رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طرح پایلوت شناسه دار کردن داروهای گران قیمت برای جلوگیری از سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه، چندی است که آغاز شده است، می‌گوید: «مبلغ هزینه‌هایی که صرفا یکی از سازمان‌های بیمه‌گر بابت یک داروی گران قیمت در سال گذشته پرداخت کرده است، از میزان واردات رسمی آن بیشتر بوده است.»

نسخه الکترونیک

 سوءاستفاده از دفترچه‌هاي بيمه علاوه بر آنكه شامل استفاده از دفترچه ديگران مي‌شود، استفاده از برگه بيمه دفترچه بدون جابه‌جايي دارو در داروخانه و فروش داروهاي غيرمجاز را هم در بر مي‌گيرد.

ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي، به موضوع دفترچه‌هاي قرضي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «وقتي فردي دفترچه درمانش را در اختيار فرد ديگري قرار مي‌دهد، در ‌‌نهايت هر دوي آنها ضرر مي‌كنند، زيرا سوابق بيماري هر دو بيمار مخدوش مي‌شود و اصلاح آن هم به همين راحتي‌ها نيست.» به‌عنوان مثال در شرايط اورژانسي و هنگامي كه بيمار قادر به صحبت يا توضيح مشكل خود نباشد، نخستين كار پزشك مراجعه به دفترچه درماني اوست. در اينجا اطلاعات نادرستي كه مربوط به صاحب دفترچه نيست موجب تشخيص و تجويز غلط و عوارض منفي بعداز آن خواهد شد.

خسرونيا همچنين اين كار را از نگاه ملي ضايع شدن حقوق ساير بيمه شده‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «وقتي فردي كه حق بيمه پرداخت نمي‌كند، با سوءاستفاده از دفترچه ديگران، از منابع مالي سازمان‌هاي بيمه‌گر استفاده مي‌كند، اين تخلف به نوعي اجحاف و ظلم در حق افرادي است كه براي دريافت خدمات درماني ارزان‌تر حق بيمه پرداخت كرده‌اند. اين دغدغه براي بيماران خاص و صعب‌العلاج بيشتر از ساير بيمه‌شده‌هاست، چون زندگي بسياري از همين بيماران به تأمين داروهاي ويژه و گران‌قيمت گره خورده است.»

چندي پيش ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو از سوءاستفاده از دفترچه‌هاي بيمه گله كرده و گفته بود: «شبكه‌هاي قاچاق پيرامون داروخانه‌ها خيلي شفاف و به راحتي از دفترچه‌هاي بيمه‌اي كه در دست مردم است، سوءاستفاده مي‌كنند. داروهايي را نسخه كرده و هزينه آن را از بيمه دريافت مي‌كنند كه اصلاً در شبكه دارويي كشور وجود ندارد.»

برخي داروهاي خاص و گران‌قيمت هستند كه تا 90درصد هزينه آنها توسط بيمه‌ها پرداخت مي‌شود. همين موضوع باعث شده تا شبكه‌هاي قاچاق در مقابل داروخانه‌هاي شلوغ شكل بگيرد كه با فريب مردم از دفترچه بيمه آنان سوءاستفاده مي‌كنند و مبلغ بيمه يك داروي گران‌قيمت را بدون جابه‌جايي دارو از بيمه دريافت مي‌كنند.

قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس يكي از راه‌هاي حل مشكل سوءاستفاده از دفترچه‌هاي بيمه را الكترونيكي‌شدن دفترچه‌ها دانسته و يكي از مزاياي اجرايي‌شدن آن را كاهش تخلفات مي‌داند.

آريايي‌نژاد عضو هـيأت رئـيسـه كـمـيـسـيـون بهداشت مجلس مــي‌گــويــد: «به خاطر اينكه افراد تحت پوشش بيمه دفترچه‌هاي خود را به افراد ديگري براي استفاده مي‌دهند لذا با هوشمندسازي دفترچه‌ها تخلفات كاهش مي‌يابد.» رئيس سازمان غذا و دارو، براي حل مشكل قاچاق دارو توسط دفترچه‌هاي بيمه هم راه‌حلي ارائه داده است. او مي‌گويد: «با تفاهم به‌عمل آمده با بيمه‌ها قرار شده است براي 50داروي گران قيمت شناسه تعريف شود. وقتي داروخانه مي‌خواهد دارويي را به متقاضي ارائه كند بايد شناسه آن را در بيمه ثبت كند و بدون شناسه اين دارو نمي‌تواند بيش از يك‌بار به فروش برسد و امكان سوءاستفاده به‌طور كامل حذف مي‌شود.

  • كم كاري بيمه‌ها روي دوش پليس

سال92، رئيس پليس آگاهي استان آذربايجان غربي از كشف سوء‌استفاده يك ميليارد و 390ميليون ريالي سودجويان با استفاده از دفترچه درماني بيمه‌شدگان خبر داد.افراد سودجو با جمع‌آوري دفاتر خدمات درماني افراد مسن و از كار افتاده به عناوين مختلف ازجمله ارائه خدمات پزشكي، سلامت و... با مراجعه به پزشكان متخصص مغز و اعصاب و جراحي عمومي درخواست تجويز داروهاي گرانبها و كمياب را كرده و سپس داروها را با ارائه نسخه از داروخانه‌هاي مشخصي خارج ساخته و در بازار آزاد به فروش مي‌رسانند.

  • فتواي مراجع تقليد

مراجع تقليد استفاده از دفترچه بيمه ديگران را از نظر شرعي حرام اعلام كرده‌اند. از نظر شرعي استفاده از دفترچه بيمه فقط براي كسي جايز است كه بيمه‌گذار او را بيمه كرده و استفاده شخص ديگري از آن خلاف مقررات و شرعا حرام است.

کد خبر 318649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha