پس از مدت‌ها فراز و نشیب، اعضای شورای امنیت سرانجام برای نخستین بار توانستند پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای را برای پایان دادن به بحران ۴.۵ ساله سوریه به تصویب برسانند؛ مسئله‌ای که با استقبال همه طرف‌ها روبه‌رو شده و امیدها را برای بازگشت صلح به این کشور افزایش داده است.

اسد

براساس اين قطعنامه19 كشور حاضر در مذاكرات براي تدوين اين قطعنامه ازجمله جمهوري اسلامي ايران روز اول سال نو ميلادي را به‌عنوان روز آغاز مذاكرات دولت و مخالفان درنظر گرفته‌اند و پيش‌نويس قطعنامه حاوي برنامه زمانبندي براي استقرار يك دولت وحدت ملي است.

مطابق اين قطعنامه همچنين جدول زماني براي تشكيل دولت انتقالي طي 6‌ماه و برگزاري انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد تا ۱۸‌ماه آينده تعيين شده است. اين قطعنامه در مقايسه با طرح‌هاي قبلي حاوي پيشنهادهاي مشخص و ملموس‌تري است و حاميان دولت سوريه و همچنين كشورهاي حامي مخالفان از آن حمايت كرده‌اند. با وجود بحث‌هاي سخت در شوراي امنيت درباره سوريه تاكنون اعضاي اين شورا طي بيش از 4سال گذشته موفق به تصويب قطعنامه‌اي براي پايان درگيري‌ها در سوريه نشده بودند. اين‌بار اما اين قطعنامه با رأي مثبت همه 15عضو شوراي امنيت به تصويب رسيده است.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا از اين قطعنامه استقبال كرده و گفته است اين توافق، تروريست‌ها را منزوي كرده و را‌ه‌گذار سياسي را هموار مي‌كند. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم رسيدن به يك توافق براي تشكيل دولت وحدت ملي در 6‌ماه را امكان‌پذير خوانده است.

در قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد با اعلام اينكه آتش بس سراسري بايد در سوريه برقرار شود، تأكيد شده كه مردم سوريه بايد در مورد آينده كشور خود تصميم بگيرند. همچنين در اين قطعنامه از بيانيه ژنو در ژوئن ۲۰۱۲ در مورد انتقال سياسي در سوريه حمايت شده است. طبق اين قطعنامه، گروه‌هايي مانند داعش و جبهه النصره كه به القاعده وابسته است، گروه‌هاي تروريستي قلمداد شده و در روند صلح جايي نخواهند داشت.

وزير امور خارجه آمريكا بعد از تصويب قطعنامه گفت: اين تصميم پيام مشخصي براي همه طرف‌هاي درگير در سوريه دارد مبني بر اينكه زمان پايان دادن به كشتارها فرا‌رسيده است. اين قطعنامه ستون زيربنايي (براي حصول صلح) خواهد بود چرا كه هم اهداف را مشخص و هم‌زمانبندي براي حصول آنها را تعيين مي‌كند.

دولت سوريه هم از اين قطعنامه استقبال كرده است. بشار جعفري، نماينده دائم سوريه در سازمان ملل در واكنش به تصويب قطعنامه شوراي امنيت درباره كشورش گفت: سوريه آماده آتش‌بس در تمام مناطقي است كه نيروهاي مسلح در چارچوب روند آشتي ملي در اين مناطق حضور دارند.

  • مسئله‌اي به نام گروه‌هاي مخالف

هر چند در اين قطعنامه بر شروع مذاكرات ميان دولت و مخالفان از ابتداي سال جديد ميلادي تأكيد شده اما اشاره‌‌اي به فهرست گروه‌هاي مخالف كه مي‌توانند در اين روند شركت كنند نشده است. بثنيه شعبان، يكي از مشاوران دولت سوريه گفته دمشق آماده است تا گفت‌وگوهاي صلح را در چند هفته آينده آغاز كند اما در وهله نخست بايد ببيند چه گروه‌هايي از مخالفان آماده مذاكره با دولت هستند.

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه ايران اما روز گذشته اعلام كرد كه ايران و 6كشور ديگر مسئول تنظيم فهرست گروه‌هاي تروريستي در سوريه هستند. وي با بيان اينكه در سومين نشست بين‌المللي سوريه اختلاف اساسي بر سر تعيين مصاديق گروه‌هاي تروريستي بود، تأكيد كرد :وزير خارجه كشورمان كه رياست هيأت ايراني را برعهده داشت با استدلال‌هاي منطقي مانع آن شد كه فهرستي جهت‌دار در موضوع گروه‌هاي تروريستي به تصويب برسد و در نهايت توافق شد كه كارگروهي متشكل از ايران، روسيه، عمان، مصر، تركيه، اردن و فرانسه براي تنظيم اين فهرست و ارائه آن به سازمان ملل اقدام كند. امير عبداللهيان درباره قطعنامه شوراي امنيت هم گفت: تهران از توقف درگيري‌ها، مبارزه جدي با تروريسم، آغاز روند سياسي و كمك به بازگشت آوارگان سوريه به كشورشان حمايت مي‌كند.

  • ادامه اختلاف‌ها درباره بشار اسد

اين در حالي است كه طرف‌هاي غربي ازجمله آمريكا همچنان بر بركناري بشار اسد پافشاري مي‌كنند. كري مدعي شده كه بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه ديگر توان و اعتبار لازم را براي حكومت در اين كشور ندارد و بايد از مقام خود كنار برود. اظهارات كري مشابه ادعايي است كه اوباما نيز اخيرا در كنفرانس مطبوعاتي خود مطرح كرد. در قطعنامه شوراي امنيت اشاره‌اي به بحث هميشگي درباره سرنوشت رئيس‌جمهور سوريه نشده است.

بثنيه شعبان، يكي از مشاوران دولت سوريه تأكيد كرده كه كشورهاي خارجي هيچ حقي در تعيين سرنوشت بشار اسد نخواهند داشت. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم در نشست خبري مشترك پس از راي‌گيري شوراي امنيت تأكيد كرد كه تنها خود مردم سوريه مي‌توانند سرنوشت كشورشان را مشخص كنند.

وي گفت: همه با اين اصول موافق هستند اما برخي حاضر نيستند دست از تعيين پيش‌شرط يا ارائه نظراتشان براي چگونگي پيشبرد اين روند بردارند. لاوروف تأكيد كرد: مي‌شنويم كه برخي مي‌گويند بدون حل مسئله اسد نمي‌توان در مبارزه با تروريسم هماهنگي داشت؛ اين منطق و رويكردي بسيار خطرناك است. در اين نشست جان كري وزير امور خارجه آمريكا هم اعلام كرد كه مردم سوريه خود آينده كشورشان را مشخص مي‌كنند. حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه ايران هم تأكيد كرده اينكه بشار اسد در پايان روند سياسي مجددا كانديدا شود به‌خود ايشان مربوط است و در نهايت مردم سوريه انتخاب خواهند كرد و موضوع رهبري سوريه در صلاحيت مردم سوريه است.

  • بندهاي مهم قطعنامه شوراي امنيت

تاكيد بر بيانيه ژنو يك و دو بيانيه وين براي تضمين اجراي كامل بيانيه ژنو .
درخواست از دبيركل سازمان ملل‌ براي مشاركت هرچه سريع‌تر دولت و مخالفان سوريه در مذاكرات رسمي. اوايل ژانويه 2016نيز به‌عنوان زمان آغاز مذاكرات تعيين شده است.
تشكيل دولت انتقالي طي 6 ماه كه شامل تمامي طرف‌ها مي‌شود و بر مبناي طايفه‌گرايي نيست.‌ حمايت از برگزاري انتخابات آزاد و شفاف براساس استانداردهاي بين‌المللي‌. اين انتخابات ظرف 18‌ماه با نظارت سازمان ملل برگزار مي‌شود.
از كشورهاي عضو خواسته شده‌ تا از اقدامات تروريستي به‌ويژه اقدامات داعش و جبهه النصره‌ ممانعت كنند.

کد خبر 318618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha