چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: معمولا بعد از اینکه خانه یا فرش نویی خریداری می‌شود و سایز فرش‌های جدید به خانه جدید نمی‌خورد یا اینکه با تغییر دکوراسیون فرش‌ها به اصطلاح اتاق پذیرایی شما را پر نمی‌کند و یا وقتی به تنوع احتیاج دارید، احتمالا به نخستین گزینه‌ای که فکر می‌کنید خرید موکت است.

موکب

شايد موكت خيلي شيك نباشد اما هميشه به واسطه اينكه از نظر طرح، نقش و رنگ تنوع خوبي داشته پرطرفدار و پركاربرد بوده‌اند. هماهنگ كردنش نيز با دكوراسيون خانه‌تان نبايد كار سختي باشد. به ويژه اينكه هزينه خريدش مانند فرش بالا نيست. وقتي قصد خريد موكت داريد، در تهران كافي است سري به خيابان سهروردي و سيدخندان بزنيد تا با دنيايي از رنگ و طرح روبه‌رو شويد. شايد خريد موكت خيلي كار تخصصي نباشد اما بد نيست قبل از رفتن به بازار، اطلاعاتي درباره بازار آن داشته باشيد تا خريدي با كيفيت و مقرون به صرفه داشته باشيد.

  • انواع

موكت كبريتي
قديمي‌ترين عضو خانواده موكت‌هاست. با اين حال هنوز هم طرفداران زيادي دارد و در بيشتر فروشگاه‌ها پيدا مي‌شود. مهم‌ترين ويژگي موكت‌هاي كبريتي هم قيمت پايين‌شان است. اگر مي‌خواهيد براي پوشاندن كف خانه‌تان زياد هزينه نكنيد، انتخاب كبريتي‌ها بهترين گزينه است. هرچند راحتي موكت‌هاي ديگر را ندارند، ضخامت‌شان كم است و كمي زبر هستند. شست‌وشوي‌شان نيز سخت نيست. موكت‌هاي كبريتي داراي راه راه‌هاي موازي و يكساني هستند كه اصطلاحا به آنها لوپ گفته مي‌شود، هر چقدر اين لوپ‌ها در طول بافت يكنواخت‌تر باشد جنس آن موكت بهتر است. موكت كبريتي‌هاي قديمي معمولا يك طرح ساده داشتند اما حالا از نوع گلدار آن نيز فراوان در بازار پيدا مي‌شود. فقط يادتان باشد براي مكان‌هاي پرتردد خانه از نوع بافت‌هاي فشرده استفاده كنيد. اين نوع موكت را متري 5تا 8هزار تومان مي‌توانيد خريداري كنيد.

موكت پرز بلند
موكت‌هاي بلندبافت با پرزهاي بلند و نرم كه انواع ساده و طرح‌دار دارند، براي نشستن نرم‌تر، براي قدم برداشتن راحت‌تر و براي جاهاي سرد گرم‌ترند و براي كساني كه پادرد دارند، انتخابي خوب به شمار مي‌روند. داراي اليافي نرم و لطيف‌‌اند‌ و ضخامت‌‍‌شان زياد است و براي مناطق سردسير مناسب هستند. پرز‌هاي بلند اين موكت مانع انتقال سرما از زمين به پاهاي شما مي‌شود و نوعي عايق حرارتي است. پشم، اكريليك، پلي پروپلين و پلي‌استر در بافت اين نوع موكت استفاده مي‌شود كه موكت‌هاي پلي‌استر هم براي محيط‌هاي اداري و هم براي محيط‌هاي خانگي مناسب‌ هستند. از نظر بلند بودن الياف اين نوع موكت بي‌شباهت به فرش‌هاي ماشيني نيست البته يك نوع از اين موكت‌هاي پرز بلند وجود دارد كه به آنها موكت چمن مصنوعي مي‌گويند و براي تزيين اتاق كودكان بسيار مناسب است. اين نوع موكت در كنار مزيت‌هاي بسياري كه دارد، تميز نگه‌داشتن‌شان سخت است. بايد هر بار هنگام جارو كشيدن با دقت تمام آشغال‌هاي ريزي كه لا‌به‌لاي پرزها پنهان مي‌شود را تميز كنيد. قيمت اين نوع موكت از متري 19هزار‌تومان شروع مي‌شود و تا 65هزار تومان افزايش قيمت دارند.

موكت طرح‌دار
معمولا موكت‌هاي ساده و يك رنگ اتاق را بزرگ‌تر نشان مي‌دهند اما ممكن است شما نيازي به بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌تان نداشته باشيد و بخواهيد طرح‌ موكت را با طرح‌ روي پرده يا مبلتان هماهنگ كنيد كه در اين نوع موكت حسابي دست‌تان براي اين كار باز است. هم‌اكنون موكت‌هاي طرح‌دار متنوعي در بازار وجود دارد و با هر سليقه‌اي به بازار برويد دست خالي باز نمي‌گرديد. اين نوع موكت را مي‌توانيد از متري 22هزار تا 32هزار تومان خريداري كنيد.

  • جنس

موكت خوب، چه موكتي است؟
با پيشرفت تكنولوژي، موكت‌هاي داخلي و خارجي ديگر تفاوت چنداني با هم ندارند. اغلب موكت‌هاي موجود در بازار داخلي ضد‌الكتريسيته و غيرقابل اشتعال هستند و در برابر سايش و گرد و خاك و لكه‌هايي كه خيلي سخت از سطح موكت‌هاي قديمي پاك مي‌شدند در امانند، به‌دليل بافت منظم و يكساني كه دارند در اثر استفاده طولاني مدت فرم بافت‌شان به‌هم نمي‌ريزد، عايق حرارت و صدا هستند و همگي انعطاف‌پذيرند، رنگشان نيز ثابت است. اگر سري به بازار بزنيد مي‌بينيد كه از نظر طرح و رنگ نيز بسيار متنوع هستند. با توجه به تمام اين خصوصيات كه بين موكت‌هاي خارجي و داخلي مشترك است، نگذاريد فروشنده‌اي صرف اينكه موكتي كه قرار است به شما بفروشد غيرقابل اشتعال و ضد‌الكتريسيته است، براي خريد موكت‌هاي خارجي مجابتان كند. چون معمولا موكت‌هاي خارجي 3-2 برابر موكت‌هاي ايراني قيمت دارند. يادتان باشد هرچه گره‌هاي پشت موكت متراكم‌تر باشد استحكام آن هم بيشتر خواهد بود. موكت هم مانند فرش است بافت‌هاي آن بايد هنگام نصب كردن در يك جهت باشد وگرنه براي جارو كشيدن دچار مشكل مي‌شويد.

  • نكات خريد

اولين چيزي كه قبل از خريد بايد
مشخص كنيد اين است كه موكت را براي كدام قسمت از منزل‌تان مي‌خواهيد؟ چقدر مي‌خواهيد هزينه كنيد و حاضريد براي نظافت‌اش چقدر وقت صرف كنيد؟
در قسمت‌هاي پر تردد خانه از موكت‌هاي مخمل و پرز بلند استفاده نكنيد، اين موكت‌ها در اين مكان‌ها زود كوبيده و پا خورده مي‌شوند.
اگر هميشه از وجود مو روي فرش و سراميك عذاب مي‌كشيد، بدانيد موكت‌هاي رنگ روشن، مو را زودتر و بيشتر به چشم مي‌آورند. رنگ‌هاي تيره نيز همين كار را با گردوغبار مي‌كنند.
موكت را از نمايندگي‌ها بخريد تا جاي كالاي اصلي، جنس تقلبي با مواد نامرغوب نخريده باشيد. حواستان باشد حتما مدت و معيار گارانتي و خدمات حين ضمانت را نيز بپرسيد و درنظر بگيريد.
پيشنهاد ما اين است كه اگر در طبقات بالاي آپارتمان زندگي مي‌كنيد و كودكي در خانه داريد، از موكت‌هاي پرز بلند استفاده كنيد، تا صداي جست‌وخيز و افتادن احتمالي اشيا روي زمين باعث آزار همسايگان طبقه‎هاي زيرين نشود.

کد خبر 318284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha