چاب آن هستیم.

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی نیز در سخنان خود گفت: بحث مطالعات باستان‌شناسی از بحثهای استراتژیک است که می‌تواند نقش مهمی در شناخت حوزه‌های فرهنگی داشته و به شناخت سرزمین و توسعه کشور کمک کند.

استاد ملک شهمیرزادی یکی دیگر از پیشکسوتان و همکاران استاد کابلی چاپ این کتاب را علاوه بر کابلی به پژوهشکده باستان‌شناسی تبریک گفت.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به سابقه دوستی خود با آقای کابلی ضمن بیان خاطراتی از دوران تحصیل گفت: درسال 43 که در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو مشغول به تحصیل بودم هر روز پیرمردی را می‌دیدم که با ماشین و راننده به موسسه می‌آمد و عصر هم او را به همین شکل برمی‌گرداندند و  زنبیلی داشت وقتی از دوستانم درباره او سوال کردم وی را نازبرگر استاد سومری دنیا معرفی کردند و گفتند که در دنیا منحصربفرداست و در اصل سرقفلی علمی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو محسوب می‌شود.

وی افزود: برای موسسه‌های علمی شخصیتهای علمی سرمایه آنها محسوب می‌شوند و چرا ما از سرمایه‌های علمی خود استفاده نمی‌کنیم و این هفته شاید شروعی برای جذب سرمایه‌های علمی باشد که خواستار آن هستند که از تجربیات آنها استفاده شود.

ملک‌زاده یکی دیگر از باستان‌شناسان و شاگرد استاد کابلی ضمن بیان خاطراتی از ایشان گفت: استاد کابلی همیشه به شاگردانش می‌گفت که "باستان‌شناسان معمولا تنبل هستند و بررسیها و پژوهشهای خودرا منتشر نمی‌کنند و آنهایی که نتیجه تحقیقات خودرا به رشته تحریر در‌می‌آورند می‌توان به آنها باستان‌شناسان اولی‌الاعظم گفت.

ملک‌زاده گفت: حوزه فلات مرکزی اندکی متفاوت با دیگره حوزه‌ها است زیرا در کنار حوزه اقلیم فارس و دشت خوزستان و لبه غربی فلات غربی ایران که بیشترین کارهای باستان‌شناسی آنها را خارجیها انجام دادند در فلات مرکزی پژوهشها توسط ایرانیها انجام شده و در واقع فلات مرکزی محل آزمون باستان‌شناسی و باستان‌شناسان ایرانی است.

استاد رهبر از دوستان کابلی و از پیشکسوتان باستان‌شناسی نیز در سخنانی ضمن تبریک برای انتشار کتاب کاوشهای قره تپه قمرود گفت: درسال 44 زمانی که وارد دانشگاه در رشته باستان‌شناسی شدم کابلی یکسال جلوتر از من بود اما در همان سالها نیز همیشه معلم و راهنمای من بوده است.

وی افزود: بعدها که از آموزش و پرورش به مرکز باستان‌شناسی منتقل شدم فهمیدم که دراین انتقال استاد کابلی نقش داشتند.

رهبر گفت: ایشان هنوز هم راهنما و معلم ما هستند و امیدوارم کتابهایی نظیر کاوشهای قمرود باز هم توسط ایشان منتشر شود.

صراف یکی دیگر از دوستان و همکاران استاد کابلی در سخنان خود گفت: سخن گفتن از کسی که 50 سال از عمر خود را وقف باستان‌شناسی کرده است بی‌فایده است ما در مورد بسیاری از فعالیتهای ایشان اطلاعاتی نداریم.

وی با اشاره به شروع آشنایی خود با کابلی و رهبر در سال 47 گفت: کابلی همواره در پژوهش و آموزش و حتی کارهای اداری فعالیت زیادی داشته است.

استاد میرعابدین کابلی باستان‌شناس و مولف کتاب کاوش‌های قره تپه قمرود در سخنانی گفت: از زمانی که باستان‌شناسی را در مکتب دکتر نگهبان و باقرزاده و دیگر پیشکسوتان آغاز کرده‌ام همواره سعی کردم در کارهای خود سه عامل زمانی را مدنظر بگیرم.

زمان گذشته آنچه که به ما سپرده شده که باید آنرا می‌شناختیم. زمان حال آنچه را که بدست آوردیم در معرض قضاوت دیگران قرار می‌دهیم و زمان آینده همیشه سعی کرده‌ام در ثبت و ضبط آنچه بدست آوردم کوشا باشم.

وی گفت: بعد از 5 سال بررسی دشت قمرود و 2 سال مطالعه بر روی یافته‌های بدست آمده کتابی منتشر شد.  زمانيکه قمرود مطرح شد شناخت ما از فلات مرکزی ایران اندک بود و اولین کار دراین منطقه قمرود بود و بعدها دیگران نیز در این حوزه کار کردند و تلاشها هنوز هم باید ادامه یابد.

کابلی در ادامه گفت: در سال 72 در زمان مدیریت شادروان کازرونی حفاری در قمرود را شروع کردم و سپس در دوران ریاست مهندس بهشتی کار ادامه یافت و خوشحال هستم که همیشه مورد لطف این بزرگان بودم.

وی افزود: تاسال 84 کار ادامه یافت ولی متاسفانه در دوره تاریک و تیره میراث فرهنگی ایران فعالیت‌های باستان‌شناسی و انتشارات این حوزه محدودشد.

وی افزود: سال 85 کتاب حاضر به پژوهشکده تحویل شد و در تمام این سالها دست به دست گشت تا اینکه پس از سنگ‌اندازیهای آن دوران تاریک اکنون منتشر شد.

کابلی گفت: من در طی سالهای کاردر قمرود و بعدها برای انتشار کتاب آن وامدار بسیاری از دوستان هستم و از آقای بهشتی که در راس پژوهشگاه هستند و در چاپ کتاب نقش عمده‌ای داشتند تشکر می‌کنم.

وی گفت: امیدوارم پژوهشکده باستان‌شناسی آثار دیگر باستان‌شناسان که هنوز در کشوی میزهایشان قرار دارد را نیز منتشر کند.

در پایان مراسم تجلیل و معرفی کتاب میرعابدین کابلی حاضرین از نمایشگاه یافته‌های تپه قمرود دیدن کردند.

کد خبر 318147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha