پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

محمدعلی طالبی : میان کتاب‌هایی که اخیرا مطالعه کرده‌ام رمان «مرا به بغداد نبرید!» نوشته ناهید کبیری را می‌توانم برای خواندن توصیه کنم.

محمدعلی طالبی

اين رمان اثري است پركشش كه نويسنده در آن پردازش خوبي از شخصيت‌ها ارائه كرده است. قهرمان اصلي اثر يك دختر جوان است و به نظرم زن بودن نويسنده موجب شده ظرايف اين شخصيت به‌درستي متبلور و پرداخت شود. مرا به بغداد نبريد در دسته رمان‌هايي كه در آنها نويسنده به فرماليسم بهاي بيش از حد مي‌دهد و روايت داستان را فداي تكنيك‌هاي روايي مي‌كند قرار نمي‌گيرد.

ناهيد كبيري داستاني ملموس را با زباني ساده و قابل درك تعريف مي‌كند. اين نويسنده اشعار خوبي هم منتشر كرده و مي‌توان گفت بيان شاعرانه ناهيد كبيري در حدي است كه او را مي‌توان جزو شاعران خوب معاصر دانست. شاعران زن خوبي داريم كه يكي از آنها ناهيد كبيري است.

در رمان مرا به بغداد نبريد هم مي‌شود دغدغه‌هاي باورپذيري را مشاهده كرد كه نويسنده با موشكافي و دقت توانسته مخاطب را وارد فضايي كند كه چون با مهارت ترسيم‌شده، قابل باور از كار درآمده است. اين رمان داستان دختر جواني به‌نام ياسمين را روايت مي‌كند كه پدر و مادرش از يكديگر جدا شده‌اند و پدرش براي تجارت به عراق مي‌رود. در ادامه اتفاق‌هايي رخ مي‌دهد كه به مهاجرت ياسمين مي‌انجامد.

كبيري تك‌افتادگي شخصيت اصلي‌اش را به‌خوبي از كار درمي‌آورد و مي‌تواند خواننده را تا انتها با داستاني كه روايت مي‌كند همراه سازد. اين رمان قابليت اقتباس به اثر سينمايي را هم دارد. بيش از هر نكته‌اي مي‌توان به اين موضوع اشاره كرد كه مرا به بغداد نبريد فضايي تازه را در ادبيات داستاني ما رقم زده است و فكر نمي‌كنم كسي در صورت مطالعه اين رمان از خواندنش پشيمان شود.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 318372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha